ITPP1/443-544/12/MS - Stawki podatku obowiązujące przy dostawie kory dekoracyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-544/12/MS Stawki podatku obowiązujące przy dostawie kory dekoracyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie kory dekoracyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełniony w dniu 23 lipca 2012 r., dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie kory dekoracyjnej.

W złożonym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzona przez Panią firma wytwarza wyrób pod nazwą "k". Podstawowym surowcem do produkcji kory dekoracyjnej jest kora odpadowa nabywana przez Pani firmę z zakładów przerobu drewna (tartaku), będąca pozostałością po okorowaniu ściętych drzew. Z punktu widzenia tych zakładów, podstawowe znaczenie ma uzyskanie pozbawionego kory drewna (w postaci pni, bali lub desek), zaś zgromadzona kora traktowana jest jako odpad, który sprzedawany jest Pani firmie. Powstająca w zakładach przerobu drewna kora jest odpadem nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale również jest odpadem w myśl przepisów prawa. Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206) taka kora jest odpadem klasyfikowanym w Katalogu odpadów jako 03 01 01 "Odpady kory i korka". Obrót korą odpadową pomiędzy zakładami przerobu drewna odbywać się może wyłącznie na podstawie tzw. "Karty przekazania odpadu". Z kolei w zakresie obrotu korą dekoracyjną brak jest takich szczególnych wymogów dokumentacyjnych. Firma zużywając taką korę odpadową do produkcji kory dekoracyjnej musi działać na podstawie zezwolenia (w formie decyzji starosty) do prowadzenia działalności w zakresie odzysku i transportu odpadów. W procesie produkcyjnym kory dekoracyjnej mają miejsce następujące procesy technologiczne:

A. Wstępne oczyszczenie, które polega na wykonaniu wstępnego sortowania, w wyniku którego zostają oddzielone wszelkie zanieczyszczenia (kawałki drewna, kamienie, kawałki desek, kołki, sęki, itp.). Etap ten realizowany jest zarówno przy załadunku w zakładzie przerobu drewna, jak i po przetransportowaniu kory odpadowej z zakładu przerobu drewna do Pani firmy.

B. Kompostowanie. Wstępnie oczyszczony odpad jest przewożony na plac produkcyjny, gdzie jest poddawany procesom kompostowania w wysokich pryzmach przez okres około 3 miesiące. W ramach tego procesu surowiec jest najpierw rozgniatany, a następnie ubijany w celu wytworzenia warunków beztlenowych, niezbędnych do inicjacji procesu kompostowania. Biomasa jest w trakcie procesu kompostowania przerzucana co powoduje jej przesychanie. Celem przerzucania jest zarówno jednolite przeprowadzenie procesu kompostowania w odniesieniu do całej biomasy, jak również wyeliminowanie związków chemicznych niebezpiecznych dla roślin (powstających w wewnętrznej części biomasy poddanej kompostowaniu w warunkach procesów beztlenowych) oraz uniknięcie ryzyka samozapłonu. W wyniku przeprowadzenia procesu kompostowania odpadów z kory, uzyskany półprodukt posiada znacząco obniżoną kaloryczność jako efekt zachodzących procesów redukcji. W wyniku zachodzących w pryzmach procesów biochemicznych wytwarza się wysoka temperatura mogąca prowadzić w niektórych przypadkach do samozapłonu masy kompostowej. Powyższy proces kompostowania jest procesem odzysku (recyklingu) określonym jako Proces R3 "Recykling lub regeneracja substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (włączając kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania)" zgodnie z pozycją 3 załącznika nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

C. Faza końcowa. Po zakończeniu fazy kompostowania uzyskany produkt jest sortowany na następujące frakcje:

* frakcja kompostu niespełniająca wymagań jakościowych,

* frakcja kompostu spełniająca wymagania jakościowe.

Pierwsza frakcja z punktu widzenia ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów nie jest już traktowana jako 03 01 01 "Odpady kory i korka", lecz jako:

* 19 05 "Odpady z tlenowego rozkładu odpadów stałych (kompostowania)",

* 19 05 03 "Kompost nieodpowiadający wymaganiom (nienadający się do wykorzystania)".

Druga frakcja kompostu jest docelowym produktem finalnym tj. wyrobem (korą dekoracyjną), który na tym etapie może być dodatkowo mielony oraz dzielony na frakcje wielkościowe, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania klientów. Otrzymany w ten sposób docelowy wyrób (kora dekoracyjna), pakowany jest w worki foliowe 80 litrowe, albo sprzedawany luzem na podstawione przez klientów środki transportu, albo dowożony do klientów własnym transportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku dokonywania dostawy wyrobu - kory sosnowej - na terytorium kraju Pani firma, w stanie prawnym obowiązującym obecnie powinna stosować 8% stawkę VAT.

Pani zdaniem, ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) stosownie do art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do tej ustawy, stawkę 8% VAT stosuje się w odniesieniu do towarów objętych grupowaniem PKWiU 20.15.80.0 "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". A zatem do dostawy kory dekoracyjnej na terytorium kraju, w oparciu o art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do tej ustawy, należy stosować stawkę 8% VAT. Następnie uzasadniając zasadność zaliczenia przez Panią wyrobu (kory dekoracyjnej) do grupowania PKWiU 20.15.80.0 "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" (wg PKWiU z 2008 r.), wiążące się z możliwością stosowaniem stawki 8% VAT, wskazała Pani, iż przedmiotowy wyrób to produkt powstały podczas procesu kompostowania (tzn. został on poddany naturalnej metodzie unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów, polegającej na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy - bakterie tlenowe, mrówki, nicienie itp.), który pełni funkcję nawozu z przeznaczeniem do stosowania w ogrodnictwie. W szczególności podkreśliła Pani, że wyrób ten nie powstał w wyniku wymieszania kory mielonej i próchnicy. Aby potwierdzić powyższy wniosek, wystąpiła Pani w kwietniu 2012 r. do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii klasyfikacyjnej w odniesieniu do tego samego, co przedstawiono w niniejszym wniosku, produktu tj. wyrobu (kory dekoracyjnej). Wskazała Pani, iż całość powyższego procesu stanowi, zgodnie z art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 27 kwietniu 2001 r. o odpadach tzw. recykling organiczny, który zgodnie z definicją stanowi: "obróbkę tlenową, w tym kompostowanie, lub beztlenową odpadów, które ulegają rozkładowi biologicznemu w kontrolowanych warunkach przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku której powstaje materia organiczna lub metan". Z kolei, recykling organiczny to jeden z rodzajów recyklingu, przez który zgodnie z ustawową definicją (art. 3 pkt 14 ww. ustawy) rozumie się: "taki odzysk, który polega na powtórnym przetwarzaniu substancji lub materiałów zawartych w odpadach w procesie produkcyjnym w celu uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii". Kora dekoracyjna przeznaczona jest do zastosowań ogrodniczych (drzewa i krzewy iglaste, drzewa owocowe oraz na klombach i skalniakach), w szczególności do ściółkowania, tj. do obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia im mikroklimatu symulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgotności podłoża. Ze względu na swoje walory estetyczne, kora dekoracyjna służy także do poprawy walorów dekoracyjnych (informacja o powyższym zawarta jest na opakowaniu). Jak wynika z powyższego, kora dekoracyjna to produkt powstały w wyniku kompostowania kory odpadowej, według wskazanego procesu technologicznego. Jednocześnie podkreślono, że kora dekoracyjna nie jest w żadnym wypadku mieszaniną kory mielonej i próchnicy do niej dodanej, w ten sposób, że takiej mieszaninie zasadniczy charakter nadawałaby kora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 64 załącznika nr 3 do ustawy wymienione są nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus) - PKWiU 20.15.80.0.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W klasyfikacji tej, ustawodawca pod symbolem PKWiU 20.15.80.0 sklasyfikował "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zajmuje się Pani produkcją nawozu roślinnego (kory sosnowej). Gotowy wyrób przeznaczony jest do zastosowań ogrodniczych (drzewa i krzewy iglaste, drzewa owocowe oraz na klombach i skalniakach), w szczególności do ściółkowania, tj. do obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia im mikroklimatu symulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgotności podłoża. Wskazała Pani, iż taki wyrób należy zaklasyfikować pod symbolem PKWiU 20.15.80.0, jako "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż dostawa wyrobu powstałego z przerobu kory odpadowej, który to towar sklasyfikowany został przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 20.15.80.0 jako "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" (o ile mieści się w podanym grupowaniu, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa), podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl