ITPP1/443-422e/10/DM - Obowiązek wykazania kwoty zaliczki otrzymanej od klienta rezerwującego za pośrednictwem strony internetowej pobyt u danego zleceniodawcy w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-422e/10/DM Obowiązek wykazania kwoty zaliczki otrzymanej od klienta rezerwującego za pośrednictwem strony internetowej pobyt u danego zleceniodawcy w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazania kwoty zaliczki w deklaracji podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazania kwoty zaliczki w deklaracji podatkowej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w celu promocji miasta i regionu postanowił "stworzyć" dwie usługi. Pierwsza to zamieszczanie reklamy i informacji o obiektach turystycznych na stronie internetowej www...pl, a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy przez Wnioskodawcę dla potrzeb udzielenia wszystkim zainteresowanym turystom informacji turystycznej na temat obiektów turystycznych w regionie. Natomiast druga - to usługa określona jako SR ON-LINE, która polega na korzystaniu z centralnej bazy rezerwacji pokoi hotelowych, kwater prywatnych, mieszkań, apartamentów, pokoi w obiektach agroturystycznych, rezerwacji na campingach, rezerwacji na ośrodkach kolonijnych zainteresowanych pobytem w K. i okolicach. Korzystanie z obu usług jest możliwe na podstawie jednej umowy cywilnoprawnej, w ramach której nabywca usługi, czyli zleceniodawca może nabyć obie usługi jednocześnie, albo pierwszą lub drugą usługę, w zależności od tego czym jest zainteresowany. W zawieranej umowie zleceniodawcą jest nabywca usługi, natomiast zleceniobiorcą i jednocześnie licencjodawcą jest Wnioskodawca. Zleceniodawca nie może korzystać z usługi SR ON-LINE bez zakupu u Wnioskodawcy kopii programu, który umożliwia korzystanie z ww. usługi. W przypadku, gdy pomiędzy Wnioskodawcą, a konkretnym zleceniodawcą zostanie zawarta umowa na obie usługi, albo tylko na usługę SR ON-LINE, działanie systemu polega na tym, że każdy potencjalny klient z Polski, jeżeli jest zainteresowany rezerwacją np. pokoi hotelowych, kwater prywatnych, mieszkań, apartamentów, pokoi w obiektach agroturystycznych, rezerwacji na campingach, rezerwacji na ośrodkach kolonijnych u konkretnego zleceniodawcy, "wchodzi" na stronę internetową Wnioskodawcy i dokonuje rezerwacji w interesującym go obiekcie u konkretnego zleceniodawcy, którą to potwierdza poprzez płatność zaliczki na konto Wnioskodawcy. Taka jest istota programu SR ON-LINE i nie ma innej możliwości działania. Z uwagi na to, że zaliczka jest na rezerwację w określonym obiekcie zleceniodawcy, która jedynie została dokonana na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem udostępnionego programu, Wnioskodawca ze swojego konta przelewa otrzymaną zaliczkę niezwłocznie na konto zleceniodawcy, u którego w istocie dokonano rezerwacji. Wnioskodawca wykonuje przelew zaliczki na konto właściwego zleceniodawcy z dwóch powodów, po pierwsze dlatego, że nie są to pieniądze w żaden sposób należące do Wnioskodawcy, po drugie dlatego, że taka jest istota programu SR ON-LINE. Za usługę przelewu na konto właściwego zleceniodawcy, Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, zostaje mu jedynie zwrócona kwota prowizji bankowej za dokonanie czynności przelewu, aby nie być stratnym na kwocie przelewu, o czym także stanowi umowa cywilnoprawna. Przykładowo kwotę w wysokości 500 zł tytułem rezerwacji, Wnioskodawca przelewa na konto zleceniodawcy, za dokonanie czynności przelewu bank pobrał prowizję np. 4 zł i ta kwota tytułem prowizji zostaje zwrócona Wnioskodawcy przez zleceniodawcę.

Konkludując tworzą się dwa stany faktyczne:

1.

z tytułu zawarcia umowy na świadczenie przez zleceniobiorcę, czyli Wnioskodawcę pierwszej opisanej we wniosku usługi, t.j. reklamy i informacji o obiektach turystycznych na stronie internetowej www...pl, a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy przez Wnioskodawcę, zostaje ustalone wynagrodzenie netto plus 22% stawka podatku z tytułu zawarcia umowy na świadczenie ww. usług;

2.

z tytułu zawarcia umowy na świadczenie przez Wnioskodawcę pierwszej - opisanej powyżej i drugiej (usługa SR ON-LINE) usługi zostaje ustalone:

a.

wynagrodzenie netto plus 22% podatku z tytułu zawarcia umowy na świadczenie ww. usług,

b.

wynagrodzenie netto plus 22% podatku za sprzedaż oprogramowania przez zleceniobiorcę - licencjodawcę w celu możliwości korzystania z usługi SR ON-LINE,

c.

"niepodleganie opodatkowaniu" po stronie Wnioskodawcy kwoty zaliczki w chwili przelewania na konto zleceniodawcy,

d.

"niepodleganie opodatkowaniu" po stronie Wnioskodawcy kwoty zwróconej prowizji bankowej.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, natomiast dochody uzyskiwane z tytułu zawierania umów na obie usługi, albo też jedną z nich, będą stanowić dochód własny Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca przelaną kwotę zaliczki na rzecz zleceniodawcy nie wykazuje w deklaracji dla podatku od towarów i usług, ponieważ jest to usługa nieodpłatna od której wcześniej nie został odliczony podatek od towarów i usług i przez to występuje obrót niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie powinien wykazywać zaliczki, jako obrotu w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Uzasadniając stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że przelew zaliczki jest usługą na rzecz zleceniodawcy, jednakże stanowi obrót niepodlegający regulacjom ww. ustawy, ponieważ po stronie Wnioskodawcy nie pojawia się podatek naliczony z tytułu dokonywania przelewów zaliczek, dlatego też, a contario do treści art. 8 ust. 2 ustawy, jest to czynność związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazano we wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 99 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako zleceniobiorca, zamierza zawrzeć umowę dotyczącą świadczenia na rzecz poszczególnych zleceniodawców usług określonych jako "reklama i informacja o obiektach turystycznych na stronie internetowej www...pl a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy" oraz usługi określonej jako SR ON-LINE, polegającej na korzystaniu z centralnej bazy rezerwacji obiektów turystycznych zleceniodawców znajdujących się w K. i okolicach. Z tytułu świadczonych czynności zostało określone wynagrodzenie umowne. Potwierdzeniem rezerwacji w danym obiekcie zleceniodawcy jest uiszczenie zaliczki, którą klient wpłaca na konto Wnioskodawcy, a Wnioskodawca pełną kwotę zaliczki - bez dokonywania jakichkolwiek potrąceń kwotowych - przelewa niezwłocznie na rachunek zleceniodawcy, u którego dokonano rezerwacji pobytu. Za dokonanie przelewu zaliczki na konto właściwego zleceniodawcy, Wnioskodawca nie otrzymuje "żadnego wynagrodzenia", Wnioskodawcy zostaje zwrócona jedynie kwota prowizji bankowej za dokonanie czynności przelewu, o czym stanowi umowa cywilnoprawna zawarta ze zleceniodawcą.

Ustosunkowując się do powyższego zauważyć należy, że kwestia braku obowiązku opodatkowania przez Wnioskodawcę kwoty zaliczki otrzymanej od klienta rezerwującego pobyt u danego zleceniodawcy, na rzecz którego Wnioskodawca dokonuje przekazania ww. kwoty, została określona w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-422d/10/DM. Skoro zatem obowiązek opodatkowania zaliczki dotyczącej pobytu w danym obiekcie zleceniodawcy nie będzie ciążył na Wnioskodawcy, tym samym Wnioskodawca nie ma również obowiązku jej wykazania w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że kwota zaliczki w przykładowej wysokości 500 zł związana jest z dokonaną przez klienta rezerwacją obiektu u danego zleceniodawcy. Natomiast za świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy czynności pobierane jest wynagrodzenie określone w umowie cywilno - prawnej. Z tych też względów skoro kwota zaliczki nie stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy za świadczone czynności na rzecz klientów dokonujących rezerwacji danego obiektu turystycznego, nie można uznać, iż kwota ta winna zostać wykazana przez Wnioskodawcę jako obrót podlegający opodatkowaniu w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu, a tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazania i rozliczenia w deklaracji dla podatku od towarów i usług kwoty zaliczki przelanej następnie na konto konkretnego zleceniobiorcy, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie świadczenie przez Wnioskodawcę usług za wynagrodzeniem w ramach zawartej umowy ze zleceniodawcą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl