ITPP1/443-49/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-49/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.). o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wraz z gruntem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIIE

W dniu 21 stycznia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości warz z gruntem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar dokonać dostawy nieruchomości zabudowanej obiektami Zespołu Hotelowego "K" o łącznej powierzchni 17,7832 ha. Przeznaczona do sprzedaży nieruchomość została nabyta w listopadzie 2007 r. od Skarbu Państwa na podstawie umowy darowizny. Powyższa czynność nie została przez Skarb Państwa udokumentowana fakturą, gdyż była objęta umową darowizny i nie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo własności i zarządu nieruchomości Skarb Państwa nabył na podstawie wniosków zawartych w umowach sprzedaży z dnia 14 lutego 1975 r., zatem przy nabyciu nieruchomości przez Skarb Państwa podatek naliczony nie wystąpił. Stąd dokonana darowizna na rzecz Wnioskodawcy nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W chwili obecnej otrzymana w formie darowizny nieruchomość została przeznaczona przez Wnioskodawcę do sprzedaży i obejmuje:

1.

działki o numerach 93/3 i 93/5 o ogólnej powierzchni 0,9884 ha, które są niezabudowane, oznaczone w ewidencji rejestru gruntów jako pastwiska i lasy;

2.

działki o numerach 93, 93/4, 94/3, 94/5, 303/2, 307/3, o ogólnej powierzchni 16,7948 ha które są zabudowane obiektami Zespołu Hotelowego "K" składającego się z następujących obiektów: 4 budynków hotelowych, budynku hotelowego z basenem i częścią żywieniową, budynku hotelowo-żywnościowego, budynku administracyjno-hotelowego, hangaru, garaży, sali kinowej, portierni, agregatowni o łącznej powierzchni użytkowej 10.479, 90 m 2. Zgodnie z wypisem z rejestru ewidencji gruntów łączna powierzchnia użytków oznaczonych jako "Bi" - tereny zabudowane, w ww. działkach wynosi 3,3464 ha. Pozostała część powierzchni przedmiotowych działek opisana jest jako lasy "Ls" - powierzchnia 11,7850 ha, tereny rekreacyjno-wypoczynkowe "Bz" - powierzchnia 1,6634 ha. Wszystkie budynki zostały wybudowane ok. 1970 r. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie bądź modernizację powyższych budynków.

Od 2004 r. brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Sprzedawana nieruchomość w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy położona jest w jednostce strukturalnej "O" -obszar jednostki stanowią tereny przyległe do miasta. Jest to obszar wielofunkcyjny. W jednostkach osadniczych przewiduje się rozwój funkcji związanych z oddziaływaniem miasta (miejsca pracy oraz rynki zbytu). Na obszarze prognozuje się rozwój wszystkich form przedsiębiorczości i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

1.

Czy działki o numerach 93, 93/4, 94/3, 94/5, 303/2, 307/2, 307/3 zabudowane budynkami Zespołu Hotelowego "K" będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako towar używany na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy działki 93/3 i 93/5 będą zwolnione z podatku VAT jako tereny niezabudowane na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa budynków wraz z gruntem, jeżeli obiekty te zostały zaliczone do towarów używanych jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Sprzedawane budynki spełniają wymogi towaru używanego, tj.:

* od końca roku, w którym zakończono jego budowę minęło co najmniej 5 lat

* dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (przeniesienie przez Skarb Państwa własności nieruchomości na Wnioskodawcę nie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług), zatem przy nabyciu nieruchomości przez Wnioskodawcę podatek naliczony nie wystąpił,

* Powiat nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie, czy modernizacje budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

A zatem spełnione zostały wszystkie warunki dotyczące zakwalifikowania sprzedawanych budynków jako towaru używanego, wobec czego wartość budynków wraz z gruntem obejmującym działki, na których usytuowane są budynki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy.

Natomiast dostawa działek nr 93/3 i 93/5 jako dostawa terenów niezabudowanych innych, niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wypis z rejestru gruntów wskazuje te działki jako tereny stanowiące lasy i pastwiska. Brak planu zagospodarowania przestrzennego działek oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie stwierdzają o przeznaczeniu ww. działek jako terenu przeznaczonego pod zabudowę. Sam wypis z rejestru gruntów wskazuje te działki jako tereny stanowiące las i pastwiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 tejże ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków albo budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, w przypadku budynków i budowli lub ich części, zgodnie z zapisem ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

W myśl art. 43 ust. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego dostawa budynku, budowli lub ich części, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli od końca roku, w którym zakończono jego budowę upłynęło 5 lat, nakłady poniesione na budynki lub budowle nie przekroczyły 30% w okresie użytkowania krótszym niż 5 lat i podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy jego nabyciu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej Jednostce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, a od zakończenia budowy budynków Zespołu Hotelowego "K" minęło 5 lat. Nie ponoszono także nakładów na ich ulepszenie, czy modernizację w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zatem są one towarami używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, korzystającym przy dostawie ze zwolnienia przedmiotowego. Tym samym w świetle art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług zbycie gruntu, na którym posadowione są wymienione budynki, będzie czynnością zwolnioną od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Jak wynika z wniosku działki o numerach 93/3 i 93/5 oznaczone są w ewidencji rejestru gruntów jako pastwiska i lasy. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki stanowią tereny przyległego do miasta. W jednostkach osadniczych przewiduje się rozwój funkcji związanych z oddziaływaniem miasta (miejsca pracy oraz rynki zbytu). Na obszarze prognozuje się rozwój wszystkich form przedsiębiorczości i usług.

Mając na uwadze powyższe nie można przyjąć, iż przedmiotowe działki nie są terenami budowlanymi bądź przeznaczonymi pod zabudowę.

A zatem sprzedaż przedmiotowych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy) - i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl