ITPP1/443-578/12/MN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-578/12/MN Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego (miasto na prawach powiatu), w imieniu którego działa Prezydent Miasta wraz z Urzędem Miejskim jako aparatem pomocniczym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu:

1.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego,

2.

lokalnego transportu zbiorowego.

Miasto uzyskało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego na realizację projektu "P". W ramach projektu zakłada się realizację następujących zadań:

1.

zakup 70 szt. fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów,

2.

przebudowa i rozbudowa ciągu ulic... oraz budowa centrum przesiadkowego..., w tym przewiduje się:

* przebudowę i rozbudowę ciągów ulic znajdujących się w centrum miasta, o największym natężeniu ruchu pojazdów, w szczególności modernizacja nawierzchni jezdni, budowa chodników, ścieżek rowerowych, organizacja buspasów i wydzielenie pasów do prawoskrętu, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, przebudowa istniejących sygnalizacji świetlnych;

* budowę 2 centrów przesiadkowych, w rejonie rzeki B., na skrzyżowaniu ulic...; centra przesiadkowe będą spełniać funkcję węzła przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej (autobusów komunikacji miejskiej) i autobusów firm prywatnych, dalekobieżnych oraz taxi;

* budowę 1 przejścia podziemnego, w którym wydzielone zos¬taną 4 lokale usługowe przeznaczone do wynajmu;

3.

budowa systemu zarządzania ruchem, obejmuje: zaprojektowanie, budowę, rozbudowę oraz integrację istniejących elementów:

1.

Centrum Zarządzania Ruchem (CZR),

2.

podsystemu obszarowego sterowania ruchem przy użyciu sygnalizacji świetlnych (OSR),

3.

podsystemu priorytetów dla pojazdów transportu publicznego (PTP),

4.

podsystemu prowadzenia ruchu przy użyciu tablic i znaków o zmiennej treści (PRTZ),

5.

podsystemu wykrywania i zarządzania zdarzeniami drogowymi (WZZD),

6.

podsystemu monitoringu skrzyżowań pod kątem rejestracji przebiegu zdarzeń drogowych (MSk),

7.

podsystemu rejestracji wjazdu na czerwonym świetle (RWCS),

8.

podsystemu nadzoru nad przestrzeniami parkingowymi (NPP),

9.

podsystemu stacji pogodowych (SPg),

10.

podsystemu sterowania oświetleniem drogowym (ODr),

11.

podsystemu informacji dla podróżujących (InDP),

12.

podsystemu łączności (NET),

13.

sieci kanalizacji teletechnicznej,

14.

urządzeń pomiarowych w newralgicznych punktach niewyposażonych w sygnalizację świetlną.

W odniesieniu do niniejszego projektu Miasto wystąpiło z wnioskiem z dnia 29 lipca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej i otrzymało interpretację z dnia 21 września 2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą za prawidłowe stanowisko Miasta, iż jedynie w przypadku realizacji zadania polegającego na zakupie taboru autobusowego istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (pkt 1).

Jednak Miasto zauważa, iż w wyniku realizacji przedmiotowego projektu, co nie zostało szczegółowo opisane w ww. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i tym samym uwzględnione przy wydawaniu interpretacji, o której mowa wyżej, w przejściu podziemnym (pkt 2c), powstaną 4 lokale usługowe planowane do zagospodarowania przez Miasto np. poprzez wydzierżawienie. Zostaną one wybudowane ze środków UE i własnych beneficjenta, w ramach zawartej w dniu 19 grudnia 2011 r. pomiędzy Miastem a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy na dofinansowanie ww. projektu.

Z uwagi na wspólną architekturę i konstrukcję oraz instalacje wewnętrzne nie ma możliwości wyodrębnienia z kosztów całkowitych budowy przejścia w podziemiu dokładnych kosztów budowy 4 lokali usługowych. Miasto może jedynie w sposób procentowy określić przybliżoną wartość budowy ww. lokali w stosunku do kosztów budowy całego przejścia. Z dokumentacji technicznej (projekt budowlany) oraz informacji uzyskanych od projektanta obiektu wynika, że powierzchnia całkowita wynosi 889,4 m2, w tym powierzchnia lokali usługowych wraz z ich pomieszczeniami technicznymi (łazienki, wiatrołapy) to 194,3 m2. Tym samym powierzchnia lokali usługowych, planowanych do wydzierżawienia stanowi 21,85% całkowitej powierzchni przejścia podziemnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zdarzenia przyszłego, polegającego na wybudowaniu 4 lokali usługowych usytuowanych w podziemnym przejściu istnieje możliwość "odzyskania" podatku od towarów i usług w części stanowiącej wysokość procentowego udziału powierzchni części komercyjnej w stosunku do całkowitej powierzchni przedmiotowego przejścia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przypadku wydzierżawienia lokali, które powstaną w przejściu podziemnym, będzie pobierane z tego tytułu wynagrodzenie. Opłaty te pobierane będą przez Miasto. Nie jest jednak możliwe przy tak rozległej i złożonej inwestycji, jaką jest budowa przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem głównych ulic w centrum miasta, precyzyjne określenie kosztów budowy samych lokali. W tej sytuacji Miasto może jedynie procentowo określić udział kosztów budowy lokali usługowych w stosunku do kosztów budowy całego przejścia podziemnego, poprzez ustalenie procentowego wskaźnika udziału powierzchni komercyjnej planowanej do wydzierżawienia w powierzchni całkowitej przejścia i na tej podstawie określona zostanie wysokość podatku do odliczenia. Jednocześnie podkreślić należy że przedmiotowe lokale zostały zaprojektowane jako element dodatkowy w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w przejściu podziemnym.

Mając na uwadze powyższe w opinii Wnioskodawcy istnieje możliwość "odzyskania" podatku od towarów i usług w części odpowiadającej procentowemu wskaźnikowi udziału powierzchni komercyjnej w całkowitej powierzchni przejścia poziemnego. W związku z tym, w odniesieniu do wydatków planowanych do poniesienia na budowę przejścia Wnioskodawca może "odzyskać" jedynie podatek od towarów i usług w wysokości 21,85% (powierzchnia komercyjna 194,3 m2 /powierzchnia całkowita 889,4 m2 = 21,85%). W odniesieniu do pozostałej części podatku VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do jego odliczenia z uwagi na fakt, iż pozostała powierzchnia (78,15%) będzie powierzchnią ogólnodostępną, za korzystanie z której nie będą pobierane opłaty, w związku z czym nie ma związku z czynnością opodatkowaną. W tej sytuacji na każdej fakturze dotyczącej wydatków związanych z budową przejścia podziemnego, w opisie faktury zostanie szczegółowo opisany i wyliczony podatek VAT podlegający odliczeniu, zgodnie z przedstawioną powyżej zasadą. Opis faktury zostanie sporządzony przez upoważnionego pracownika beneficjenta (Urzędu Miejskiego). W przypadku zmiany udziału powierzchni (komercyjnej i całkowitej) rzeczywistej (wybudowanej w toku prac budowlanych) w stosunku do powierzchni uwzględnionej w dokumentacji projektowej (np. na podstawie protokołu odbioru końcowego) wysokość podatku VAT podlegająca odliczeniu zostanie zweryfikowana do wartości rzeczywistej w ostatniej fakturze związanej z budową przejścia podziemnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w wyniku realizacji inwestycji polegającej na budowie przejścia podziemnego, w którym zostaną wydzielone 4 lokale usługowe, planowane do zagospodarowania przez Miasto np. poprzez wydzierżawienie. Z uwagi na wspólną architekturę i konstrukcję oraz instalacje wewnętrzne nie ma możliwości wyodrębnienia z kosztów całkowitych budowy ww. przejścia dokładnych kosztów budowy 4 lokali usługowych, Miasto może jedynie w sposób procentowy określić przybliżoną wartość budowy ww. lokali w stosunku do kosztów budowy całego przejścia. Z dokumentacji technicznej (projekt budowlany) oraz informacji uzyskanych od projektanta obiektu wynika, że powierzchnia całkowita wynosi 889,4 m2, w tym powierzchnia lokali usługowych wraz z ich pomieszczeniami technicznymi (łazienki, wiatrołapy) to 194,3 m2. Tym samym powierzchnia lokali usługowych, planowanych do wydzierżawienia stanowi 21,85% całkowitej powierzchni przejścia podziemnego.

Analizując powołane przepisy na tle opisanych okoliczności sprawy, wskazać należy, że jeżeli Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować nabywane towary i usługi związane z opisaną inwestycją dla celów czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takiej części, która jest/będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (tekst jedn.: w zakresie, w jakim towary i usługi są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Zatem zaprezentowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczania kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, opierający się na udziale powierzchniowym, uznaną należy za prawidłowy, przy założeniu, iż przedstawiony sposób ustalenia zakresu prawa do odliczenia jest będzie miarodajny i uzasadniony.

Wskazać bowiem należy, iż prawidłowe określenie wysokości procentu podatku naliczonego (wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z opisaną inwestycją), jako związanej z czynnościami opodatkowanymi, należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl