ITPP1/443-383/12/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-383/12/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa ulicy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem reprezentującym beneficjenta oraz realizującym projekt pn.: "Przebudowa ulicy". Beneficjentem tego projektu jest Powiat, którego Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną. Zaproponowana w dokumentacji projektowej technologia wykonania poszczególnych elementów infrastruktury drogowej jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Przyjęte rozwiązania są zgodne z przyjętą praktyką w Polsce, odpowiadają aktualnym normom oraz wykorzystują rozwiązania zalecane w katalogach typowych elementów drogowych. W znacznej mierze są one nowatorskie w skali Powiatu. Przy projektowaniu uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych, aspekty środowiskowe, estetykę oraz efektywność energetyczną niektórych rozwiązań. Mając na względzie cele i założenia związane z realizacją projektu powstaną następujące mierzalne produkty:

1.

powierzchnia zrewitalizowanych obszarów - 3,12 ha, na którą składają się następujące powierzchnie: jezdnie - 11070,4 m2, wjazdy - 591,57 m2, ścieżka rowerowa -1740,9 m2, opaska - 465,66 m2, chodnik - 10506,4 m2, parkingi - 2449,1 m2, zatoki autobusowe - 420 m2, powierzchnia zieleni drogowej - 4000 m2,

2.

powierzchnia zagospodarowanych placów - 2837 m2,

3.

liczba wybudowanych/przebudowanych miejsc parkingowych - szt. 148,

4.

długość wybudowanej/przebudowanej infrastruktury technicznej - 595 mb kanalizacji deszczowej,

5.

długość przebudowanych dróg - 1,26 km,

6.

długość przebudowanych ciągów komunikacji pieszej - 1,41 km,

7.

długość wybudowanych/przebudowanych ciągów komunikacji pieszo-rowerowej - 0,87 km,

8.

liczba wybudowanych/przebudowanych przejść dla pieszych - szt. 15,

9.

liczba wybudowanych punktów oświetleniowych - szt. 97,

10.

zatoki autobusowe - szt. 4,

11.

skrzyżowania z innymi ulicami - ogółem szt. 5.

Dokumentacja techniczna na tę inwestycję sporządzona jest przez uprawnionych projektantów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowania. Przewidziane jest wyposażenie drogi w elementy bezpieczeństwa. Grubość warstw konstrukcyjnych jezdni (podbudów i nawierzchni) wyliczona jest dla nośności 100 kN/oś. Dokumentacja techniczna przewiduje wymianę lamp oświetleniowych na sodowe z automatycznym układem redukcji mocy, który spowoduje zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w godzinach nocnych. Jest to rozwiązanie energooszczędne, a jednocześnie nowatorskie na terenie Powiatu. Następnym rozwiązaniem nowatorskim jest zaprojektowanie chodników z kostki brukowcowej betonowej śrubowanej o wyglądzie granitu. Po zakończeniu przebudowy ulic nie zmienią się dotychczasowe stosunki własności. Nadal jedynym właścicielem będzie beneficjent (Powiat), na którym będą spoczywały obowiązki administrowania przebudowanymi ulicami. Odpowiedzialnym za zarządzanie projektem po zakończeniu jego realizacji będzie Wnioskodawca. Funkcjonowanie projektu będzie finansowane ze środków Powiatu. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazuje, iż projekt jest realizowany w latach 2010-2012 z udziałem środków Unii Europejskiej w wysokości 70% z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku.

Wnioskodawca uważa, iż nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, podatek traktuje się jako koszt kwalifikowany. Wnioskodawca powołuje się na treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) i wskazuje, iż organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zaliczane są do organów władzy publicznej. Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych, a więc w zakresie, w którym Wnioskodawca - jednostka organizacyjna Powiatu - nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem przebudowy dróg powiatowych. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia. Inwestycja polegająca na przebudowie dróg nie będzie wykorzystana do świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W obowiązującym w okresie od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) w rozdziale 8 przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 8 tego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), jak również w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), powyższe regulacje zostały zawarte w identycznym brzmieniu (rozdział 9).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w latach 2010-2012 projekt pn.: "Przebudowa ulicy", w ramach którego wykonana została infrastruktura drogowa. Projekt jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 w 70%. Z treści wniosku wynika, iż wydatki związane z realizacją inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowane działania nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl