ITPP1/443-531/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-531/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 13 sierpnia 2010 r. oraz w dniu 3 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 marca 2010 r. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Spółki z o.o. (Wnioskodawcy), podjęło uchwałę o przystąpieniu jej jako komandytariusza do spółki komandytowej i wniesieniu w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, prowadzonego przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zakładem pracy chronionej. Z przedmiotu wkładu, jako przedsiębiorstwa w rozumieniu 551 Kodeksu cywilnego, wyłączona została Komórka Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych, która została utworzona w dniu 1 maja 2010 r.

Powyższa komórka organizacyjna została wyodrębniona, ponieważ nie miała stanowić przedmiotu wkładu niepieniężnego w formie przedsiębiorstwa. W skład wyodrębnionej Komórki Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych wchodzą: środki trwałe sfinansowane z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o wartości 175.600,07 zł, środki pieniężne ZFRON w kwocie 166.782,62 zł, Zakładowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych, kasy fiskalne wraz z ich numerami, pracownicy zatrudnieni w Komórce (25 osób).

Wartość majątku, która nie została wniesiona w formie wkładu niepieniężnego, stanowi znikomą część wartości majątku wniesionego jako wkład niepieniężny w formie przedsiębiorstwa. Osoby zatrudnione w Komórce Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych Wnioskodawcy, świadczyć będą usługi o charakterze identycznym z dotychczas wykonywanymi obowiązkami na rzecz spółki komandytowej. Na przedmiotową usługę wystawiana będzie comiesięczna faktura VAT.

Akt notarialny dotyczący przeniesienia przedsiębiorstwa, został podpisany 30 czerwca 2010 r.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego w ramach wnoszonego przedsiębiorstwa, było:

* pracownicy i osoby wykonujące czynności na podstawie umowy zlecenie (63 osoby),

* ruchomości i środki trwałe,

* stany magazynowe,

* prawo wieczystego użytkowania działki nr 1/37 o pow. 1,0435 ha, wraz z budynkiem,

* prawa wynikające z zawartych umów najmu i dzierżawy,

* wierzytelności, środki pieniężne,

* koncesje licencje, zezwolenia,

* majątkowe prawa autorskie,

* tajemnice przedsiębiorstwa (know-how),

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W akcie notarialnym zostały wymienione szczegółowo tylko prawa użytkowania wieczystego działek oraz nieruchomości, oraz część ruchomości.

Wnioskodawca wskazał, iż pomimo wyłączenia z przedmiotu transakcji zbycia przedsiębiorstwa Komórki Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, że są zespołem, a nie tylko zbiorem pewnych elementów.W zbytym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie działalności gospodarczej polegającej na:

* sprzedaży detalicznej pojazdów mechanicznych,

* obsłudze i naprawie pojazdów mechanicznych,

* sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych.

Wnioskodawca wskazał, iż pomimo wydzielenia Komórki organizacyjnej - "pozostały zespół składników materialnych i niematerialnych" stanowił przedsiębiorstwo, a nie jego zorganizowaną część. Komórka Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych funkcjonowała już od maja 2010 r., w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (tekst jedn.: przed wniesieniem wkładu niepieniężnego w formie przedsiębiorstwa). Przed wydzieleniem Komórki Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych - wyodrębnienie składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań nie istniało w istniejącym przedsiębiorstwie w płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Przedmiotem wkładu niepieniężnego było przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, a wydzielenie Komórki stanowiło wyłączenie, wydzielenie z przedsiębiorstwa (które stanowiło następnie przedmiot wkładu niepieniężnego) - zbioru (nie zespołu) kilku składników materialnych i pewnej liczby pracowników. Wniesiony w formie wkładu niepieniężnego zespół składników materialnych i niematerialnych stanowił przedsiębiorstwo (wydzielenie jednej komórki organizacyjnej, nie spowodowało utraty istnienia elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania zespołu różnych składników materialnych i niematerialnych będącego przedmiotem wkładu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wyłączeniu z aportu Komórki Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych i przy braku wyszczególnienia wszystkich ruchomości w akcie notarialnym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty 22% VAT od przedmiotowej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo wyłączenia niektórych składników majątkowych na nabywcę przejdzie to minimum dóbr materialnych i niematerialnych, pracowników oraz środków i "sposobów" jakie konieczne są do podjęcia przez nabywcę takiej działalności gospodarczej, jaką prowadził zbywca. Przedmiotem wkładu niepieniężnego, były bowiem najistotniejsze składniki majątkowe, a także większość pracowników związana z głównym przedmiotem działalności zbywcę, stąd wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa oraz księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Ponadto art. 552 Kodeksu cywilnego stanowi, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, jeżeli zostaną spełnione warunki określone w art. 551 ustawy - Kodeks cywilny dotyczące definicji przedsiębiorstwa, to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki, będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka wniosła aportem do spółki komandytowej, pomimo wyłączenia z aportu Komórki Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych, przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. W zbytym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie działalności gospodarczej polegającej na:

* sprzedaży detalicznej pojazdów mechanicznych,

* obsłudze i naprawie pojazdów mechanicznych,

* sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż o ile jak wskazano we wniosku - przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, to czynność ta na podstawie art. 6 ust. 1, podlega wyłączeniu spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie wskazania wymaga, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny kwalifikacji czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przedsiębiorstwem, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, bowiem definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy przekazywane w ramach tej czynności składniki majątkowe wypełniają definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu przytoczonych wcześniej przepisach Kodeksu cywilnego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku oraz jego uzupełnieniu.

Należy również zaznaczyć, że analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl