ITPP1/443-561/12/KM - Brak opodatkowania czynności przekazania środków finansowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-561/12/KM Brak opodatkowania czynności przekazania środków finansowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania środków finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania środków finansowych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała projekt dotyczący budowy infrastruktury technicznej pt. "Uzbrojenie terenów pod inwestycje gospodarcze w ramach.........Strefy Ekonomicznej.........etap 1". Finansowanie powyższej inwestycji realizowane było ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz z wkładów własnych przez: Gminę (7,5%) i........."A." sp. z o.o. w (7,5%). "A." sp. z o.o. uczestniczyła w finansowaniu projektu na mocy zawartego z Gminą porozumienia, gdyż jest zarządcą............Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Inwestorem całego zadania była Gmina i wszystkie faktury wykonawcy wystawiali dla Gminy, jako zamawiającego. Gmina nie dokonywała odliczeń podatku VAT od wyżej wymienionej inwestycji, gdyż stanowi to zadanie własne w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (§ 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 246, poz. 164 z późn. zm.). Przekazanie przez Agencję Rozwoju Regionalnego udziału finansowego nastąpiło na podstawie wystawionej przez Gminę faktury VAT na kwotę 333.000 zł plus podatek VAT w stawce 22%, jako wkład własny w realizację projektu. Po zrealizowaniu powyższej inwestycji, cały majątek powstały z tej inwestycji stanowi własność Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie środków finansowych zgodnie z zawartym porozumieniem na podstawie wystawionej faktury VAT przez Gminę dla Agencji Rozwoju Regionalnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie środków finansowych zgodnie z zawartym porozumieniem na podstawie wystawionej faktury VAT przez Gminę dla Agencji Rozwoju Regionalnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wskazano, iż dla Agencji Rozwoju Regionalnego była wystawiona przez Gminę faktura VAT w kwocie 333.000 zł netto plus podatek VAT w stawce 22%, jednakże po wnikliwej analizie przepisów, a przede wszystkim stwierdzeniu, że przekazanie środków finansowych (wkład własny) przez ARR nie stanowiło odpłatnej dostawy towaru, zweryfikowano własne stanowisko, uważając, iż przekazanie przez ARR środków finansowych nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast pojęcie sprzedaży zostało wyjaśnione w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który wskazuje, iż pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż na mocy zawartego z Gminą porozumienia, Agencja Rozwoju Regionalnego sp. z o.o. w (zarządca Specjalnej Strefy Ekonomicznej) uczestniczyła jedynie w finansowaniu projektu budowy infrastruktury technicznej pt. "Uzbrojenie terenów pod inwestycje gospodarcze w ramach Strefy Ekonomicznej etap 1", przekazując jako wkład własny w realizację projektu udział finansowy w formie pieniężnej. Wskazano, iż cały majątek powstały z tej inwestycji stanowi własność Gminy.

Odnosząc wskazane regulacje prawne, wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że czynność przekazania Gminie środków pieniężnych na realizację inwestycji, polegającej na budowie infrastruktury technicznej nie mieści się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług; nie mieści się więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy. Oznacza to, iż przekazanie przez Spółkę jedynie wkładu finansowego w formie pieniężnej Gminie w celu realizacji zadania, polegającego na wybudowaniu infrastruktury technicznej, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika bowiem, aby pomiędzy stronami doszło do odpłatnej dostawy towarów, czy też świadczenia usług. Spółka partycypuje w realizacji zadania jedynie poprzez wniesienie wkładu finansowego.

Zatem skoro w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę nie można mówić o dokonaniu sprzedaży, tj. wykonaniu czynności opodatkowanych, o których w art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, to wzajemne rozliczenia pomiędzy Stronami umowy, tj. pomiędzy Spółką a Gminą nie powinny być dokumentowane fakturą, lecz innym dokumentem księgowym, przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl