ITPP1/443-449a/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-449a/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu do tut. organu), uzupełnionym w dniu 6 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zasad wystawiania not korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zasad korygowania danych osobowych na fakturach.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 lipca 2008 r. jest Pan rolnikiem, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2010 r. zakupił Pan jako osoba fizyczna materiały budowlane na budowę domu mieszkalnego. Jednak firma sprzedająca wystawiła na tę okoliczność fakturę VAT, wskazując jako nabywcę Pana, jednak jako podmiotu prowadzącego gospodarstwo rolne (nazwa jaka figurowała w komputerze sprzedawcy: "G."), zamiast na Pana imię i nazwisko ("M.").

W sierpniu 2010 r., przygotowując do urzędu skarbowego wniosek o zwrot VAT na materiały związane z budownictwem mieszkaniowym, poniesionych o dnia 1 maja 2004 r. VZM-1, dowiadywał się Pan w tym urzędzie, czy może na ww. wniosku ująć również faktury wystawione na gospodarstwo rolne. Nadmienia Pan, iż faktury te nie były nigdy rozliczane w "urzędzie skarbowym" ze względu na przeznaczenie na budownictwo mieszkaniowe zakupionych towarów. Dowiedział się Pan wtedy, że są to faktury wystawione na prowadzoną przez Pana działalność rolniczą i poprawić to może sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej VAT. Zwrócił się Pan wówczas wielokrotnie do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktur korygujących Pana dane osobowe, lecz sprzedawca odmówił, twierdząc, że może Pan w tej sytuacji poprawić błąd w nazwie wystawiając notę korygującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy jako osoba fizyczna, może Pan wystawić notę korygującą do faktury VAT.

2.

Czy błąd w fakturze VAT, polegający na tym, że faktura została wystawiona na rzecz osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo rolne, zamiast na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności (zakup materiałów budowlanych na cele mieszkaniowe), trzeba poprawić poprzez wystawienie noty korygującej, czy też faktury korygującej VAT.

Pana zdaniem, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku w dniu 6 czerwca 2011 r., dane osobowe nabywcy na fakturze można poprawić poprzez wystawienie noty korygującej do faktury VAT, wpisując w pole "treść korygowana" "G.", a w pole "treść prawidłowa" "M.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wskazany przepis, na mocy art. 1 pkt 24 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) uległ zmianie i od dnia 1 kwietnia 2011 r. uzyskał następujące brzmienie: podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach obowiązującego do dnia 31 marca 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Tożsame uregulowanie zawierają przepisy obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, normodawca przewidział odpowiednie procedury korygowania błędów w fakturach VAT.

Na mocy § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia wykonawczego z 28 listopada 2008 r., faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Natomiast w świetle § 14 ust. 1 powołanego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z brzmieniem § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Z przepisu § 14 ust. 3 rozporządzenia wynika, iż faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Z przywołanych uregulowań wynika, iż celem ich wystawienia, jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Ponadto, w myśl § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Jak stanowi § 15 ust. 2 rozporządzenia, nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.

Zaznacza się przy tym, iż sformułowanie: "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą", oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. W sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy tylko w niektórych elementach nazwy, wówczas może je skorygować notą korygującą.

Na podstawie § 15 ust. 3 rozporządzenia, nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

2.

imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;

4.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Zaznaczyć należy, iż podmiotem, któremu prawodawca przyznał prawo wystawienia noty korygującej jest nabywca towaru lub usługi, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ustawy. Korygowanie danych określonych na fakturze VAT może odbywać się bowiem według zasad wskazanych w ww. rozporządzeniu. Wobec tego, jeżeli nabywcą towarów lub usług jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to brak jest podstaw prawnych, w oparciu o które podmiot taki byłby uprawniony do wystawienia faktury zwanej notą korygującą.

Powyższe, należy odnieść także do stanu prawnego wprowadzonego na mocy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wskazany akt prawny zawiera bowiem w ww. zakresie (w kwestii zasad korygowania faktur i wystawiania not korygujących) tożsame rozwiązania. Odpowiednio zatem, od dnia 1 kwietnia 2011 r., zastosowanie w tej materii znajdują przepisy § 13 ust. 8, § 14 ust. 1-3 oraz § 15 ust. 1-5 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, iż jest Pan rolnikiem, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2010 r. zakupił Pan jako osoba fizyczna materiały budowlane na budowę domu mieszkalnego. Firma sprzedająca materiały wystawiła w związku z tym zakupem fakturę VAT, wskazując jako nabywcę Pana jako podmiotu prowadzącego gospodarstwo rolne, zamiast Pana imię i nazwisko. Wskazane faktury nie były nigdy rozliczane w "urzędzie skarbowym" ze względu na przeznaczenie na budownictwo mieszkaniowe zakupionych towarów. Przygotowując do urzędu skarbowego wniosek o zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (VZM-1), dowiedział się Pan, że faktury wystawione na prowadzoną przez Pana działalność rolniczą poprawić może sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej VAT. Zwrócił się Pan wówczas wielokrotnie do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktur korygujących Pana dane osobowe, lecz sprzedawca odmówił, twierdząc że może Pan w tej sytuacji poprawić błąd w nazwie wystawiając notę korygującą.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie błąd w nazwie nabywcy nie obejmuje wszystkich danych nabywcy zawartych na fakturach zakupu. Jak wskazano bowiem błędne są tylko niektóre elementy nazwy.

Zauważyć jednocześnie należy, że prowadzi Pan gospodarstwo rolne i jest czynnym podatnikiem VAT, zaś zakup przedmiotowych materiałów - jak wskazano we wniosku - dokonał Pan jako osoba fizyczna, na budowę domu (materiały te nie wykazują związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym, zwłaszcza, że chciałby Pan skorzystać z możliwości rozliczenia ich we wniosku VZM-1).

W tym miejscu wskazać należy, że zasady składania wniosków dotyczących zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Jak wynika z art. 4 ust. 1 tej ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Powyższe, nie może jednak przesądzać o braku możliwości wystawienia przez Pana noty korygującej, którą - jak wskazano wcześniej - mogą wystawiać wyłącznie nabywcy towaru lub usługi, prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury VAT zawierają bowiem błędne dane nabywcy. W niniejszej sprawie nie wystąpił Pan jako nabywca tych materiałów prowadzący działalność gospodarczą, lecz jako taki podmiot jest Pan jedynie adresatem (nabywcą figurującym na tych fakturach). Zatem, celem prawidłowego rozliczania podatku od towarów i usług w ramach tej działalności (gospodarstwo rolne, w ramach którego działa Pan jako czynny podatnik VAT), posiada Pan prawo do właściwego zweryfikowania błędnie wskazanych Pana danych osobowych zawartych na wystawionych na okoliczność zakupu materiałów faktur VAT, tak, aby zakupy te nie wiązały się mylnie z prowadzoną działalnością. W tym przypadku weryfikacja może nastąpić poprzez wystawienie przez Pana not korygujących błędne dane.

Reasumując, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie błędnie wykazane na wystawionych fakturach zakupowych Pana dane, jako nabywcy, poprawione mogą być w drodze wystawionych przez Pana not korygujących.

Końcowo, wskazać należy, iż w zakresie pytań: "Jeżeli sytuacje ratuje" tylko wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę, to w jaki sposób może Pan wyegzekwować jej wystawienie" oraz "Czy sprzedawca musi podpisać notę korygującą" wydano postanowienie z dnia 24 czerwca 2011 r. znak ITPP1/443-449b/11/AT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl