ITPP1/443-551/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-551/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2010 r. (data wpływu 15 czerwca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 21 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Osi Priorytetowej "Infrastruktura transportowa" RPO, której głównym celem jest wzmocnienie pozycji województwa w europejskich sieciach przyrodniczych poprzez poprawę lub zachowanie dobrego stanu środowiska i zapobieganie jego degradacji - realizowany jest projekt - "Budowa portu pasażerskiego E." Budowa nowoczesnego portu pasażerskiego "E.", z pełnym zapleczem w granicach portu tj. ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje - przyczyni się do wzrostu popytu na przewozy pasażerskie. Budowa portu będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie firm świadczących usługi z zakresu transportu pasażerskiego i osób korzystających z ich usług. Właściciele statków, jako barierę dalszego rozwoju żeglugi pasażerskiej, wskazują zły stan infrastruktury portowej, który nie zadowala pasażerów. Odpowiedzią na powyższe problemy i potrzeby otoczenia - jest rozwój żeglugi śródlądowej, co wymaga budowy wysokiej jakości portu i infrastruktury portowej. W efekcie działania takie doprowadzą do poprawy wewnętrznej spójności transportowej regionu. Przedmiotem projektu jest budowa portu pasażerskiego "E.". Planowana inwestycja zlokalizowana będzie na terenie częściowo uzbrojonym (sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieci energetyczne) oraz pobliżu pozostałych mediów. Jest to teren zabudowany, na którym położony jest istniejący budynek hali sportowej. Budynek znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie i w powiązaniu z istniejącym układem komunikacyjnym drogowym i kolejowym - przewidziany jest do adaptacji. Przestrzeń portu dzieli się na dwie podstawowe podprzestrzenie:

* akwen portu wraz z urządzeniami, gdzie modernizacji i przebudowie podlegać będzie istniejące nabrzeże, pirs oraz falochron (przewidziano także nowy układ pomostów),

* część lądowa, składająca się z kilku uzupełniających się przestrzeni funkcjonalnych z centralnym elementem - budynkiem (adaptowanym obiektem dawnej hali sportowej) oraz budynkiem sanitariatów i gospodarczym, placami postojowymi, manewrowymi, chodnikami, ścieżka rowerowa, oświetlenie i odwodnienie terenu, przyłącza wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i deszczowej do obiektów.

Łączna powierzchnia terenu wchodząca w zakres opracowania "E." wynosi około 69.415,00 m2 - w tym ok. 33.450,00 m2 - to jezioro,

Powierzchnia zabudowy istniejącej - 1252 m2, projektowanej ok. 1600 m2., (w tym adaptowany budynek główny).

W wyniku realizacji inwestycji, produktem będzie budowa nowoczesnego portu pasażerskiego, z pełnym zapleczem technicznym, sanitarnym, poprawiającym bezpieczeństwo pasażerów oraz przewoźników. W szczególności na główny produkt, jakim jest "E.", będą składały się następujące "podprodukty".

* wyremontowany i zmodernizowany budynek główny o powierzchni użytkowej 2431,60 m2 (obecny budynek, który zostanie poddany adaptacji i rozbudowie ma powierzchnię użytkową 950,71 m2) - mieszczący sanitariaty, pomieszczenia dla Policji, WOPR-u, oraz obsługi portu;

* wybudowany sanitariat o powierzchni użytkowej 412,70 m2;

* wybudowany budynek techniczno-gospodarczy przy sanitariatach -146,5 m2;

* wybudowany port pasażerski, w którym zostanie stworzonych 138 stanowisk cumowniczych i 6 stanowisk technicznych dla wieloosobowych jednostek pływających;

* uzbrojenie terenu "E." w sieć energetyczną i oświetlenie terenu;

* drogi, place wewnętrzne oraz parking na 168 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i 4 dla autobusów;

* chodniki o powierzchni użytkowej ok. 2900 m2;

Nakłady inwestycyjne będą znacznie obniżone ze względu na możliwość wykorzystania istniejących budowli wodnych typu molo, pirs - pełniących funkcje falochronów, wykorzystane zostaną również istniejące drogi wodne. Realizacja projektu umożliwi również uporządkowanie i regulacje urbanistyczno-architektoniczne przestrzeni miejskiej. Realizacja tego wariantu spowoduje, iż zostaną osiągnięte cele założone w projekcie. Przede wszystkim modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej spowoduje poprawę wewnętrznej spójności transportowej oraz rozwój żeglugi śródlądowej. Dzięki modernizacji i budowie portu poprawi się bezpieczeństwo osób z niego korzystających. W chwili obecnej port pozostawia wiele do życzenia, jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Budowa i modernizacja portu wpłynie na podniesienie atrakcyjności gospodarczej, a także turystycznej. Nastąpi rozwój żeglugi pasażerskiej i przewozu towarów w województwie. Ponadto rozwój żeglugi będzie wpływał na łagodzenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. Dodatkowo realizacja projektu wpłynie na zmniejszenie bezrobocia w regionie w wyniku stworzenia miejsc pracy przy obsłudze portu.

Po zakończeniu inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd - do Ośrodka Sportu i Rekreacji (OSIR).

A zatem eksploatacją "E." będzie się zajmował Ośrodek Sportu i Rekreacji. Działalność zakładu, a tym samym bieżąca eksploatacja "E.", będzie finansowana z dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług w "E.". Podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski, który jest czynnym podatnikiem VAT-u i na którego wystawiane są faktury VAT. Urząd Miejski nie będzie osiągał żadnych dochodów z wybudowanego portu pasażerskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski będzie miał możliwość dokonania odliczeń podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Gmina Miejska nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego, Gmina traktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca powołał treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy.

Organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej. Wnioskodawca uważa, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych miasta, a więc w zakresie, w którym Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem budowy portu pasażerskiego. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia.

Gmina Miejska nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług. Inwestycję realizuje Urząd Miejski, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ale nie będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu w związku z realizacją tego projektu. Po zakończeniu inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana do OSIR, w trwały zarząd i to ten podmiot będzie zajmował się eksploatacją portu. W związku z powyższym Urząd Miejski realizujący zadanie nie może dokonać odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Urząd Miejski jako zarejestrowany podatnik VAT (działając w imieniu Gminy) realizację zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa portu pasażerskiego E.". Po zakończeniu budowy obiekt wraz z zagospodarowanym terenem, zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Wnioskodawca (tym samym Gmina) nie uzyska z inwestycji przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, bowiem - jak już wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro zatem inwestycja będzie przekazana w trwały zarząd zakładowi budżetowemu, to nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług - Gmina, czy też Urząd Miasta, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl