ITPP1/443-443/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-443/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 4 czerwca 2009 r. oraz 17 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn. "Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego przystosowanego do celów ratownictwa ekologicznego dla "O" " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn. "Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego przystosowanego do celów ratownictwa ekologicznego dla "O"".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"O" realizuje cele statutowe, przede wszystkim związane z szeroko rozumianą ochroną przeciwpożarową. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Skarbowy).

W roku 2008 Wnioskodawca złożył wniosek na dofinansowanie "zakupu ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego przystosowanego do celów ratownictwa ekologicznego" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Projekt ten został przyjęty do realizacji. Samochód ratowniczo-gaśniczy, który ma zostać zakupiony w ramach przedmiotowego projektu, nie będzie wykorzystywany w jakikolwiek sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a jedynie do realizacji zadań statutowych (głównie do szeroko rozumianej ochrony przeciwpożarowej), wobec tego nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wskazuje, iż środki, które zostały przeznaczone na realizację projektu pn. "Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego przystosowanego do celów ratownictwa ekologicznego dla "O"", nie są środkami, o których mowa w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

"O" stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), realizując projekt pn. "Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego przystosowanego do celów ratownictwa ekologicznego dla "O"", nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca realizuje głównie działania statutowe (do których przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się), nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w wydatkach poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz wtedy, gdy dokonywany zakup ma ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego przez "O" nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie istnieje więc możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl