ITPP1/443-358/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-358/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 17 września 2007 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKD 66.19.Z (wiodąca), 66.22.Z, 66.29.Z (uzupełniająca). Obecnie przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej są usługi pośrednictwa kredytowego pomiędzy klientem indywidualnym a instytucją finansową. Korzysta Pani ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy. Sprzedaży dokonuje Pani wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych (praktycznie jednego - instytucji finansowej), dokumentując ją poprzez wystawianie rachunków. Ponieważ nie prowadzi Pani sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie posiada zainstalowanej kasy fiskalnej.

W dniu 15 marca 2013 r. dokonała Pani sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej samochodu osobowego, stanowiącego środek trwały firmy.

Sprzedaż ta została udokumentowana rachunkiem. Wartość sprzedaży samochodu wyniosła 36.900 zł. Sprzedaż ta była jednorazowa i po niej nie będzie już występowała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż jedynymi odbiorcami Pani usług są podmioty gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyżej opisaną sprzedażą wystąpi u Pani obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.

Pani zdaniem, nie powstanie obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej, ponieważ po jednorazowej sprzedaży środka trwałego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jaka miała miejsce 15 marca 2013 r. nie będzie Pani dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Instalacja kasy rejestrującej w tym przypadku jest bezcelowa i będzie urządzeniem bezużytecznym. Pani zamiarem jest kontynuowanie sprzedaży tylko i wyłącznie na rzecz jednostek gospodarczych i nie zamierza Pani rozszerzać swoich odbiorców o osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Natomiast zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2).

Ze złożonego wniosku wynika, iż jest Pani podatnikiem podmiotowo zwolnionym od podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż nie dokonuje Pani sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, nie prowadzi ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W marcu bieżącego roku, dokonała Pani na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej sprzedaży samochodu osobowego, stanowiącego środek trwały o wartości 36.900 zł.

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że stosownie do zapisu § 3 ust. 2, w związku z przekroczeniem kwoty obrotu w wysokości 20.000 zł z tytułu dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, powstał wobec Pani obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając jednak na uwadze fakt, iż przekroczenie kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nastąpiło w wyniku dokonania jednorazowej transakcji i - jak Pani wskazała w złożonym wniosku - nie zamierza dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie ma Pani obowiązku zainstalowania i ufiskalnienia kasy rejestrującej.

Niemniej jednak, z chwilą dokonania ewentualnej kolejnej transakcji na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, będzie Pani miała obowiązek rozpocząć prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i zaewidencjonować tę transakcję.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl