ITPP1/443-420/13/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-420/13/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 7 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniach 29 lipca i 5 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, dotyczącego wdrożenia nowoczesnych narzędzi i systemów informatycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 lipca i 5 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, dotyczącego wdrożenia nowoczesnych narzędzi i systemów informatycznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu, dotyczącego wdrożenia nowoczesnych narzędzi i systemów informatycznych w ramach Osi priorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego". W dniu 23 grudnia 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę, a w dniu 28 sierpnia 2012 r. aneks do umowy dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem ze środków UE, zaliczono planowane koszty w wartości brutto. Urząd Marszałkowski wnosi w związku z zaliczeniem VAT do kosztów kwalifikowanych o przedstawienie pisemnej indywidualnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej. W ramach projektu, zgodnie z zawartą umową, dofinansowany zostanie remont pomieszczenia serwerowni, zakup Zintegrowanego Systemu Informatycznego i jego wdrożenie, sprzętu informatycznego. Wnioskodawca stosując całkowite odliczenie podatku, nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących ww. zakupów. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Podatnik w swojej działalności powinien zatem dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi te wydatki są związane. W związku z tym, że Wnioskodawca miał możliwość wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to w tej części nie dokonał odliczenia podatku, a wydatek uznał za kwalifikowany.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż większość kosztów projektu można było wprost przypisać do lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Niektóre z zakupów jednak służą zarówno obsłudze lokali mieszkalnych, jak i użytkowych. Wnioskodawca dokonuje odliczenia wyłącznie od wydatków mających związek z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nie dokonuje odliczenia w związku z czynnościami zwolnionymi od podatku na podstawie " art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy".

W związku z powyższym zadano pytania, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku:

1. Czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów realizowanych w ramach projektu, związanych z czynnościami zwolnionymi.

2. Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów realizowanych w ramach projektu służących obsłudze lokali mieszkalnych i użytkowych, jeżeli nie jest możliwe określenie odrębnych kwot podatku naliczonego, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca, dokonując zakupów dofinansowanych ze środków unijnych, nie dokonał obniżenia podatku należnego, gdyż miał możliwość wyodrębnienia kwot podatku związanych z czynnościami, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wnioskodawca miał zatem prawo uznać podatek nieodliczony jako wydatek kwalifikowany w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca dodał, że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami realizowanego projektu, które są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy. Ponadto stwierdził, że przysługuje tylko częściowe odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane na rzecz lokali mieszkalnych i użytkowych w uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Z powołanych wyżej przepisów dotyczących odliczenia podatku naliczonego wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Oznacza to, że podatnik winien przyporządkować dany zakup jako związany ze sprzedażą opodatkowaną lub zwolnioną, albo w odpowiednich częściach jako związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie w całości lub w części przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną (wynajem lokali użytkowych) oraz zwolnioną od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11). Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu, dotyczącego wdrożenia nowoczesnych narzędzi i systemów informatycznych w ramach Osi priorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego". W ramach projektu dofinansowano remont pomieszczenia serwerowni, zakup Zintegrowanego Systemu Informatycznego i jego wdrożenie, zakup sprzętu informatycznego. Większość kosztów projektu można było wprost przypisać do lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia w związku z czynnościami zwolnionymi od podatku. Niektóre z zakupów służą zarówno obsłudze lokali mieszkalnych, jak i użytkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - cześć zrealizowanych w ramach opisanego projektu zakupów wykorzystywana jest wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT, to mając na względzie art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca postąpił prawidłowo nie odliczając od kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego. Natomiast w odniesieniu do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi od podatku, których Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju sprzedaży, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl