ITPP1/443-495/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-495/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd jako zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta nie posiadającą osobowości prawnej. Podstawowym zadaniem Zakładu jest gospodarowanie i administrowanie komunalnymi nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi. Zakład dokonuje sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Sprzedaż dokumentowana jest w całości fakturami VAT, w związku z czym Zakład jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych, zgodnie z poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozliczenie podatku należnego dokonywane jest memoriałowo (obrót obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, niezależnie od daty zapłaty). Z uwagi na fakt, że wydruk i dostarczanie dużej ilości faktur VAT (około 28.000) najemcom stanowi duży koszt, Zakład planuje zakup kas fiskalnych i rejestrowanie obrotu na kasach od 1 stycznia 2010 r. Zakład wskazuje, że kasy rejestrujące mogą jedynie rejestrować wpłaty bieżące z tytułu najmu lokali mieszkalnych w związku z czym powstaje wątpliwość, czy dokonując sprzedaży usług najmu lokali mieszkalnych zwolnionych od podatku od towarów i usług i prowadząc ewidencję obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej nadal może wykazywać wielkość obrotu obejmującego całość świadczeń należnych (a nie zawsze zapłaconych). Wpłaty należności zaległych przez osoby fizyczne nie powinny być rejestrowane przez kasy rejestrujące, ponieważ należności te zostałyby wcześniej wykazane w rozliczeniu memoriałowym wykazującym obrót świadczeń należnych (zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy). Wpłaty do kasy zaległych należności czynszowych winny być przyjmowane na podstawie dowodu k.p. (kasa przyjmie). Ponadto bieżące wpłaty osób fizycznych do kasy Zakładu będą stanowiły tylko część należności, bowiem około 50% wpłat od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej odbywa się w drodze przelewów bankowych i przekazów pocztowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co będzie obrotem dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów ewidencjonowanego za pomocą kas rejestrujących w świetle przepisu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług - czy wpłaty do kasy zakładu bieżących należności, czy wszystkie wpłaty dokonywane w kasie zakładu, w tym zaległe należności, których termin zapłaty już minął (nieraz kilka lat wcześniej).

Zdaniem Wnioskodawcy, w kasach rejestrujących ewidencjonowane będą tylko bieżące, a nie zaległe wpłaty z tytułu sprzedaży usług najmu, natomiast dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług obrotem będzie obrót wynikający z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, o czym stanowi art. 19 ust. 1 powołanej ustawy.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4).

Natomiast jak wynika z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 9 powołanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia między innymi szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi datę i czas (godzinę) sprzedaży, cenę jednostkową towaru lub usługi, wartość sprzedaży i kwoty podatku według stawek podatku, wartość sprzedaży zwolnionej.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani, między innymi:

* dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

* sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...)

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dobrowolnie rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących usług najmu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż ta jest w całości dokumentowana fakturami VAT, w związku z czym, jak wskazuje Wnioskodawca, objęta jest zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Zdarza się, iż oprócz bieżących należności najemcy dokonują wpłat zaległych należności czynszowych, na podstawie wystawionych wcześniej faktur VAT.

Należy podkreślić, iż zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej należności zaległych. Kasa rejestrująca jest bowiem formą ewidencji dokumentującej dokonywaną sprzedaż. Zatem ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego. Dlatego też, w przedmiotowej sprawie, ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlegać będą jedynie należności czynszowe za bieżące usługi najmu (nie tylko zapłaty za te należności). Trzeba mieć bowiem na uwadze, iż dokonywane przez osoby, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, wpłaty należności zaległych, winny już być rozliczone i zaewidencjonowane w terminach wynikających z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie wystawionych faktur, które te usługi dokumentowały.

Należy mieć bowiem na uwadze to, iż ewidencjonowanie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz mogłoby skutkować nieprawidłowym sporządzeniem deklaracji podatkowej i tym samym błędnym ustaleniem należnego zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Należy ponadto zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz zwolnienia z obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży świadczonych przez Wnioskodawcę usług najmu. Wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz, z uwagi na dokumentowanie w całym zakresie fakturami, zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl