ITPP1/443-468a/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-468a/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu świadczenia usługi nieodpłatnego dostępu do internetu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu świadczenia usługi nieodpłatnego dostępu do internetu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne w zakresie dostępu do internetu i telefonii stacjonarnej za pośrednictwem łączy internetowych, usługi hostingowe, a także usługi certyfikacyjne. Obszar działania Spółki obejmuje kilka powiatów części województwa. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Cała działalność gospodarcza Spółki opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, a nabywane towary klasyfikowane są jako te, które wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej. Tym samym podatek wynikający z dokonywanych nabyć towarów i usług podlega odliczeniu.

W niektórych gminach Spółka zamierza świadczyć usługę dostępu do internetu bez pobierania opłat abonamentowych. Przedmiotem oferty będzie łącze internetowe o niskiej przepustowości (128/128 kbps), ograniczone do protokołów http, https, pop3 i smtp, a więc przeznaczone wyłącznie do przeglądania stron internetowych i obsługi poczty elektronicznej. Oferta polegała będzie na tym, że klient będzie płacił wyłącznie za usługę instalacji łącza internetowego w lokalu mieszkalnym, nie będzie natomiast ponosił miesięcznych opłat abonamentowych za dostarczany sygnał internetowy. Cena instalacji łącza będzie pokrywała koszty zużytego materiału i robocizny oraz będzie zawierała rynkową marżę zysku, ale bez uwzględnienia kosztów dostarczania sygnału internetowego. Umowy będą zawierane na czas nieokreślony.

Realizacja ww. przedsięwzięcia ma na celu promowanie Spółki na lokalnym rynku, na którym nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji i dotarcie z ofertą do jak największej liczby klientów, również tych, których nie stać lub którzy w danej chwili nie będą zainteresowani odpłatnym łączem internetowym. Oferta ma zainteresować takich nabywców internetem, przekonać co do jakości świadczonej przez Spółkę usługi i w ten sposób zachęcić w przyszłości do podpisania umów na dostarczenie odpłatnego internetu o większej przepustowości i pozbawionego ograniczeń. Spółka jest przekonana, że w sytuacji, kiedy klienci, którzy wcześniej zdecydowali się na nieodpłatną usługę, zdecydują się na odpłatny internet spośród dostępnych na rynku ofert wybiorą ofertę Spółki, między innymi dlatego, że nie będą już musieli ponosić kosztów instalacji. Ponadto, za pośrednictwem nieodpłatnych łączy internetowych, Spółka zamierza świadczyć usługi promowania lokalnych przedsiębiorców (po zalogowaniu się do internetu, a przed uruchomieniem przeglądarki internetowej, klient widziałby banery reklamowe lokalnych przedsiębiorstw). Za zamieszczenie reklam zainteresowani przedsiębiorcy wnosiliby opłaty.

Spółka nadmieniła, iż Urząd w ostatnim czasie podkreśla konieczność wdrożenia bezpłatnego dostępu do sieci internet. W związku z tym, w trwających konsultacjach do jednego z przetargów na częstotliwości radiowe 2,6 GHz, jako kryterium, Urząd ten planuje wpisać miedzy innymi udział darmowego internetu w całości przedsięwzięcia. Tym samym Urząd wymaga od operatora, aby ten świadczył także nieodpłatne usługi.

Przedsięwzięcie, które zamierza wdrożyć Spółka, wpisane jest więc w naturalny trend, jaki rysuje się na rynku usług telekomunikacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia nieodpłatnej usługi dostępu do internetu, w sytuacji gdy znajdą się przedsiębiorcy chętni na zamieszczanie reklam i w sytuacji, gdy chętnych nie będzie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia ww. usługi Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy znajdą się przedsiębiorcy chętni reklamować swoją działalność za pośrednictwem łączy internetowych Spółki, czy też nie.

Wnioskodawca, powołując się na treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazuje, że skoro wszystkie obszary działalności Spółki są opodatkowane podatkiem VAT, to zasadniczo nabywane towary i usługi kwalifikowane są jako czynności, które będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tym samym podatek wynikający z dokonywanych nabyć towarów i usług, podlega odliczeniu.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczenie usługi nieodpłatnego dostępu do internetu będzie miało na celu promowanie Spółki oraz zdobycie jak największej części lokalnego rynku i ma tym samym przyczynić się do wzrostu obrotów ze sprzedaży opodatkowanej w przyszłości. Dlatego też Spółka uważa, że będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia nieodpłatnej usługi dostępu do internetu.

Ponadto, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku usług telekomunikacyjnych, na etapie samego dostarczania sygnału internetowego, nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną. Wszelkie zakupy towarów i usług (np. inwestycje w stacje nadawczo-odbiorcze służące zapewnieniu dostępu do internetu i telefonii wielu klientom jednocześnie, usługi najmu miejsc pod nadajniki, usługi dostarczania sygnału przez dostawców nadrzędnych) traktowane są jako koszty ogólne tego obszaru działalności Spółki, którym jest działalność telekomunikacyjna.

Wnioskodawca zaznaczył, iż nie ma możliwości jednoznacznego przypisania poszczególnych zakupów do pojedynczej usługi, ponieważ usługi te mają charakter usług ciągłych i powszechnych.

Według Wnioskodawcy, w takiej sytuacji prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT i mimo świadczenia niektórym klientom usług nieodpłatnego dostępu do internetu Spółka będzie miała nadal prawo do odliczania podatku naliczonego od całości zakupów towarów i usług na potrzeby działalności telekomunikacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Spółka prowadząc działalność, która opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, zamierza świadczyć również usługi polegające na nieodpłatnym dostępie do internetu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w związku z wnioskiem Spółki z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego świadczenia usług dostawy internetu tut. organ wydał interpretację znak ITPP1/443-468b/09/AT z dnia 13 sierpnia 2009 r., w której przesądził, iż nieodpłatna usługa dostępu do internetu nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie jednak spełniony, albowiem Spółka, za pośrednictwem nieodpłatnych łączy internetowych, planuje świadczyć również odpłatne usługi promowania lokalnych przedsiębiorców, które to - jako ujęte w dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w analizowanej sprawie Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Końcowo tut. organ wskazuje, iż przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie nie była kwestia dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego w trybie przepisów art. 90 i 91 ustawy, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl