ITPP1/443-499/07/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-499/07/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonywania rejestracji w kraju dla usług na rzeczowym majątku ruchomym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania rejestracji w kraju dla usług na rzeczowym majątku ruchomym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan na rzecz firmy posiadającej siedzibę w Polsce usługi polegające na naprawie i konserwacji statków w porcie na terenie Norwegii, traktowane jako usługi na rzeczowym majątku ruchomym. Ponadto wskazano, że jest Pan podatnikiem VAT, a obroty wykazywane są w składanej deklaracji VAT -7 w pozycji 21 "świadczenie usług poza terytorium kraju". Przedmiotowa usługa ma symbol PKD 3511 B - działalność w zakresie naprawy i konserwacji statków, platform i konstrukcji pływających.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnym jest dokonanie w kraju rejestracji dla podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy przedmiotowa usługa wykonywana jest na terenie Norwegii, a podmiot nie korzysta z prawa do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym wydaje się dokonanie rejestracji w Polsce i wykazanie jednocześnie obrotów w poz. 21 składanej deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu powyższego wynika zasada, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do zasady ogólnej wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jak stanowi art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zgodnie z art. 28 ust. 8 ww. ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługę polegającą na naprawie i konserwacji statków w porcie na terenie Norwegii, zakwalifikowaną do usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Analiza treści złożonego wniosku w konfrontacji z przepisami art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) i art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, iż w odniesieniu do usług będących przedmiotem zapytania miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania, będzie miejsce, gdzie usługi te będą wykonywane, tj. terytorium Norwegii. Powyższe oznacza, iż usługi polegające na naprawie i konserwacji statków w porcie na terytorium Norwegii podlegają przepisom tam obowiązującym.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawa z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług reguluje zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

O konieczności rejestracji, sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości oraz o osobie zobowiązanej do jego rozliczenia przesądzają przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z przepisem art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed wykonaniem pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku zatem, gdy wykonuje Pan wyłącznie usługi na ruchomym majątku rzeczowym polegające na naprawie i konserwacji statków w porcie na terytorium Norwegii niepodlegające opodatkowaniu na terenie kraju, to nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, tym bardziej, że nie korzysta Pan z prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl