ITPP1/443-350/12/BJ
Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-350/12/BJ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 marca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Klub Jeździecki powołany został w dniu 4 lipca 2004 r. Szczegółowymi celami Stowarzyszenia są:
* kultywowanie tradycji sportu jeździeckiego,
* promocja turystyki aktywnej, hipoterapii, sportów konnych,
* popularyzacja, organizacja i rozwój jeździectwa osób niepełnosprawnych,
* popularyzacja Odznaki,
* wspieranie i promocja młodych sportowców,
* upowszechnianie modelu aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku, postaw otwartości i tolerancji społecznej,
* propagowanie jazdy konnej i czynnego uprawiania sportu jako sposobu na rozwój własnej osobowości,
* rozbudzanie zainteresowań przyrodą i kulturą oraz prowadzenie działalności edukacyjnej,
* unifikacje, szkolenia, doskonalenie umiejętności zawodowych osób jeżdżących i prowadzących jazdę konną.
Cele realizowane są poprzez:
organizację zawodów jeździeckich oraz imprez turystycznych,
organizację imprez charytatywnych i integracyjnych,
występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów w sprawach organizacji imprez, wynikających z celów powyżej wymienionych,
organizację prelekcji, pokazów spotkań i kursów,
podejmowanie działań promujących młodych sportowców, takich jak stworzenie im możliwości brania udziału w zawodach na terenie regionu i całej Polski,
prowadzenie własnej witryny internetowej jako ośrodka informacji o działalności Stowarzyszenia,
współpracę z innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi o zbliżonych celach działania,
organizowanie i prowadzenie wykładów dla szkół oraz innych organizacji i instytucji zainteresowanych realizacją zadań zgodnych z celami powyżej wymienionymi,
realizację własnych projektów,
prowadzenie nieodpłatnej jazdy konnej dla osób niepełnosprawnych,
inne działania realizujące cele statutowe.
Przychody Stowarzyszenia wynikające z działalności statutowej za rok 2011 nie przekraczają 30.000 zł (słownie: trzydzieści tysięcy złotych). Organizacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest też czynnym podatnikiem VAT. W bieżącym roku otrzymała dofinansowanie na realizację zadania realizowanego w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Na potrzeby rozliczenia projektu i rzetelnego określenia możliwości kwalifikowalności podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych wnioskodawca musi wylegitymować się indywidualną interpretacją podatkową, jednoznacznie definiującą prawidłowość stosowania przez niego ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT, wynikające z art. 113 ust. 1 przywołanej ustawy.
Zdaniem Stowarzyszenia, w związku z faktem, że wartość sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej łącznie w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 150.000 zł, korzysta ono ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
Z powyższych przepisów wynika zasada zgodnie, z którą odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Z kolei, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).
Na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, z dniem 1 kwietnia 2011 r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:
dokonujących dostaw:
wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
nowych środków transportu,
terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową od 2004 r., nie jest czynnym podatnikiem VAT. Przychody wynikające z działalności statutowej za rok 2011 wyniosły 30.000,00 zł.
O ile zatem Stowarzyszenie nie wykonuje czynności wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13, to z uwagi na osiągane obroty Stowarzyszeniu przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia kwoty obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej w wysokości 150.000 zł.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.