ITPP1/443-352A/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-352A/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jako usługi świadczonej poza terytorium kraju - czynności polegającej na dostawie i montażu maszyn i urządzeń na terenie U., wykonywanej dla podmiotu polskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jako usługi świadczonej poza terytorium kraju - czynności polegającej na dostawie i montażu maszyn i urządzeń na terenie U., wykonywanej dla podmiotu polskiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zawarł Pan z polską firmą umowę na dostawę i montaż maszyn i urządzeń, które zostaną dostarczone i zamontowane w "W" na U. Produkuje Pan urządzenia, maszyny, podzespoły i elementy między innymi: rury, kształtki, zasuwy, podnośniki kubełkowe, przenośniki łańcuchowe, wybieraki, rozdzielacze, granulatory, kruszarki, wagi, komory dozujące, zbiorniki - niezbędne do montażu linii (ciągu) technologicznej do produkcji pasz. Urządzenia te są przewożone przez zleceniodawcę na teren U., gdzie montowane są przez pracowników Pana firmy. Specjalistyczny montaż jest niezbędny aby urządzenia te mogły w pełni działać. Polega on na skręcaniu, spawaniu i łączeniu na poszczególnych poziomach i piętrach na odpowiedniej wysokości i w odpowiedniej kolejności zgodnie z projektem. Okres realizacji umowy wynosi sześć miesięcy. Pan realizuje część technologiczną projektu jako podwykonawca. Będzie wystawiał faktury zaliczkowe po otrzymaniu wpłaty na konto firmy, w której określona będzie tylko wartość do zapłaty, nie będzie w niej żadnej informacji na temat podatku od towarów i usług obowiązującego w Polsce. Faktury zaliczkowe i faktura końcowa potwierdzająca sprzedaż będą wystawione dla podmiotu polskiego, który posiada umowę na realizację całej budowy. W umowie jest zastrzeżenie, że przeniesienie własności maszyn i urządzeń nastąpi po odbiorze końcowym robót, poprzez wystawienie faktury końcowej, zawierającej szczegółowy wykaz poszczególnych elementów zamontowanych na tej linii wraz z ich cenami oraz ogólną wartość usług montażowych, zgodnie z § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. Wątpliwość Pana budzi problem potraktowania całego kontraktu jako sprzedaż usług świadczonych poza terytorium kraju (na taki sposób wskazuje polski kontrahent), gdyż wartość urządzeń stanowi około 70% wartości całej umowy. Ponieważ urządzenia te będą instalowane wraz z próbnym uruchomieniem będzie Pan traktował całość transakcji jako usługę wykonaną na U. Ostatecznie cały kontrakt tj. wartość wyprodukowanych urządzeń i montaż tych urządzeń rozliczy Pan jako usługi świadczone poza terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo uznano, że będzie to sprzedaż usług poza terytorium kraju skoro zleceniodawcą i płatnikiem jest polski podmiot gospodarczy.

Zdaniem wnioskodawcy montaż urządzeń i rozruch będzie odbywać się na U., tam też urządzenia pozostaną, w związku z tym zostanie wystawiona faktura niezawierająca podatku od towarów i usług (jedna kwota określi wartość faktury). Pana zdaniem zakwalifikowanie całości zrealizowanych robót do usług świadczonych poza terytorium kraju wynika z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i sług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia w odniesieniu do świadczenia usług wyrażona została w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Przepis ten wskazuje, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało w art. 27 ust. 2 od 6 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Zawarto tu katalog czynności, w odniesieniu do których wskazano inne miejsce świadczenia usług - między innymi usługi świadczone poza terytorium kraju.

W świetle wyżej wymienionych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony przez Pana opis świadczonych w przyszłości czynności, nie znajduje uzasadnienia Pana stanowisko, iż wykonywane w przyszłości zlecenie polegające na dostawie maszyn i urządzeń wraz z ich montażem i uruchomieniem na terenie U. byłoby zaklasyfikowane jako usługi świadczone poza terytorium kraju. Powołany we wniosku przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 nie odnosi się do świadczenia usług - jak to Pan uznał, ale wskazuje na dostawę towarów, dokonywaną wraz z instalacją lub montażem.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W opisanej przez Pana sytuacji (zdarzenie przyszłe) dokonywana będzie czynność dostawy (maszyny, urządzenia i elementy) wraz ze specjalistycznym montażem i uruchomieniem - do "W" położonej na terytorium U. A zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Opodatkowanie tych czynności nastąpi bowiem na terytorium kraju, w którym towary są instalowane lub montowane tj. na terytorium U. - według przepisów i zasad obowiązujących w tym kraju. O konieczności rejestracji, sposobie rozliczania podatku i jego wysokości przesądzają przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce dostawy towarów wraz z montażem tj. U.

Jednocześnie zauważa się, iż dla określenia miejsca opodatkowania przedmiotowej dostawy nie jest istotne na czyje zlecenie i na czyją rzecz dostawa została dokonana oraz fakt, iż będzie Pan wystawiał faktury na rzecz kontrahenta polskiego.

W przypadku takiej dostawy decydujące znaczenie (zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) ma miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl