ITPP1/443-389/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-389/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania dotacji podmiotowej, braku opodatkowania bezpłatnego rozdawania czasopisma specjalistycznego oraz stawki podatku dla tej czynności - jest nieprawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydawaniem tego czasopisma - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji podmiotowej, opodatkowania bezpłatnego rozdawania czasopisma specjalistycznego, stawki podatku dla tej czynności oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z jego wydawaniem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Biblioteka jest samorządową instytucją kultury zarejestrowaną w Urzędzie Miejskim w... jako samorządowa instytucja kultury, dla której organizatorem jest Burmistrz.... Biblioteka posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Rozlicza się z urzędem skarbowym z pozyskanych dochodów jak firma (CIT-8).

W ramach działalności statutowej może prowadzić działalność wydawniczą - wydaje czasopismo "...", dla którego został nadany numer ISSN.... Od początku wydawania czasopisma (2001 r.) do końca 2013 r. czasopismo sprzedawane było ze stałą ceną 1,50 zł za sztukę, w tym w 2013 r. podatek VAT w stawce 8% - jako wydawnictwo specjalistyczne. Cena nie zależała od wysokości dotacji w poszczególnych latach, dlatego dotacja nie była objęta podatkiem od towarów i usług. W czasopiśmie tym zamieszczane są ogłoszenia płatne opodatkowane podatkiem VAT ze stawką podstawową tj. 23% w 2013 r., a ilość ogłoszeń nie przekracza limitu 33% powierzchni czasopisma. Czasopismo spełnia pozostałe wymogi tj. nadany i wydrukowany numer ISSN oraz wielkość nakładu. Biblioteka utrzymuje się z dotacji podmiotowej z Budżetu Gminy... zaplanowanej w budżecie w § 2480 - dotacja podmiotowa z budżetu dla samorządowej instytucji kultury, z pozyskanych środków z innych źródeł oraz wypracowanych środków własnych.

W ramach dotacji podmiotowej wyodrębniono (pismem organizatora) środki na wydawanie "...". Kwota części dotacji podmiotowej przeznaczona na wydawanie czasopisma nie jest stała, jednak nie miało to dotychczas wpływu na cenę. Biblioteka odliczała podatek VAT wyłącznie od wydatków bezpośrednio związanych z wydawaniem czasopisma. Pozostałe uzyskiwane przez Bibliotekę dochody nie przekraczały 15.000 złotych i były opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami "stawkami ZW, 5%, 8% i 23%." Na ostatniej Sesji Rady Miejskiej, Radni postanowili, że "..." będzie czasopismem bezpłatnym - czyli będzie rozdawany za darmo, decydując jednocześnie o zwiększeniu środków na wydawanie tego czasopisma i zwiększając jego częstotliwość (z dwumiesięcznika na miesięcznik).

Z uzupełnienia z dnia 8 lipca 2014 r. wynika, że czasopismo "..." sklasyfikowane jest w grupowaniu PKWiU 58.14.1. Ponadto wskazano, że czasopismo spełnia wszystkie wymogi określone dla czasopisma specjalistycznego, o którym mowa w art. 2 pkt 27f ustawy o podatku od towarów i usług. Jest czasopismem o tematyce kulturalnej, historycznej i lokalnej, nie zawiera informacji o wydarzeniach krajowych ani zagranicznych. Reklamy zajmują dużo mniej niż 33% powierzchni czasopisma. W czasopiśmie nie publikuje się krzyżówek ani innych łamigłówek. Nie zawiera informacji typu porady ani informacji o znanych postaciach życia publicznego. Na stronie tytułowej umieszczono informację o nadanym numerze ISSN oraz wielkość nakładu 1.000 egz.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytania:

1. Czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług otrzymaną część dotacji podmiotowej w związku ze zmianą ceny (z 1,50 na 0 zł) w kwocie określonej w piśmie Burmistrza jako dotacja na zadanie "..." i jaką stawką podatku VAT... 8% - bo taka stawka obowiązywałaby przy sprzedaży czasopisma czy też stawką podstawową.

2. Czy w związku z faktem rozdawania czasopisma za darmo i pobieraniem nadal opłat za zamieszczane ogłoszenia opodatkowane stawką podatkową Biblioteka może nadal odliczać podatek naliczony od poniesionych kosztów związanych bezpośrednio z wydawaniem czasopisma.

3. Czy wydawanie nieodpłatnie czasopism podlega podatkowi od towarów i usług jako nieodpłatna dostawa towarów / nieodpłatne świadczenie usług.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał:

Ad. 1.

Nie ulega wątpliwości, że cena 0 zł wynika z decyzji Rady Miejskiej przyznającej na ten cel wyższe środki niż dotychczas i jest ściśle związana z przyznaną częścią dotacji podmiotowej. Dlatego dotacja w kwocie określonej w piśmie organizatora podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 29a ust. 1, który stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 1 wspomnianej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W świetle powyższego, w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia i podlega opodatkowaniu, wedle stawki właściwej dla danego towaru bądź usługi. "..." jako czasopismo specjalistyczne korzystało z obniżonej do 8% stawki VAT zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - załącznik nr 3 poz. 73 w tabeli. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy część dotacji podmiotowej przeznaczona na wydawanie czasopisma powinna zostać opodatkowana stawką 8%.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wnioskodawca rozdając czasopisma za darmo czytelnikom otrzymuje w zamian zapłatę w formie dotacji podmiotowej, która zgodnie z art. 29a ust. 1 podlega opodatkowaniu. Ponadto część dochodów związanych z wydawaniem gazety pochodzi ze sprzedaży ogłoszeń (wystawiane są faktury ze stawką 23%) i również podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo odliczyć cały podatek VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych bezpośrednio z wydawaniem gazety, ponieważ koszty te służą czynnościom opodatkowanym.

Ad.3.

Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 kwietnia 2013 r. sygn. I SA/Kr 223/13 przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. Czasopismo "..." wydawane jest w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności statutowej.W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku opodatkować bezpłatnego przekazania czasopisma. Ponadto w związku z tym, że część dotacji związana z wydawaniem czasopisma stanowi za zapłatę podlegającą opodatkowaniu uznać należy, że opodatkowanie bezpłatnego przekazania czasopism stanowiłoby ponowne opodatkowanie w ramach jednej dostawy towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* Nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji podmiotowej, braku opodatkowania bezpłatnego rozdawania czasopisma specjalistycznego oraz stawki podatku dla tej czynności,

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydawaniem tego czasopisma.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wskazać należy, że na mocy art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), art. 29 został uchylony. W zamian ustawodawca w art. 1 pkt 24 ww. ustawy dodał do ustawy o podatku od towarów i usług art. 29a.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z powyższego wynika, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja (dopłata o podobnym charakterze) mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę dostawy towarów lub świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

W tym miejscu należy się odnieść do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisem art. 131 tej ustawy, dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Biblioteka, jako samorządowa instytucja kultury, posiadająca osobowość prawną i będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług utrzymuje się z dotacji podmiotowej z budżetu Gminy. W ramach działalności statutowej wydaje czasopismo "...", mieszczące się w PKWiU w grupowaniu 58.14.1, dla którego został nadany numer ISSN.

Od początku wydawania czasopisma (2001 r.) do końca 2013 r. czasopismo to sprzedawane było ze stałą ceną 1,50 zł za sztukę, w tym w 2013 r. podatek VAT w stawce 8% - jako wydawnictwo specjalistyczne. Cena nie zależała od wysokości dotacji w poszczególnych latach, dlatego dotacja nie była objęta podatkiem od towarów i usług.

W ramach dotacji podmiotowej wyodrębniono (pismem organizatora) środki na wydawanie "...". Kwota części dotacji podmiotowej przeznaczona na wydawanie czasopisma nie jest stała, jednak nie miało to dotychczas wpływu na cenę. Biblioteka odliczała VAT wyłącznie od wydatków bezpośrednio związanych z wydawaniem czasopisma.

Zgodnie z postanowieniami Rady Miasta zwiększono środki na wydawanie "...", zwiększając jego częstotliwość (z dwumiesięcznika na miesięcznik) oraz zdecydowano, że będzie on czasopismem bezpłatnym - czyli będzie rozdawany za darmo.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - środki pieniężne na wydawanie czasopisma stanowią wyodrębnioną część dotacji podmiotowej dla samorządowej instytucji kultury otrzymanej z budżetu Gminy, to dotacja ta nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wbrew stanowisku Biblioteki, otrzymywana przez nią dotacja podmiotowa nie stanowi dopłaty do ceny towaru w związku z jego dostawą, ani też uzupełniającego cenę elementu podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy.

Odnosząc się natomiast do pozostałych kwestii będących przedmiotem wniosku należy wskazać, co następuje.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podlega każde przekazanie towaru, w tym także nieodpłatne, w sytuacji, gdy podatnikowi w związku z tą czynnością przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc zatem przedstawiony opis sprawy do powołanych przepisów prawa należy wskazać, że nieodpłatne rozdawanie wydawanego czasopisma wypełnia definicję dostawy towarów wynikającą z zapisu art. 7 ust. 1 i ust. 2, bowiem Bibliotece przysługuje prawo (co przedstawione zostanie poniżej) do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydawaniem tego czasopisma. W świetle powyższego, dokonywane przez Bibliotekę bezpłatne rozdawanie czasopisma, stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Biblioteka ponosi wydatki w związku z wydawaniem miesięcznika "...". Jak wskazano, w czasopiśmie tym zamieszczane są ogłoszenia płatne, z których obrót Biblioteka opodatkowuje według podstawowej stawki 23%. Ponadto, jak już wskazano, bezpłatne rozdawanie czasopisma podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe wskazuje, że zachodzi związek ponoszonych wydatków na wydawanie czasopisma z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, tutejszy organ podziela stanowisko zawarte we wniosku, że stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy, Biblioteka nadal ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków ponoszonych bezpośrednio na wydawanie czasopisma, przy założeniu, że nie zachodzą przesłanki ograniczające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług

Odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla wydawanego czasopisma należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 74 tego załącznika wymieniono czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe (PKWiU ex 58.14.1).

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 34 tego załącznika wymieniono czasopisma specjalistyczne.

Stosownie do zapisu art. 2 pkt 27f ustawy, czasopisma specjalistyczne to drukowane wydawnictwa periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14.1 i CN 4902, o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności kulturalnej lub twórczej, edukacyjnej, naukowej lub popularnonaukowej, społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej lub lokalnej, a także przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących, publikowane nie częściej niż raz w tygodniu w postaci odrębnych zeszytów (numerów) objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15.000 egzemplarzy, z wyjątkiem:

a.

periodyków o treści ogólnej, stanowiących podstawowe źródło informacji bieżącej o aktualnych wydarzeniach krajowych lub zagranicznych, przeznaczonych dla szerokiego kręgu czytelników,

b.

publikacji zawierających treści pornograficzne, publikacji zawierających treści nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość lub znieważające z tych powodów grupę ludności lub poszczególne osoby oraz publikacji propagujących ustroje totalitarne,

c.

wydawnictw, w których co najmniej 33% powierzchni jest przeznaczone nieodpłatnie lub odpłatnie na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe, w szczególności czasopism informacyjno-reklamowych, reklamowych, folderów i katalogów reklamowych,

d.

wydawnictw, które zawierają głównie kompletną powieść, opowiadanie lub inne dzieło w formie tekstu ilustrowanego lub nie, albo w formie rysunków opatrzonych opisem lub nie,

e.

publikacji, w których więcej niż 20% powierzchni jest przeznaczone na krzyżówki, kryptogramy, zagadki oraz inne gry słowne lub rysunkowe,

f.

publikacji zawierających informacje popularne, w szczególności porady, informacje o znanych i sławnych postaciach z życia publicznego,

g.

czasopism, na których nie zostanie uwidoczniona wysokość nakładu.

Ze złożonego wniosku wynika, że wydawany przez Bibliotekę "..." spełnia wszystkie wymogi określone dla czasopisma specjalistycznego, o którym mowa w art. 2 pkt 27f ustawy o podatku od towarów i usług. Jest czasopismem o tematyce kulturalnej, historycznej i lokalnej, nie zawiera informacji o wydarzeniach krajowych ani zagranicznych. Reklamy zajmują dużo mniej niż 33% powierzchni czasopisma. W czasopiśmie nie publikuje się krzyżówek ani innych łamigłówek. Nie zawiera informacji typu porady ani informacji o znanych postaciach życia publicznego. Na stronie tytułowej umieszczono informację o nadanym numerze ISSN oraz wielkość nakładu 1.000 egz. W czasopiśmie zamieszczane są ogłoszenia płatne opodatkowane podatkiem VAT ze stawką podstawową tj. 23% w 2013 r.

Powyższe wskazuje, że wydawany przez Bibliotekę miesięcznik wypełnia definicję czasopisma specjalistycznego określoną w powołanym art. 2 pkt 27f ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w odniesieniu do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że bezpłatne rozdawanie miesięcznika "...", stosownie do zapisu art. 41 ust. 2a w powiązaniu z poz. 34 załącznika nr 10 do ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 5%.

W świetle powyższego, stanowisko Biblioteki w powyższym zakresie, uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl