ITPP1/443-569a/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-569a/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r., (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu do organu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez Powiat w związku z modernizacją i rozbudową budynku wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 sierpnia 2009 r. udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. możliwości odliczenia podatku naliczonego przez Powiat w związku z modernizacją i rozbudową budynku wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat nabył budynki i grunty szpitala. Budynki nabyte zostały jako towary używane zwolnione z opodatkowania. Na podstawie umowy dzierżawy Powiat wynajmuje budynki na rzecz Szpitala sp. z o.o. Z tytułu dzierżawy Powiat wystawia na rzecz Szpitala faktury VAT z podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. Umowa dzierżawy zawarta została przez Powiat. Właścicielem budynków jest Powiat, który planuje dokonać modernizacji i rozbudowy budynków szpitalnych. Dobudowane zostanie jedno piętro, które również będzie przeznaczone do dzierżawy na rzecz Szpitala. Powiat posiada dwa numery NIP, tj. przyznany dla Powiatu oraz dla Starostwa Powiatowego. Powiat oraz Starostwo składają odrębne deklaracje podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług. Powiat korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie dokonuje amortyzacji podatkowej nabytych nieruchomości. Do tej pory nie dokonywano odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy od poniesionych nakładów remontowych i budowlanych na budynki, Powiat może odliczyć podatek VAT.

2.

Czy ewentualny zwrot podatku może nastąpić w pełnej wysokości, czy też proporcjonalnie do sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy dzierżawy Powiat występuje jako podatnik VAT. Realizowane zakupy dotyczące modernizacji i rozbudowy Szpitala wykorzystywane będą wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Powiatowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, które związane będą z remontem i rozbudową wydzierżawianego budynku Szpitala. W ocenie Wnioskodawcy zwrot podatku nie jest dokonywany proporcjonalnie do dokonanej sprzedaży. Wysokość zwrotu zależna jest jedynie od wysokości różnicy podatku należnego (powstałego np. z zawartą umową dzierżawy) i naliczonego, który podlega odliczeniu (np. przy nabyciu towarów i usług nabytych na potrzeby dokonania nakładów na przedmiot dzierżawy), wykazanej w deklaracji składanej przez Powiat. Na poparcie stanowiska Wnioskodawca zacytował m.in. przepisy (art. 15 ust. 1, 15 ust. 6, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2, art. 87 ust. 2) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 13 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2009 r. znak:: ITPP1/443-569b/09 wydanej Wnioskodawcy przesądzono, iż dla potrzeb podatku od towarów i usług podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy jest Powiat.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu.

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Powiat zamierza dokonać modernizacji oraz rozbudowy budynku, który służył będzie wyłącznie czynnościom opodatkowanym (usługom dzierżawy Szpitala). A zatem, stwierdzić należy, iż w rozpatrywanej sprawie Powiatowi będzie służyło prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, jeżeli powstanie nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Powiat może wystąpić o zwrot tej kwoty w trybie powołanego art. 87 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl