ITPP1/443-350/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-350/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarcza, w ramach której zajmuje się Pan miedzy innymi obrotem nieruchomościami. Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W lutym w 2009 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył Pan 21 ha gruntów rolnych od osoby fizycznej (bez podatku VAT). Następnie dokonał Pan podziału tych gruntów na mniejsze działki - o powierzchni od 30 arów do nieco powyżej 1 ha. Działki w dalszym ciągu mają charakter rolny, a teren na którym się znajdują nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Zamierza Pan sprzedawać pojedyncze działki, zgodnie z podziałem, ale może zaistnieć sytuacja, że znajdzie się nabywca całego gruntu. W akcie notarialnym, w momencie podpisania umowy sprzedaży, zawarte będzie oświadczenie ze strony nabywcy dotyczące celu nabycia działki tj. utworzenie bądź powiększenie gospodarstwa rolnego lub inne cele np. rekreacyjny, inwestycyjny, budowlany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż opisanych działek przez podatnika podatku VAT zajmującego się obrotem nieruchomościami dla osoby, której zamiarem (zgodnie z oświadczeniem) jest powiększenie lub utworzenie gospodarstwa rolnego - jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i wg jakiej stawki.

2.

Czy sprzedaż opisanych działek osobie, której celem nie będzie utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rolnego, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i wg jakiej stawki.

3.

W jaki sposób wpłynie na opodatkowanie fakt, iż w akcie notarialnym zostanie zawarta informacja o przeznaczeniu działki na cele rolne, ale po dokonanej transakcji, okaże się, że nabywca gruntu zmienił jego charakter np. na inwestycyjny.

Pana zdaniem, dostawa gruntu sklasyfikowanego jako rolny, który po nabyciu przez Pana nie zmienił swego charakteru - podlega zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uważa Pan również, iż dostawa gruntu rolnego, dla osoby której celem nabycia nie będzie utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rolnego, podlega opodatkowaniu wg 22% stawki podatku od towarów i usług.

Natomiast sprzedaż gruntu rolnego, w przypadku gdy nabywca w akcie notarialnym oświadczy, iż nie zmieni jego charakteru podlega zwolnieniu od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Nie można przyjmować założenia, iż nabywca zamierza oszukać dostawcę, a zmiana jego decyzji co do charakteru działki, po dokonanej transakcji nie powinna mieć wpływu na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy zgodnie z którym pod tym pojęciem rozumie się: rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przytoczonych przepisów wynika więc, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i jako taka podlega opodatkowaniu.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, jak ma to miejsce w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Zaznaczyć należy, iż o ile przeznaczenie terenu określa plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o ustaleniu warunków zabudowy oraz studium zagospodarowania, o tyle ewidencja gruntów i budynków jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych i nie określają przeznaczenia gruntu.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji, gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, decyduje przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są bowiem wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż jest Pan podatnikiem VAT i prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest miedzy innymi obrót nieruchomościami. W lutym 2009 r. zakupił Pan 21 ha gruntów rolnych, które następne zostały podzielone na mniejsze działki. Grunty te nadal posiadają charakter gruntów rolnych. Zamierza Pan dokonywać sprzedaży tych działek, a wysokość stawki przy dostawie przedmiotowych gruntów, uzależnia Pan, od zawartego akcie notarialnym oświadczenia nabywcy nieruchomości. W przypadku gdy nabywca gruntów oświadczy, iż grunty nabywane są na cele rolne - według Pana zastosowanie ma zwolnienie od podatku - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9, natomiast sprzedaż gruntu rolnego, przy założeniu, iż nabywca przeznaczony te grunty na cele inne niż rolne - należy opodatkować wg 22% stawki podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, a w szczególności okoliczność, iż przedmiotem dostawy mają być grunty rolne, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy w momencie dokonania sprzedaży przedmiotem dostawy będą grunty niezabudowane inne niż budowlane bądź przeznaczone pod zabudowę, to ich dostawa będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy nastąpi zmiana przeznaczenia tych gruntów (określona na podstawie powołanych wyżej przepisów) i w momencie dokonywania zbycia, będą to grunty budowlane bądź przeznaczone pod zabudowę, to ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 22%.

Bez znaczenia dla kwestii zastosowania zwolnienia dostawy gruntów niezabudowanych (innych niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę), o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jest zamieszczenie w akcie notarialnym oświadczenia nabywcy o przyszłym sposobie użytkowania nabywanych gruntów, bowiem kryterium przesądzającym o możliwości zastosowania zwolnienia, zgodnie z powołanymi przepisami jest faktyczny charakter gruntów w momencie dokonywania dostawy, wynikający z przepisów z zakresu planowania przestrzennego.

Z tego względu stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl