ITPP1/443-521b/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-521b/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na modernizację budynków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na modernizację budynków.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w 1994 r. zakupiła nieruchomość o powierzchni 10.681 m2, zabudowaną budynkami magazynowymi oraz budowlanymi takimi jak: sieć wodno-kanalizacyjna i energetyczna, droga, ogrodzenie, pozostałość po CPN (głównie parking). Nieruchomość została zakupiona na podstawie aktu notarialnego i faktury VAT (ze stawką 22%). W 2009 r. nieruchomość została podzielona na dwie części, z zamiarem przeznaczenia ich do sprzedaży. Jedna część stanowi powierzchnię - 4.929 m2 i na jej terenie znajdują się następujące budowle: #189; ogrodzenia, #189; sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej, całość parkingu (pozostałość po CPN). Na drugiej części o powierzchni - 5.752 m2 - znajdują się: budynki magazynowo-handlowe, #189; ogrodzenia, po ok. #189; całości sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej, sieć gazowa, droga.

W latach 2000-2003 poniesiono nakłady na wybudowanie sieci gazowej i modernizację obiektów magazynowych (m.in. o zabudowę wiaty i oddanie zamkniętej powierzchni magazynowej, budowę kotłowni gazowej). Nakłady inwestycyjne nie przekroczyły 30% wartości nieruchomości. Nakłady poniesione na modernizację środków trwałych nie przekroczyły 30% wartości tych środków trwałych, liczonych w stosunku do ich wartości początkowej, za wyjątkiem nakładów na zakup lub wytworzenie nowych środków trwałych takich jak:

* zakup kotła gazowego (poprzednio było ogrzewanie na węgiel),

* wybudowanie sieci gazowej,

* zabudowanie 2 wiat otwartych, poprzez postawienie obudowy murowanej;

* wybudowanie dodatkowej powierzchni parkingu.

Wszystkie nakłady zarówno na zakup lub wytworzenie nowych środków trwałych dotyczących przedmiotowej nieruchomości, jak i nakłady modernizacyjne zostały poniesione do końca 2003 r.

Spółka uważa, iż z uwagi na fakt, iż nieruchomość została zakupiona w 1994 r. od innego podmiotu gospodarczego i od 2000 r. w całości (zarówno teren, jak i magazyny) jest wynajmowana na cele handlowe innych podmiotów gospodarczych - spełniony jest warunek pierwszego zasiedlenia.

W 2009 r. Spółka zawarła notarialną umowę przyrzeczenia, dotyczącą sprzedaży podzielonych nieruchomości. W akcie notarialnym notariusz wskazał, że nieruchomość ta nie podlega podatkowi od towarów i usług. Jednocześnie w akcie notarialnym znajduje się stwierdzenie, że zgodnie z wstępnym projektem podziału mają powstać dwie działki:

* nr 35/12 (...) - niezabudowana o projektowanej powierzchni 4929 m2,

* nr 35/13 (...) - z zabudowaniami o projektowanej powierzchni 5752 m2

Spółka wskazała, iż w powyższym zapisie istnieje nieścisłość, ponieważ na obydwu działkach znajdują się wymienione we wniosku budowle. Zaznaczono również, iż nieścisłość dotycząca stwierdzenia, że jedna z nieruchomości jest niezabudowana zostanie we właściwym akcie notarialnym sprostowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy należy dokonać korekty nakładów inwestycyjnych poniesionych od roku 2003 r., gdyż od momentu ich zakończenia nie upłynęło 10 lat.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne na remonty i modernizacje nie podlegają korektom podatku naliczonego w związku z tzw. "okresem korekty", gdyż zostały poniesione przed rokiem 2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,. Poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową więc zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc związek towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony, z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie w art. 91 ustawy, określono zasady i przypadki dokonywania korekty podatku naliczonego. Przepis ten jednak nie ma zastosowania w odniesieniu do przypadków określonych w art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze wskazanego art. 163 ust. 2 wynika, iż korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175.

Powołany art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) stanowił, iż podatnicy dokonujący czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1-3, w okresie krótszym niż sześć miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z ust. 3, przy czym po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności wyliczają ten udział zgodnie z ust. 4 i dokonują korekty podatku naliczonego. Unormowania te nie przewidywały korekty podatku naliczonego w przypadku nabycia środków trwałych podlegających amortyzacji, nawet w sytuacji zmiany przeznaczenia tych środków trwałych do czynności nie podlegających opodatkowaniu.

Z powyższych regulacji wynika, iż obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego odnosi się do tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały nabyte po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a więc po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia nieruchomości, zakupionej w 1994 r. od innego podmiotu gospodarczego, która w całości od 2000 r. wynajmowana jest dla innych podmiotów gospodarczych. Nieruchomość obecnie składa się z dwóch zabudowanych działek. Na działce nr 35/12 (o powierzchni - 4.929 m2) znajdują się następujące budowle: #189; ogrodzenia, #189; sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej, całość pozostałego po CPN parkingu. Natomiast na działce nr 35/13 (o powierzchni - 5.752 m2), znajdują się: budynki magazynowo-handlowe, #189; ogrodzenia, sieć wodno-kanalizacyjna i energetyczna (w części po ok. #189; całości tych sieci), sieć gazowa oraz droga. W latach 2000-2003 Spółka poniosła nakłady na modernizację obiektów magazynowych oraz na wybudowanie sieci gazowej (tekst jedn.: nakłady dotyczyły m.in. zabudowy wiaty i oddania zamkniętej powierzchni magazynowej, budowy kotłowni gazowej). Nakłady poniesione na modernizację środków trwałych nie przekroczyły 30% wartości tych środków trwałych, liczonych w stosunku do ich wartości początkowej, za wyjątkiem nakładów poniesionych na: zakup kotła gazowego (poprzednio było ogrzewanie na węgiel), wybudowanie sieci gazowej, zabudowanie 2 wiat otwartych (poprzez postawienie obudowy murowanej), wybudowanie dodatkowej powierzchni parkingu. Wszystkie nakłady zarówno na zakup lub wytworzenie nowych środków trwałych dotyczących przedmiotowej nieruchomości, jak i nakłady modernizacyjne zostały poniesione do końca 2003 r.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, iż w przypadku nakładów modernizacyjnych dokonanych w latach 2000-2003 nie ma zastosowania art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast stosownie do art. 163 ust. 2 tej ustawy zastosowanie ma art. 20 ust. 5 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. Przepis ten wyklucza ponowne rozliczenie odliczonego podatku naliczonego po dniu 30 kwietnia 2004 r. w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed tym dniem.

Reasumując, należy uznać, że w przypadku dostawy przedmiotowej nieruchomości nabytej w 1994 r. nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, który został odliczony w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi w zakresie modernizacji nieruchomości w latach 2000-2003.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl