ITPP1/443-548/14/JP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-548/14/JP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt, którego poniesione koszty są refundowane w ramach Umowy Przyznania Pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "XXX" objętego PROW na lata 2007-2013 z dnia x grudnia... r.

Wnioskodawca jest terenową jednostką organizacyjną XXX i realizuje cele XXX określone w art. 7 i 8 Statutu XXX. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze "płatników" podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi działalności odpłatnej. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie działa głównie w sferze krajoznawstwa i turystyki, głównym źródłem przychodów są składki członkowskie oraz darowizny. Od połowy lat x ubiegłego wieku Oddział Akademicki XXX w... użytkuje turystyczną XXX - obiekt byłej remizy strażackiej, mieszczącej się we wsi XXX, przekazany Oddziałowi przez Gminę na cele turystyczne. Członkowie oddziału własnymi siłami odbudowali z ruiny obiekt. W XXX nikt nie mieszka. Pogarszający się stan techniczny budynku, chęć zwiększenia jego funkcjonalności, wydłużenia okresu użytkowania przez turystów były przyczynami realizacji projektu.

Przedmiotem projektu jest realizacja operacji pt.: "XXX". Modernizacja dobiega końca. Przyczyni się do popularyzacji walorów turystycznych regionu oraz organizacji imprez turystycznych regionu oraz organizacji imprez turystyczno-krajoznawczych. Powyższe cele są zgodne z działalnością statutową Stowarzyszenia. Przedmiot projektu nie był i nie jest wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Zakupy materiałów niezbędnych do realizacji projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, zamierza zaliczyć wydatki poniesione na realizację projektu w wartości brutto jako koszt kwalifikowalny projektu, który podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w ramach realizacji operacji pt.: "XXX" na podstawie Umowy Przyznania Pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "XXX" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w żaden sposób nie można odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją działania "XXX" na podstawie Umowy Przyznania Pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "XXX" objętego PROW na lata 2007-2013. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie). Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca uważa, iż nie wykonując żadnych czynności opodatkowanych VAT i nie będąc czynnym podatnikiem VAT w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją działania "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl