ITPP1/443-508/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-508/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu pn. projektu " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Samorządową Instytucją Kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora pod numerem (...), wpisu dokonano w dniu 15 października 2007 r. na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Celem statutowym Instytucji jest upowszechnianie, rozwijania i zaspokajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultury muzycznej oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.

W latach 2013-2014 Wnioskodawca realizuje projekt (...) w ramach Programu........... Partnerem wiodącym projektu jest R. K. (Sz.). Pozostali partnerzy to C. (N.), M. D. A. (P.), D. C. for P. A. (D.). Priorytetowym celem projektu jest stworzenie międzynarodowej sieci współpracy artystów w celu zwiększenia mobilności i różnorodności kulturalnej w regionie P. B. oraz umożliwienie organizacji cyklu tournee w ramach wydarzeń kulturalnych regionu.

Planowane działania w projekcie powodują następujące koszty:

1.

spotkania sieciowe - 5 spotkań sieciowych z partnerami projektu połączone z wizytami studyjnymi (Sz., N., P., D., Sz.) (delegacje, koszty wynagrodzeń osobowych, umowy, faktury, usługi transportowe),

2.

dostarczanie materiałów na stronę internetową projektu, (...), (...) (koszty wynagrodzeń osobowych),

3.

wyjazdy krajowe w celu upowszechnienia projektu (rozmowy, wyjazdy na festiwale, wymiana doświadczeń) (delegacje krajowe),

4.

tworzenie bazy danych grup artystycznych, zespołów, instytucji kultury oraz instytucji, zajmujących się wymianą kulturalną (wynagrodzenia osobowe),

5.

zlecenie tłumaczeń (m.in. umowa partnerska, prezentacja dot. projektów Instytucji, prezentacja dot. imprez organizowanych w regionie (umowy zlecenia),

6.

materiały promocyjne i reklamowe projektu (faktury),

7.

praca nad publikacjami (podręczniki dobrych praktyk, podręczniki dot. historii projektu, baza danych) (koszty wynagrodzeń osobowych).

Dzięki projektowi możliwa będzie promocja instytucji artystycznych za pośrednictwem mediów internetowych oraz stworzonej w ramach projektu "M.".

Źródłem finansowania działalności Instytucji są dotacje podmiotowe i celowe oraz przychody własne. Instytucja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności zwolnione oraz czynności opodatkowane podatkiem (sprzedaż biletów, płyt, działania promocyjne i reklamowe, wynajem sprzętu i inne). W wyniku realizacji projektu " (...)" w ramach Programu (...) Instytucja będzie otrzymywać faktury VAT z tytułu zakupu materiałów (reklamowych, promocyjnych) oraz usług np. transportowych, cateringu, hotelowych oraz najmu pomieszczeń. Projekt w 85% będzie finansowany ze środków unijnych oraz w 15% przez Instytucję.

Zrealizowany projekt będzie służył celom statutowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytucja ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupu, dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86, 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług Instytucja ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powołanych wyżej przepisów dotyczących odliczenia podatku naliczonego wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Oznacza to, że podatnik winien przyporządkować dany zakup jako związany ze sprzedażą opodatkowaną lub zwolnioną, albo w odpowiednich częściach jako związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie w całości lub w części przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Ponadto wskazać należy, że wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 91 ustawy, który w ustępach od 1 do 9 ustawy, reguluje zasady dokonywania korekt podatku naliczonego, zatem w sposób technicznoprawny uzupełnia generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, wykonującym czynności zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W latach 2013-2014 realizuje projekt pn. (...), w ramach którego ponosi następujące koszty, tj. faktury VAT z tytułu zakupu materiałów (reklamowych, promocyjnych) oraz usług np. transportowych, cateringu, hotelowych oraz najmu pomieszczeń.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że - skoro jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca ponosi wydatki związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi, to w tym zakresie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej zakupy te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną, na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów oraz w art. 90 ust. 1 (i następnych) ustawy, przy uwzględnieniu zasad, o których mowa w art. 91 ustawy, w przypadku zaistnienia okoliczności powodujących konieczność dokonania korekty.

Ponadto zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, w jakim zakresie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poszczególnymi wydatkami, bowiem to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek ustalenia kwoty podatku przysługującego do odliczenia od poniesionych wydatków. A zatem w niniejszej sprawie przy realizacji prawa do odliczenia należy kierować się przede wszystkim zapisem art. 86 i 90 ust. 1 ustawy, a więc należy ustalić rzeczywisty zakres prawa do odliczenia, który winien być miarodajny i uzasadniony. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie ustalić stosowny klucz podziału w celu wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl