ITPP1/443-579/10/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-579/10/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 7 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania przy zakupie towarów i usług związanych z organizacją olimpiady - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania przy zakupie towarów i usług związanych z organizacją olimpiady.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego, działającą na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710). Do jej celów statutowych należy m.in. promowanie wiedzy oraz nowoczesności w rolnictwie, współpraca ze szkołami oraz uczelniami, w szczególności rolniczymi, w zakresie realizacji zadań tych szkół i uczelni oraz celów statutowych Izby, organizowanie oraz wspieranie konkursów, turniejów i olimpiad tematycznie związanych z rolnictwem. Izba jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i prowadzi działalność gospodarczą. Główny przedmiot działalności gospodarczej to organizacja największych w Polsce wystaw rolniczych.

Na podstawie umowy zawartej z Komitetem Głównym Olimpiady Izba została sponsorem Olimpiady (eliminacji okręgowych i centralnych XXXIV edycji oraz eliminacji szkolnych XXXV edycji). W poprzednich edycjach Komitet organizował Olimpiady w oparciu o dotacje ministerialne. Wobec ograniczenia środków, gdyby nie wsparcie Izby, Olimpiada by się nie odbyła.

Zgodnie z umową Izba zobowiązana jest do sfinansowania określonych wyżej eliminacji, a Komitet zobowiązany jest do promowania Izby i jej działalności w związku z tymi eliminacjami.

Promowanie Izby i jej działalności obejmuje w szczególności:

* zamieszczenie informacji wraz z linkiem do stron Izby na stronie internetowej Komitetu,

* zamieszczanie informacji na wszelkich materiałach promocyjnych Olimpiady,

* zamieszczanie informacji na wszelkich materiałach organizacyjnych Olimpiady,

* umieszczaniu materiałów promocyjnych i reklamowych Izby podczas poszczególnych etapów eliminacji w miejscach ich przeprowadzania,

* możliwości kolportażu ulotek i materiałów promocyjnych oraz ustawienia stoiska Izby podczas poszczególnych etapów eliminacji w miejscach ich przeprowadzania,

* nadanie Izbie miana "główny sponsor",

* wymienianiu Izby, jako głównego sponsora Olimpiady we wszelkich kontaktach z wszelkimi mediami,

* odbywaniu wywiadów, konferencji itp., a także wykonywaniu oficjalnych zdjęć, filmów itp. na tle materiałów reklamowych Izby,

* powoływanie się przez Izbę we wszelkich materiałach promocyjnych, reklamowych i informacyjnych na fakt finansowania Olimpiady oraz bycia głównym sponsorem Olimpiady.

Wszystkie informacje oraz materiały promocyjne i reklamowe dotyczą głównie działalności gospodarczej prowadzonej przez Izbę - Wystaw.

Podstawą niniejszego wniosku jest nietypowy sposób finansowania. Zazwyczaj sponsor przekazuje pewną kwotę pieniędzy (bądź świadczenia rzeczowe) i w zamian oczekuje określonych świadczeń. W przypadku umowy zawartej z Komitetem Głównym Olimpiady przez Izbę polega na bezpośrednim opłacaniu wydatków związanych z eliminacjami do łącznej kwoty nie wyższej niż 250.000 zł. Wszystkie dokumenty rozliczeniowe związane z Olimpiadą wystawiane są przez sprzedawców na Izbę - jako kupującego i płatnika (nie będzie żadnych faktur wystawianych pomiędzy Izbą a Komitetem). Dokumenty rozliczeniowe, to:

* rachunki z tytułu umowy zlecenia za kierowanie i koordynowanie prac Komitetu, czynności administracyjne i przeprowadzanie konkursów,

* faktury związane z zakupem nagród dla uczestników,

* faktury z tytułu przewozu osób,

* delegacje (w tym tzw. "kilometrówka"),

* faktury za usługi gastronomiczne (wyżywienie uczestników),

* faktury za usługi hotelowe (zakwaterowanie uczestników),

* faktury za zakup materiałów biurowych,

* nagrody dla nauczycieli i jurorów,

* inne faktury, takie jak za artykuły spożywcze (kawa, herbata), środki czystości, odzież roboczą, znaczki.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wyjaśniono, że Komitet Główny Olimpiady stanowi odrębny podmiot, działający na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.). Zapotrzebowanie ustala Komitet Główny Olimpiady, zakupu dokonują osoby przeprowadzające eliminacje, na fakturach jako nabywca wskazywana jest Izba i każdą fakturę przed zapłatą akceptuje Komitet Główny.

Nabywane przez osoby organizujące eliminację towary i produkty wykorzystywane są bezpośrednio podczas tych eliminacji, bez pośrednictwa Izby (nie ma formalnego przekazania), Komitet nie wystawi ani rachunku ani faktury, które by dokumentowały wartość usług reklamowych (ewentualną fakturę zastępują faktury nabycia towarów i usług - stąd, wg Izby, nietypowy charakter sponsoringu). W umowie nie jest wskazana wartość usług reklamowych, jest tylko kwota, do której Izba zobowiązała się dokonać zakupu towarów i usług związanych z Olimpiadą; wydatki na delegacje, w tym "kilometrówki", nie dotyczą pracowników Izby, lecz osób organizujących eliminacje.

Wydatki dotyczące usług gastronomicznych obejmują wyżywienie uczestników (uczniów, opiekunów, członków komisji konkursowych i Komitetu). Eliminacje z reguły trwają 2 dni, a więc wyżywienie to z reguły posiłki: śniadania, obiady, kolacje.

Usługi przewozu osób obejmują przywiezienie uczniów i opiekunów do miejsca, w którym odbywają się eliminacje (eliminacje okręgowe odbywają się w kilku miejscach w Polsce, centralna w jednym miejscu, uczniowie wraz z opiekunami muszą tam dojechać).

Nagrody przekazywane uczniom i opiekunom (nauczycielom) to upominki rzeczowe o wartości jednostkowej do kwoty 700 zł brutto. Uczestnicy to: uczniowie, opiekunowie (nauczyciele), członkowie komisji egzaminacyjnych, członkowie Komitetu. Znaczki zakupywane są w celu wysyłania przez Komitet korespondencji związanej z Olimpiadą. Odzież robocza kupowana jest dla potrzeb praktycznych konkursów (oceniana jest nie tylko teoretyczna ale i praktyczna wiedza uczniów). Środki czystości również związane są z częścią praktyczną konkursów. Art. spożywcze (kawa herbata) - do posiłków oraz podczas wielogodzinnych sprawdzianów dla uczniów, opiekunów, członków komisji organizacyjnych i Komitetu.

Ponownie podkreślono, że przy okazji Olimpiady reklamowana i promowana jest nie tylko działalność gospodarcza, ale i sama Izba oraz jej działalność statutowa, a do celów statutowych Izby (niegospodarczych) należy m.in. organizowanie oraz wspieranie konkursów, turniejów i olimpiad tematycznie związanych z rolnictwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących sfinansowania eliminacji Olimpiady można uwzględnić jako podatek naliczony z prawem do obniżenia o ten podatek podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących sfinansowania eliminacji Olimpiady można uwzględnić jako podatek naliczony z prawem do obniżenia o ten podatek podatku należnego.

Żadne przepisy nie zakazują takiej formy sponsorowania, jaki wynika z umowy zawartej pomiędzy Izbą a Komitetem. Zamiast przekazywać środki finansowe lub rzeczowe (tak jak zazwyczaj bywa w przypadku sponsoringu), Izba finansuje bezpośrednio wydatki celowe. Efekt jest w zasadzie taki sam. Gdyby organizatorowi przekazane zostały pieniądze, zostałyby one wydane dokładnie na te same cele.

Ponoszone wydatki mają niewątpliwy związek z przychodami z działalności gospodarczej i są ponoszone w celu ich osiągnięcia. Wystawy są przeznaczone dla wystawców z branży rolniczej oraz dla rolników-potencjalnych klientów wystawców. Dzięki promocji Wystaw w środowisku wiejskim (a z takiego pochodzą uczestnicy Olimpiady) zwiększy się ilość zwiedzających, zwiększy się zainteresowanie potencjalnych wystawców i uczestników w Wystawach i zwiększą się przychody.

Ponieważ zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (organizacja Wystaw i ich promocja), przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl generalnej zasady, wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie podkreślić należy, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX powołanej ustawy. Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem jednakże spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń wskazane zostało w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Reguła powyższa wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie wyłącznie w przypadku usług gastronomicznych, poza ww. wyjątkiem.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca przy okazji Olimpiady reklamuje i promuje nie tylko działalność gospodarczą, ale również samą Izbę oraz jej działalność statutową (tekst jedn.: m.in. organizowanie i wspieranie konkursów, turniejów i olimpiad tematycznie związanych z rolnictwem).

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie przysługiwało Izbie prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług hotelowych i gastronomicznych, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych nabywanych towarów i usług, skoro, jak wskazano we wniosku, zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Izbie przysługuje prawo do odliczenia podatku w takim zakresie, w jakim służą one czynnością opodatkowanym, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż organizacja i wspieranie konkursów, turniejów i olimpiad tematycznie związanych z rolnictwem stanowi, jak wynika z wniosku, działalność statutową Izby i przy ustalaniu zakresu prawa do odliczenia należy wziąć pod uwagę również tę okoliczność, bowiem przy realizacji prawa do odliczenia podatku należy każdorazowo kierować się generalną zasadą, wynikającą z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy.

Końcowo podkreśla się, iż prawidłowe przyporządkowanie dokonywanych zakupów oraz ich zakres z realizowanymi czynnościami opodatkowanymi należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu prawa do odliczenia podatku, natomiast nie rozstrzyga kwestii opodatkowania ewentualnych przekazań towarów oraz świadczenia usług na rzecz Komitetu Głównego, gdyż zagadnienia to nie było przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl