ITPP1/443-39a/09/BS
Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-39a/09/BS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymywanych dotacji na obrót podlegający opodatkowaniu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymywanych dotacji na obrót podlegający opodatkowaniu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą, działająca w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Otrzymuje w formie dotacji lub dofinansowania z budżetu państwa oraz innych źródeł środki finansowe.
Na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym Wnioskodawca otrzymuje następujące dotacje na:
zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym remonty,
zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów (stypendia i zapomogi) oraz dla doktorantów (uczelnia może w ramach tej dotacji dofinansować remonty domów studenckich);
zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych;
dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, w tym realizowanych z udziałem budżetu państwa, państwowych funduszy celowych lub ze źródeł zagranicznych w ramach kontraktów wojewódzkich,
Dotacje wymienione w pkt 1-4 są środkami finansowymi na pokrycie kosztów realizacji zadań uczelni.
Uczelnia otrzymuje środki na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych przewidzianych w budżecie państwa na naukę, zasady i tryb finansowania określa Ustawa o zasadach finansowania nauki Na podstawie Ustawy o zasadach finansowania nauki Wnioskodawca otrzymuje dotacje i dofinansowania na:
prowadzenie działalności statutowej, w tym:
prowadzenie podstawowej działalności statutowej;
badania własne;
utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego;
badania wspólne sieci naukowej;
działalność wspomagająca badania;
inwestycje służące potrzebom badań naukowych i prac rozwojowych;
współpracę naukową z zagranicą obejmującą:
projekty międzynarodowe realizowane w ramach programów Unii Europejskiej lub innych programów międzynarodowych, współfinansowane z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, zwane "projektami międzynarodowymi współfinansowanymi"
projekty międzynarodowe realizowane w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych, w tym konkursów ogłaszanych we współpracy dwu-lub wielostronnej, niepodlegające współfinasowaniu z zagranicznych środków finansowych, zwane "projektami międzynarodowymi niewspółfinansowanymi"
działania wspomagające uczestnictwo w "projektach międzynarodowych współfinansowanych"
wniesienie wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia, w ramach którego finansowane są badania naukowe lub prace rozwojowe;
* projekty badawcze (granty):
projekty badawcze własne, w tym projekty habilitacyjne, o tematyce określonej przez uczelnię;
projekty badawcze promotorskie mające na celu przygotowanie rozprawy doktorskiej;
* projekty rozwojowe:
projekty rozwojowe własne o tematyce określonej przez uczelnię;
projekty rozwojowe realizowane z inicjatywy własnej Ministra;
* projekty celowe:
badania przemysłowe (stosowane) prowadzone w ramach projektów celowych;
prace rozwojowe prowadzone w ramach projektów celowych;
Dotacje i dofinansowania wymienione w pkt II ust. 1 oraz ust. 3-5 udzielone zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy.
Dotacje wymienione w pkt II ust. 2 są przeznaczane na zakup środków trwałych na potrzeby badań naukowych i prac rozwojowych.
Natomiast dotacje i dofinansowania wymienione w pkt II ust. 6 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Jednak wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane stają się własnością przedsiębiorcy lub innej instytucji, z którą uczelnia uczestniczy we wspólnym projekcie celowym.
Wnioskodawca otrzymuje również dotacje na projekty badawcze finansowane ze środków otrzymanych od np. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, Fundacji Nauki Polskiej. Otrzymywane środki finansowe w całości przeznaczane są na pokrycie kosztów zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy.
Uczelnia korzysta ze środków pomocowych Unii Europejskiej, przeznaczonych na dofinansowanie realizowanych przez nią projektów w ramach programów operacyjnych (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Kapitał Ludzki), otrzymuje dofinasowania w ramach Programów Międzynarodowych zarówno badawczych (VII Program Ramowy, COST, EUREKA), jak i edukacyjnych (ERASMUS, LEONARDO DA VINCI) oraz uzyskuje środki finansowe w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Podstawowa działalność operacyjna Jednostki zgodnie z odrębnymi przepisami obejmuje działalność dydaktyczną, działalność badawczą oraz gospodarczą wyodrębnioną. Jest to działalność zarówno zwolniona od podatku od towarów i usług (edukacyjna), opodatkowana (naukowo-badawczą, dzierżawy, inne dostawy i usługi objęte stawką 7% lub 22%) jak również niepodlegająca opodatkowaniu (działalność statutowa).
Na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Ustawa o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca w stosunku do dokonywanych zakupów wskazuje w jakim zakresie nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu i w takim stopniu obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tych zakupów.
Jednak od części dokonywanych zakupów istnieje trudność w przypisaniu konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Dlatego konieczne staje się ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Które dotacje i dofinansowania wymienione powyżej, otrzymywane w obszarze działalności dydaktycznej, działalności badawczej i działalności gospodarczej wyodrębnionej należy traktować jako obrót w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy:
dotacje otrzymane zgodnie z ustawą - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt I ust. 1-3 są dotacjami podmiotowymi na pokrycie kosztów działalności uczelni, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
dotacja otrzymana zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt 1 ust. 4 jest dotacją podmiotową na zakup środków trwałych.
dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 1 są dotacjami podmiotowymi pokrycie kosztów działalności statutowej uczelni, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 2 są dotacjami na zakup środków trwałych.
dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 3-5 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy. Nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
dotacje i dofinansowania otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt 2 ust. 6 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Jednak wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane stają się własnością przedsiębiorcy łub innej instytucji, z którą uczelnia uczestniczy we wspólnym projekcie celowym. Politechnika wystawia fakturę sprzedaży z 22% stawką VAT, w związku z tym dotacje otrzymane na projekty celowe stanowią obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
dotacje wymienione w pkt III na projekty badawcze finansowane ze środków otrzymanych od np. Funduszu Ochrony Środowiska, Fundacji Nauki Polskiej są w całości przeznaczane na pokrycie kosztów zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy. Nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
środki finansowe wymienione w pkt IV otrzymywane przez uczelnię na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Funduszy Unijnych, Programów Międzynarodowych oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego są dotacjami na pokrycie kosztów realizacji projektu, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powołany przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.
W opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż uzyskuje różne dotacje i dofinansowania. Większość z nich przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektów i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, a zatem dotacje te, jako niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy i nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje i dofinansowania wskazane przez Wnioskodawcę w pkt II ust. 6 wniosku, związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, które mają wpływ na obrót stanowią podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Końcowo informuje się, iż stanowisko organu w zakresie ustalenia proporcji określonej w art. 90 ustawy został przedstawione w odrębnej interpretacji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.