ITPP1/443-580/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-580/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród i prezentów w akcjach promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród i prezentów w akcjach promocyjnych

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność od 1 października 2009 r. i powstała w drodze wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (firma "R." S.A.), t.j. organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej m.in. na produkcji konserw rybnych pod marką "K." W związku z tym, iż po wydzieleniu, zgodnie z planem podziału, Spółka nie wstąpiła w prawa i obowiązki firmy "R.", wynikające z umów handlowych dotyczących sprzedaży krajowej produktów, obie spółki były i są zainteresowane współpracą w kwestii handlu produktami "K." W tym celu, w dniu 29 września 2009 r. podpisana została umowa o współpracy pomiędzy spółkami na zakup przez "R." produktów "K.". i następnie ich sprzedaży na terenie całego kraju. W ramach umowy "R." zobowiązał się do nabywania produktów i towarów od "K." i stałego prowadzenia działań mających na celu wspomaganie sprzedaży produktów i towarów, a w szczególności wsparcie w zakresie wprowadzenia produktów i towarów do kontrahentów, z którymi "R." wiąże umowa na dostawę produktów i towarów "K." (zwłaszcza sieci handlowe), organizowania akcji promocyjnych oraz prowadzenia pozostałych działań z zakresu trade marketingu. "K." zaś zobowiązał się do zapewnienia "R." dostępności produktów i towarów, i do zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usług. Ponadto Spółka zleca wyspecjalizowanym podmiotom (agencjom marketingowym) realizację kompleksowych usług, polegających na obsłudze i organizacji akcji marketingowych, obejmujących przyznawanie i przekazanie nagród rzeczowych dla kontrahentów Spółki i kontrahentów "R.". Kontrahenci ci otrzymują nagrody za udział w konkursach, które polegają na złożeniu określonych zamówień na towary i produkty Spółki. Część z tych akcji marketingowych ma też na celu przekazanie rzeczowych prezentów promocyjnych i zachęcenie przez to ich odbiorców do złożenia zamówienia na produkty i towary Spółki. Umowa z agencjami określa, że za organizację akcji, w tym przygotowanie pakietów z nagrodami i prezentami oraz przekazanie ich dla kontrahentów Spółki i kontrahentów "R." odpowiada agencja marketingowa. Dodatkowo agencje są zobowiązane do pobrania podatku dochodowego od otrzymującego wygrane i nagrody. Za wykonanie usługi agencje wystawiają Spółce faktury VAT w terminie wynikającym z umowy. Faktury VAT obejmują wynagrodzenie za świadczoną usługę oraz zakup nagród rzeczowych, przekazanie i dystrybucję tych nagród. Spółce przysługuje odliczenie podatku VAT od powyższych faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zmian wprowadzonych ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), nieodpłatne przekazanie w akcjach marketingowych prowadzonych przez wyspecjalizowaną agencję marketingową podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie nagród i prezentów w akcjach marketingowych prowadzonych przez wyspecjalizowaną agencję marketingową nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatne świadczenie usług i odpłatna dostawa towarów. Przez dostawę towarów (art. 7 ust. 2 ustawy) ustawodawca rozumie również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Spółka stoi na stanowisku, iż to nie ona przekazuje nieodpłatnie towary, lecz dokonuje tego agencja marketingowa, zatem to ona jest obowiązana do opodatkowania podatkiem od towarów i usług tych przekazań. W momencie przekazania nagród ich właścicielem jest agencja marketingowa, a nie Spółka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. i nadanym przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) - również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie, z treści art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powyższego wynika zatem, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest również to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy zauważyć, że Spółka zleca agencjom marketingowym realizację kompleksowych usług obejmujących obsługę i organizację akcji marketingowych, polegających na przyznawaniu i przekazywaniu kontrahentom Spółki pakietów z nagrodami rzeczowymi i różnego rodzaju prezentów. Właścicielem przedmiotowych nagród - jak wskazano we wniosku - jest agencja marketingowa. Tym samym jako słuszny należy przyjąć pogląd Wnioskodawcy, że towary (nagrody i prezenty), z uwagi na fakt, iż Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania nimi jak właściciel, to ich nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie prezentów i nagród w niniejszej sprawie nie stanowi dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki.

Końcowo, tut. organ wskazuje, iż przedmiotem merytorycznej analizy nie była kwestia zasadności odliczania przez Spółkę kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez agencje marketingowe, a dokumentujących m.in. zakup nagród rzeczowych, jak również ocena, czy przekazanie nagród po stronie agencji marketingowej podlega opodatkowaniu, ponieważ nie było to objęte zakresem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl