ITPP1/443-505/13/TS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku realizacji inwestycji polegającej na rekultywacji składowiska odpadów komunalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-505/13/TS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku realizacji inwestycji polegającej na rekultywacji składowiska odpadów komunalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem dotyczącym rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem dotyczącym rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako podmiot zaangażowany w realizację projektu pn. "R.", wykonuje rekultywację nieczynnego składowiska odpadów zlokalizowanego we wsi C., na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 3, 12/2, 19, 20 obręb 01 W. Powierzchnia terenu wynosi ok. 1,94 ha. Pod pojęciem rekultywacji składowiska odpadów należy rozumieć całokształt działań zmierzających do nadania lub przywrócenia gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych poprzez właściwe ukształtowanie terenu, poprawę właściwości chemicznych i fizycznych, odtwarzanie gleby oraz uregulowanie właściwych stosunków wodnych. Rekultywacja obejmuje swoim zakresem:

* przygotowanie korpusu składowiska odpadów do pokrycia jego powierzchni warstwą rekultywacyjną,

* ułożenie warstwy rekultywacyjnej,

* zadarnienie powierzchni pokrywy rekultywacyjnej składowiska odpadów,

* zadrzewienie i zakrzewienie zrekultywowanego składowiska.

Docelowy kierunek rekultywacji założono jako leśny. Teren po zrekultywowanym składowisku odpadów nie będzie służył do żadnych czynności, wobec czego nie będzie podlegał czynnościom opodatkowanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT czy czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Teren ten będzie miał jedynie związek z czynnościami zwolnionymi. Rekultywacja gminnego składowiska odpadów zlokalizowanego na terenie Gminy to zadanie własne gminy wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gmina odprowadza podatek od towarów i usług tylko od czynności związanych z czynszami, najmem lokali, dzierżawą mienia komunalnego, sprzedażą mienia komunalnego, użytkowaniem wieczystym, nie odliczając podatku naliczonego. Podatek od towarów i usług, w przypadku starania się o środki z Unii Europejskiej, może być kosztem kwalifikowanym w wypadku braku możliwości jego odzyskania (Gmina nie może go odzyskać). Gmina jako podmiot zaangażowany w realizację projektu, upoważniony do ponoszenia kosztów, powinna dostarczyć aktualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, wydaną przez właściwy organ państwowy. Uzyskanie potwierdzenia (interpretacji) o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, czyni ten podatek kosztem kwalifikowanym, co przyczyni się do odzyskania części zapłaconego podatku ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie jako podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji, polegającej na rekultywacji składowiska odpadów komunalnych zlokalizowanego w C....

Gmina jako podatnik zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, że w przypadku inwestycji, polegającej na rekultywacji nieczynnego gminnego składowiska odpadów komunalnych, nie może odliczyć podatku naliczonego, czyli nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przypadku rekultywacji nieczynnego gminnego składowiska odpadów komunalnych zlokalizowanego we wsi C. czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z nieczynnym składowiskiem odpadów komunalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina jako podmiot zaangażowany w realizację projektu pn. "R.", wykonuje rekultywację nieczynnego składowiska odpadów zlokalizowanego we wsi C. Docelowy kierunek rekultywacji założono jako leśny. Teren po zrekultywowanym składowisku odpadów nie będzie służył czynnościom opodatkowanym wykonywanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Rekultywacja gminnego składowiska odpadów to zadanie własne Gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu, polegającego na rekultywacji składowiska odpadów komunalnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, to Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl