ITPP1/443-529a/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-529a/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektów szkoleniowych w ramach programu operacyjnego "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych w związku z realizacją projektów szkoleniowych w ramach programu operacyjnego "Kapitał Ludzki".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. świadczeniem usług szkoleniowych dla szerokiej gamy odbiorców. Celem realizacji wielu szkoleń Spółka podpisuje umowy o dofinansowanie projektów w ramach programów operacyjnych "Kapitał Ludzki". W związku z podpisaną umową z Urzędem Pracy, Spółka pełni rolę Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego. Do zadań tego Ośrodka należy realizacja zadań związanych z informacją i promocją programu operacyjnego "Kapitał Ludzki" oraz z aktywizacją społeczności lokalnej w zakresie aplikowania do programu operacyjnego "Kapitał Ludzki".

Spółka uzyskuje dotację na różnego typu działania programu operacyjnego "Kapitał Ludzki", m.in.:

* wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów;

* wspieranie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia;

* podniesienie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych;

* upowszechnienie edukacji społeczeństwai wiele innych.

Wskazane dotacje otrzymywane są na pokrycie kosztów kwalifikowanych, zatwierdzanych przez Jednostkę Wdrażającą.

Koszty tych projektów ponosi Spółka, a kwota dotacji nie przekracza kwoty poniesionych kosztów. Spółka nie otrzymuje od uczestników szkoleń żadnego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja na finansowanie zadań (szkoleń) Spółki pełniącej funkcje Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymywana przez Spółkę, jak również zwrot poniesionych kosztów nie są elementami zapłaty za wykonaną usługę, ponieważ stanowi dotację kosztową.

Według Wnioskodawcy, dotacje kosztowe nie wpływają na cenę świadczonych usług, dlatego też nie stanowią one obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak zaznaczył Wnioskodawca, szkolenia realizowane przez Spółkę są nieodpłatne, a dofinansowanie pokrywa wydatki poniesione w trakcie realizacji szkoleń przez Spółkę.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, iż powyższe dotacje nie są obrotem dla celów podatku VAT, nie są dokumentowane fakturą, lecz dokumentem wewnętrznym (notą księgową).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizując szkolenia podpisuje umowy o dofinansowanie projektów w ramach programów operacyjnych "Kapitał Ludzki". W ramach podpisanej umowy z Urzędem Pracy, Spółka pełni rolę Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego, który realizuje zadania związane z informacją i promocją programu operacyjnego "Kapitał Ludzki" oraz z aktywizacją społeczności lokalnej w zakresie aplikowania do programu operacyjnego "Kapitał Ludzki". Spółka uzyskuje dotację na różnego typu działania programu operacyjnego "Kapitał Ludzki", które otrzymywane są na pokrycie kosztów kwalifikowanych, zatwierdzanych przez Jednostkę Wdrażającą. Koszty tych projektów ponosi Spółka, a kwota dotacji nie przekracza kwoty poniesionych kosztów. Spółka nie otrzymuje od uczestników szkoleń żadnego wynagrodzenia.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie będzie miał związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Konsekwentnie więc otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Dodatkowo, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia faktury z tytułu otrzymanej dotacji, albowiem jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl