ITPP1/443-389B/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-389B/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sądu przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sąd jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych w zakresie najmu i dzierżawy. Ponadto w ramach prowadzonej działalności socjalnej, finansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Sąd prowadzi własny ośrodek wypoczynkowy (domki campingowe i pole namiotowe). Usługi ośrodka wypoczynkowego sprzedawane są zarówno osobom uprawnionym do korzystania z tworzonego przez Sąd Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jak też osobom niebędącym pracownikami Sądu. Koszty utrzymania ośrodka są pokrywane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz odpłatności innych osób korzystających z wypoczynku. W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczone na rzecz pracowników usługi wypoczynku, w części finansowanej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie powodują obowiązku opodatkowania podatkiem należnym, jak również Sądowi w tej części nie przysługuje prawo do obniżki podatku należnego. Natomiast część ponad tą kwotę tj. odpłatność pracownika oraz osób nie będących pracownikami Sądu podlega opodatkowaniu według stawki 7%. Wpłaty za korzystanie z ośrodka wypoczynkowego przyjmowane są zarówno w kasie Sądu, jak i bezpośrednio w ośrodku wypoczynkowym. Potwierdzeniem przyjęcia wpłaty jest kwitariusz przychodowy. Przychody uzyskane z opłat za korzystanie z usług ośrodka wypoczynkowego w całości przeznaczone są na zwiększenie środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Ponadto w ramach posiadanych środków z Funduszu, Sąd dokonuje zakupu biletów na różnego rodzaju imprezy kulturalne i sportowe. Bilety te przekazywane są pracownikom za częściową odpłatnością, nieprzekraczającą 50% ich wartości. Wpłata przyjmowana jest w kasie Sądu i udokumentowana kwitariuszem przychodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* czy sprzedaż usług świadczonych przez Sąd w ramach zakładowego ośrodka wypoczynkowego finansowanego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz z odpłatności pracowników i innych osób korzystających z ośrodka podlega ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej

.

* czy przychód ze sprzedaży biletów pracownikom podlega ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej

.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe czynności korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencji w kasie rejestrującej do dnia 30 czerwca 2008 r., zgodnie z pkt 5 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Stosownie do treści § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego od dnia 1 lipca 2008 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 w powiązaniu z poz. 34 tego załącznika, do dnia 31 grudnia 2008 r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3, do dnia 31 grudnia 2008 r. zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem § 4. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 4)

Ponadto, jak wynika z zapisu § 2 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r., z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnione jest świadczenie usług na rzecz osób, o których jest mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Uregulowania wynikające z poz. 35 załącznika zgodnie z objaśnieniami:

* nie dotyczą podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.

;

* dotyczą również podatników rozpoczynających w pierwszej połowie 2008 r. wykonywanie sprzedaży, z tym że liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w poz. 35 załącznika, w pierwszej połowie 2008 r. nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10

.

Do dnia 30 czerwca 2008 r. kwestie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących podobnie regulowały przepisy § 2 w powiązaniu z poz. 35 załącznika oraz § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Zaś z treści § 2 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia, do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolniona była dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

W tym miejscu należy nadmienić, że zwolnienia określone w cytowanych przepisach § 2 i 3 nie mają zastosowania do podatników i czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby Wnioskodawca był podatnikiem, który prowadzi działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego o czym jest mowa w powołanym wyżej § 4 lub poza świadczeniem usług ośrodka wypoczynkowego oraz sprzedaży na rzecz pracowników biletów na imprezy kulturalne i sportowe, dokonywał dostawy, która została wymieniona w powołanym wyżej przepisie, stąd też nie ma on w rozpatrywanej sprawie zastosowania.

Zatem, w 2008 r. zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących objęta jest zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług na rzecz pracowników podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że ramach prowadzenia działalności socjalnej, Wnioskodawca prowadzi własny ośrodek wypoczynkowy. Odbiorcami usług świadczonych przez ten ośrodek są pracownicy i ich rodziny oraz osoby trzecie, niebędące pracownikami Sądu. Koszty utrzymania ośrodka są pokrywane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz wpłat dokonywanych przez inne osoby korzystające z usług ośrodka.

Ponadto, w ramach posiadanych środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Sąd dokonuje zakupu biletów na różnego rodzaju imprezy kulturalne i sportowe. Bilety te przekazywane są pracownikom za częściową odpłatnością.

Odnosząc treść powołanych przepisów prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że zarówno w przypadku usług świadczonych przez Sąd w ramach zakładowego ośrodka wypoczynkowego, finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz z częściowych odpłatności pracowników, jak i sprzedaży biletów na imprezy kulturalne i sportowe na rzecz pracowników, Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2008 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie to obowiązuje bez względu na kwotę obrotu uzyskiwanego z tytułu tych czynności.

Natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ośrodka wypoczynkowego na rzecz pozostałych osób, niebędących pracownikami, o których jest mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy obrót z działalności na rzecz tych osób przekroczył w ubiegłym roku podatkowym 40.000 zł (§ 3 ust. 1 pkt 3) lub przekroczy tę kwotę w roku bieżącym (§ 3 ust. 4) i jednocześnie nie zostaną spełnione warunki określone w § 2 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia - będą podlegały obowiązkowi prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl