ITPP1/443-525/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-525/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przyszłych inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przyszłych inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina B... (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest obecnie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa oraz modernizacja infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej położonej na obszarach Gminy (dalej: "Infrastruktura"),

Gmina jako inwestor przeprowadziła szereg inwestycji dotyczących budowy i modernizacji Infrastruktury. Po ukończeniu inwestycji Gmina nieodpłatnie przekazywała do użytkowania wybudowane elementy Infrastruktury do Z. sp. z o.o. w O... (dalej: "Z.", "Spółka"). Przekazanie następowało na podstawie zawieranych z Z. umów na utrzymanie i obsługę majątku mienia komunalnego. Inwestycje te pozostają jednak na stanie majątkowym Gminy.

Z. realizuje część zadań należących do zakresu ustawowych obowiązków Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, m.in. świadczy na rzecz odbiorców usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Usługi te są wykonywane przez Z. przy wykorzystaniu Infrastruktury. Z tytułu świadczonych usług Z. wystawia na rzecz odbiorców (mieszkańców Gminy) odpowiednie faktury z wykazaną kwotą podatku należnego. Z. świadczy tego rodzaju usługi także na terenie innych okolicznych gmin. Z. jest spółką prawa handlowego, w której Gmina nie posiada udziałów. Gmina dokonuje jedynie dopłat na rzecz Z. do cen wody i ścieków oferowanych mieszkańcom.

Poszczególne części wybudowanej przez Gminę Infrastruktury co do zasady mają wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i były traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe.

Część powyższych inwestycji była realizowana wyłącznie w oparciu o środki własne Gminy, a niektóre z nich również przy współudziale środków zewnętrznych.

Ze względu na brak związku pomiędzy poniesionymi nakładami związanymi z Infrastrukturą a działalnością opodatkowaną VAT, Gmina dotychczas nie odliczała podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji dotyczących Infrastruktury i nie ujmowała takich kwot podatku naliczonego w ewidencji VAT (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT).

Obecnie, w związku z planowaną reorganizacją działalności wodno-kanalizacyjnej, Gmina zamierza wprowadzić odpłatność z tytułu korzystania przez Z. z Infrastruktury. Wnioskodawca planuje zawrzeć z Z. umowę o świadczenie przez Gminę na rzecz Z. usługi przesyłu wody oraz ścieków bytowo-gospodarczych lub możliwość odpłatnego udostępnienia Infrastruktury Spółce w formie umowy dzierżawy (dalej łącznie: "Umowa").

W przypadku odpłatnego udostępnienia, obowiązujące obecnie zasady w odniesieniu do zakresu dysponowania Infrastrukturą przez Z.nie uległyby zmianie. Modyfikacja polegałaby natomiast na wprowadzeniu pomiędzy Gminą a Z. odpłatności na rzecz Gminy za możliwość korzystania i pobierania pożytków z Infrastruktury przez Z. stanowiącej własność Gminy przez Z.

Z kolei świadczenie przez Gminę usługi przesyłu skutkowałoby:

* pozostawieniem Infrastruktury we władaniu Gminy,

* Spółka świadczyłaby usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków bytowo-gospodarczych na rzecz mieszkańców,

* jednocześnie Gmina zawarłaby z Z. porozumienie o świadczeniu na rzecz Z. usługi przesyłu wody i ścieków bytowo-gospodarczych od urządzeń wodociągowych zarządzanych przez Z. - od nieruchomości mieszkańców wskazanych lokalizacji do przyłączy/urządzeń kanalizacyjnych znajdujących się na nieruchomościach we wskazanych powyżej lokalizacjach,

* Z. wykorzystywałby przedmiotowe usługi przesyłu (nabywane od Gminy) do świadczenia na rzecz mieszkańców usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

W obu przypadkach, na podstawie Umowy Gmina pobierałaby z tytułu świadczonych usług wynagrodzenie od Z., wystawiając w tym zakresie na rzecz Z. faktury VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT. Odpowiednie postanowienia Umowy pomiędzy Gminą a Z. potwierdzałyby także prawo Z. do używania Infrastruktury i pobierania pożytków z tego tytułu w szczególności w formie opłat za odprowadzanie ścieków i dostawy wody.

Powyższe umowy mogą zostać zawarte w odniesieniu do elementów Infrastruktury, które zostały już w przeszłości oddane do użytkowania lub dopiero zostaną w przyszłości zrealizowane (dalej: "Przyszłe inwestycje").

W związku z zawarciem Umowy, Gmina będzie wystawiała faktury VAT na rzecz Z. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Kwoty stanowiące wynagrodzenie za usługi przesyłu wody oraz ścieków bytowo-gospodarczych lub dzierżawy przy użyciu Infrastruktury będą stanowić przychód Gminy.

Zgodnie z intencją Gminy, do zawarcia ww. Umowy w odniesieniu do Infrastruktury mogłoby dojść w 2014 r.

Gmina w oddzielnym wniosku o indywidualną interpretację potwierdzi sposób potraktowania dla potrzeb VAT udostępnienia Infrastruktury w oparciu o (i) umowę odpłatnego świadczenia przez Gminę na rzecz Z. usług przesyłu wody i ścieków m.in. z wykorzystaniem wytworzonej przez Gminę Infrastruktury lub Przyszłych inwestycji, lub (ii) odpłatną umowę dzierżawy na rzecz Z., które w opinii Wnioskodawcy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Kwestia ta nie jest więc przedmiotem poniższego zapytania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT związanego z realizacją Przyszłych inwestycji.

2. Czy prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do Przyszłych inwestycji powstanie zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, z uwzględnieniem pozostałych ustępów art. 86 ustawy o VAT (w odpowiednim brzmieniu).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W związku z zamiarem udostępnienia Spółce Infrastruktury wytworzonej w związku z realizacją Przyszłych inwestycji w ramach czynności opodatkowanych VAT, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT związanego z ich realizacją.

2. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT z uwzględnieniem pozostałych ustępów art. 86 ustawy o VAT (w odpowiednim brzmieniu).

Ad. 1. Zakres prawa do odliczenia.

Biorąc pod uwagę fakt, iż udostępnienie Spółce Infrastruktury wytworzonej w związku z realizacją Przyszłych inwestycji w oparciu (i) umowę odpłatnego świadczenia przez Gminę na rzecz Z. usług przesyłu wody i ścieków, lub (ii) odpłatną umowę dzierżawy na rzecz Z. stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT oraz nie dojdzie do zmiany przeznaczenia ww. Infrastruktury, w przypadku wydatków na budowę ww. Infrastruktury będą miały zastosowanie ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, głównym argumentem przemawiającym za przysługującym jej prawem do pełnego dokonania odliczenia jest intencja (zamiar) wykorzystania danych towarów i usług do wykonana czynności opodatkowanej VAT w postaci udostępnienia Spółce Infrastruktury wytworzonej w ramach Przyszłych inwestycji w oparciu o (i) umowę odpłatnego świadczenia przez Gminę na rzecz Z. usług przesyłu wody i ścieków, lub (ii) odpłatną umowę dzierżawy na rzecz Z.

Istotność intencji (zamiaru) jako głównego elementu uzasadniającego dokonanie odliczenia VAT z tytułu zakupów została potwierdzona m.in. w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE" lub "Trybunał"). Co więcej orzecznictwo TSUE idzie jeszcze dalej uznając, iż fakt, czy w przyszłości dany zakup zostanie, czy też nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej VAT nie ma wpływu na to uprawnienie (druga z ww. sytuacji nie ma miejsca w zdarzeniu przyszłym zaprezentowanym przez Gminę).

Do takich wniosków Trybunał doszedł m.in. w wyrokach z 29 lutego 1996 r. w sprawie C-110/94 Intercommunale voor Zeewaterontzilting (Inzo) v. Belgia, z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C- 37/95 Ghent Coal Terminal NV V. Belgia, z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen v. Minister van Financien oraz z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National pic v. Commissioners of Customs Excise.

Biorąc pod uwagę planowane udostępnienie Spółce Infrastruktury wytworzonej w związku z realizacją Przyszłych inwestycji w oparciu o umowę dzierżawy lub o inną odpłatną umowę (np. umowę udostępniania sieci do przesyłu wody / ścieków) w momencie oddania jej do użytkowania, należy uznać, iż ostatecznie towary i usługi nabyte do wytworzenia ww. infrastruktury zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanej VAT. W konsekwencji, Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur dokumentujących zakup tych towarów i usług bez względu na to, kiedy dojdzie do oddania Infrastruktury do użytkowania i jej udostępnienia Spółce, o ile wykorzystanie do czynności opodatkowanych nastąpi od momentu oddania Przyszłych inwestycji do użytkowania.

Ad. 2. Metodologia korekty VAT naliczonego związanego z odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury.

Odliczenie podatku naliczonego powinno nastąpić na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

W odniesieniu do metodologii dokonania odliczenia, zdaniem Wnioskodawcy, w szczególności znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.#8195;

W praktyce oznacza to, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego związanego z budową Infrastruktury w ramach Przyszłych inwestycji, co do zasady, wraz z chwilą dostawy towarów lub wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), z zastrzeżeniem sytuacji nabycia towarów i usług, dla których przewidziano szczególny moment powstania obowiązku podatkowego (art. 19a ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto należy zauważyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem dotyczące infrastruktury oddanej już do użytkowania - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Jednocześnie zaznaczyć także należy, że interpretacja została udzielona przy założeniu, że zarówno realizacja, jak i przekazanie do użytkowania przyszłych inwestycji nastąpi po dniu podjęcia decyzji o wprowadzeniu odpłatności z tytułu korzystania przez Z. z infrastruktury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl