ITPP1/443-39a/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-39a/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymywanych dotacji na obrót podlegający opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymywanych dotacji na obrót podlegający opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą, działająca w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Otrzymuje w formie dotacji lub dofinansowania z budżetu państwa oraz innych źródeł środki finansowe.

I.

Na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym Wnioskodawca otrzymuje następujące dotacje na:

1.

zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym remonty,

2.

zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów (stypendia i zapomogi) oraz dla doktorantów (uczelnia może w ramach tej dotacji dofinansować remonty domów studenckich);

3.

zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych;

4.

dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, w tym realizowanych z udziałem budżetu państwa, państwowych funduszy celowych lub ze źródeł zagranicznych w ramach kontraktów wojewódzkich,

Dotacje wymienione w pkt 1-4 są środkami finansowymi na pokrycie kosztów realizacji zadań uczelni.

II.

Uczelnia otrzymuje środki na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych przewidzianych w budżecie państwa na naukę, zasady i tryb finansowania określa Ustawa o zasadach finansowania nauki Na podstawie Ustawy o zasadach finansowania nauki Wnioskodawca otrzymuje dotacje i dofinansowania na:

1.

prowadzenie działalności statutowej, w tym:

a.

prowadzenie podstawowej działalności statutowej;

b.

badania własne;

c.

utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego;

d.

badania wspólne sieci naukowej;

e.

działalność wspomagająca badania;

2.

inwestycje służące potrzebom badań naukowych i prac rozwojowych;

3.

współpracę naukową z zagranicą obejmującą:

a.

projekty międzynarodowe realizowane w ramach programów Unii Europejskiej lub innych programów międzynarodowych, współfinansowane z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, zwane "projektami międzynarodowymi współfinansowanymi"

b.

projekty międzynarodowe realizowane w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych, w tym konkursów ogłaszanych we współpracy dwu-lub wielostronnej, niepodlegające współfinasowaniu z zagranicznych środków finansowych, zwane "projektami międzynarodowymi niewspółfinansowanymi"

c.

działania wspomagające uczestnictwo w "projektach międzynarodowych współfinansowanych"

d.

wniesienie wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia, w ramach którego finansowane są badania naukowe lub prace rozwojowe;

* projekty badawcze (granty):

a.

projekty badawcze własne, w tym projekty habilitacyjne, o tematyce określonej przez uczelnię;

b.

projekty badawcze promotorskie mające na celu przygotowanie rozprawy doktorskiej;

* projekty rozwojowe:

a.

projekty rozwojowe własne o tematyce określonej przez uczelnię;

b.

projekty rozwojowe realizowane z inicjatywy własnej Ministra;

* projekty celowe:

a.

badania przemysłowe (stosowane) prowadzone w ramach projektów celowych;

b.

prace rozwojowe prowadzone w ramach projektów celowych;

Dotacje i dofinansowania wymienione w pkt II ust. 1 oraz ust. 3-5 udzielone zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy.

Dotacje wymienione w pkt II ust. 2 są przeznaczane na zakup środków trwałych na potrzeby badań naukowych i prac rozwojowych.

Natomiast dotacje i dofinansowania wymienione w pkt II ust. 6 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Jednak wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane stają się własnością przedsiębiorcy lub innej instytucji, z którą uczelnia uczestniczy we wspólnym projekcie celowym.

III.

Wnioskodawca otrzymuje również dotacje na projekty badawcze finansowane ze środków otrzymanych od np. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, Fundacji Nauki Polskiej. Otrzymywane środki finansowe w całości przeznaczane są na pokrycie kosztów zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy.

IV.

Uczelnia korzysta ze środków pomocowych Unii Europejskiej, przeznaczonych na dofinansowanie realizowanych przez nią projektów w ramach programów operacyjnych (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Kapitał Ludzki), otrzymuje dofinasowania w ramach Programów Międzynarodowych zarówno badawczych (VII Program Ramowy, COST, EUREKA), jak i edukacyjnych (ERASMUS, LEONARDO DA VINCI) oraz uzyskuje środki finansowe w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Podstawowa działalność operacyjna Jednostki zgodnie z odrębnymi przepisami obejmuje działalność dydaktyczną, działalność badawczą oraz gospodarczą wyodrębnioną. Jest to działalność zarówno zwolniona od podatku od towarów i usług (edukacyjna), opodatkowana (naukowo-badawczą, dzierżawy, inne dostawy i usługi objęte stawką 7% lub 22%) jak również niepodlegająca opodatkowaniu (działalność statutowa).

Na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Ustawa o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca w stosunku do dokonywanych zakupów wskazuje w jakim zakresie nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu i w takim stopniu obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tych zakupów.

Jednak od części dokonywanych zakupów istnieje trudność w przypisaniu konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Dlatego konieczne staje się ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które dotacje i dofinansowania wymienione powyżej, otrzymywane w obszarze działalności dydaktycznej, działalności badawczej i działalności gospodarczej wyodrębnionej należy traktować jako obrót w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

dotacje otrzymane zgodnie z ustawą - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt I ust. 1-3 są dotacjami podmiotowymi na pokrycie kosztów działalności uczelni, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

dotacja otrzymana zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt 1 ust. 4 jest dotacją podmiotową na zakup środków trwałych.

3.

dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 1 są dotacjami podmiotowymi pokrycie kosztów działalności statutowej uczelni, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

4.

dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 2 są dotacjami na zakup środków trwałych.

5.

dotacje otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt II ust. 3-5 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy. Nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

6.

dotacje i dofinansowania otrzymane zgodnie z art. 97 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wymienione w pkt 2 ust. 6 są środkami przeznaczonymi na finansowanie w całości zadań, na które zostały przyznane. Jednak wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane stają się własnością przedsiębiorcy łub innej instytucji, z którą uczelnia uczestniczy we wspólnym projekcie celowym. Politechnika wystawia fakturę sprzedaży z 22% stawką VAT, w związku z tym dotacje otrzymane na projekty celowe stanowią obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

7.

dotacje wymienione w pkt III na projekty badawcze finansowane ze środków otrzymanych od np. Funduszu Ochrony Środowiska, Fundacji Nauki Polskiej są w całości przeznaczane na pokrycie kosztów zadań, na które zostały przyznane. Wyniki realizacji prac badawczych oraz wszelkie prawa własności z nimi związane pozostają własnością Wnioskodawcy. Nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

8.

środki finansowe wymienione w pkt IV otrzymywane przez uczelnię na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Funduszy Unijnych, Programów Międzynarodowych oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego są dotacjami na pokrycie kosztów realizacji projektu, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z tym nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż uzyskuje różne dotacje i dofinansowania. Większość z nich przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektów i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, a zatem dotacje te, jako niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy i nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje i dofinansowania wskazane przez Wnioskodawcę w pkt II ust. 6 wniosku, związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, które mają wpływ na obrót stanowią podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Końcowo informuje się, iż stanowisko organu w zakresie ustalenia proporcji określonej w art. 90 ustawy został przedstawione w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl