ITPP1/443-578b/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-578b/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania usług naprawy i przeglądu technicznego kotła gazowego centralnego ogrzewania i współpracującego z nim zasobnikowego podgrzewacza wody użytkowej wraz z potrzebnymi do tego celu materiałami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania usług naprawy i przeglądu technicznego kotła gazowego centralnego ogrzewania i współpracującego z nim zasobnikowego podgrzewacza wody użytkowej wraz z potrzebnymi do tego celu materiałami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na zlecenie osoby fizycznej będącej właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, Spółka ma przeprowadzić naprawę i przegląd techniczny kotła gazowego centralnego ogrzewania i współpracującego z nim zasobnikowego podgrzewacza wody użytkowej wraz z potrzebnymi do tego celu materiałami. Przedmiotowa usługa jest sklasyfikowana według PKWiU w grupie 28.22.90 i ma być przeprowadzona w budynku sklasyfikowanym według PKOB 111. Spółka nie jest producentem potrzebnych do przeprowadzenia naprawy materiałów. Przedmiotem zlecenia będzie świadczenie usługi wraz z dostawą materiałów niezbędnych do wykonania usługi. Ponadto wskazano, iż od dnia 4 lutego 1998 r. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane zdarzenie może być zaewidencjonowane za pomocą paragonu fiskalnego jeżeli zleceniodawca nie żąda wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane zdarzenie może być zaewidencjonowane za pomocą paragonu fiskalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług, fakturami VAT przez podatników został określony w art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast z art. 106 ust. 4 ustawy wynika, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z kolei obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy wskazać, iż zasady wystawiania faktur i terminy ich wystawienia reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Natomiast zasady prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas obowiązani są m.in. dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasady dokumentowania transakcji sprzedaży zarówno fakturami VAT, jak i paragonami fiskalnymi (w przypadku obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej) nie wykluczają się wzajemnie.

Z dyspozycji cytowanego wcześniej art. 106 ust. 1 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż co do zasady podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani do dokumentowania dokonanej sprzedaży fakturą VAT, jednakże w przypadku gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedawca obowiązany jest do jej wystawienia jedynie w sytuacji, gdy nabywcy tego zażądają. Należy jednak zauważyć, iż w sytuacji, kiedy dana sprzedaż zostanie udokumentowana fakturą wystawianą na żądanie nabywcy (osoby fizycznej), nie zwalnia to sprzedawcy z obowiązku zaewidencjonowania jej w kasie rejestrującej. Do kopii faktury należy wówczas "podpiąć" oryginał paragonu fiskalnego. Nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) uzyskuje więc tylko fakturę, zaś paragon (fiskalny) pozostaje u sprzedawcy.

Z przedstawionego z złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż od 4 lutego 1998 r. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Na zlecenie osoby fizycznej, Wnioskodawca ma przeprowadzić naprawę i przegląd techniczny kotła gazowego centralnego ogrzewania i współpracującego z nim zasobnikowego podgrzewacza wody użytkowej wraz z potrzebnymi do tego celu materiałami.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to stosownie do powołanych przepisów, zobligowany jest każdorazowo przy sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, do ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym, Wnioskodawca ma obowiązek, a nie jak wskazano w złożonym wniosku - może - udokumentować paragonem fiskalnym transakcję na rzecz osoby fizycznej, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Stąd też, przedstawione stanowisko własne w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznano za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie kwestii udokumentowania planowanej transakcji fakturą VAT stwierdzić należy, iż stosownie do treści art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile świadczona usługa będzie dokonywana na rzecz osoby, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma obowiązku udokumentowania jej fakturą VAT w przypadku, gdy nabywca nie zażąda jej wystawienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl