ITPP1/443-35/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-35/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 15 maja 2000 r. zakupił Pan od osoby fizycznej działkę nr 270/2 o pow. 1,4873 ha oraz działkę nr 269/2 o pow. 0,6759 ha położone we wsi T., stanowiące tereny upraw polowych z przeznaczeniem dla prowadzonego gospodarstwa rolnego. W dniu 30 czerwca 2008 r. w wyniku decyzji o warunkach zabudowy Wójt Gminy T. przeznaczył działkę nr 394, powstałą w wyniku połączenia wymienionych powyżej działek, pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wraz z wydzieleniem działek na terenie ww. działki nr 394 w obrębie wsi T., gmina T. dla inwestycji polegającej na budowie 21 budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej. Zamierza Pan dokonać sprzedaży wydzielonych działek budowlanych, jako osoba fizyczna poza prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż działki te zostały zakupione do majątku osobistego i nie figurują w ewidencji księgowej prowadzonej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 marca 2009 r. poinformował Pan, że przedmiotowe grunty nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż są to łąki i nieużytki. Grunty te wchodziły w skład gospodarstwa rolnego, za które opłacał Pan podatek rolny. Ponadto poinformował Pan, że nie korzystał z dopłat unijnych. Przedmiotowe grunty nie są zabudowane. Dokonał Pan czynności zmierzających do przygotowania gruntu do sprzedaży, wykonując wstępny projekt wodno-kanalizacyjny. W przeszłości nabył Pan gospodarstwo rolne w miejscowości S. (data zakupu 6 lutego 2004 r.), które zostało sprzedane w dniu 21 marca 2006 r., ze względów zdrowotnych. Ponadto w dniu 27 marca 2006 r. zakupił Pan gospodarstwo rolne w miejscowości G. powiat T. W celu rozliczenia tej transakcji nie rejestrował się Pan jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek budowlanych przekształconych, z ziemi rolniczej będzie podlegała opodatkowaniu podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem z uwagi na fakt, iż sprzedaż działek budowlanych dokonywana będzie przez osobę fizyczną, poza prowadzoną przez tą osobę działalnością gospodarczą, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Analiza treści art. 15 ustawy wskazuje, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz uzupełnienia do tego wniosku wynika, że w 2000 r. nabył Pan grunty stanowiące tereny upraw polowych z przeznaczeniem ich dla prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe grunty stanowiły łąki i nieużytki, za które opłacał Pan podatek rolny. Dla posiadanego gruntu wydana została decyzja o warunkach zabudowy, na podstawie której działka nr 394, powstała w wyniku połączenia dwóch mniejszych działek, została przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wraz z wydzieleniem działek dla inwestycji polegającej na budowie 21 budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej. Ponadto dokonał Pan czynności zmierzających do przygotowania gruntu do sprzedaży, wykonując wstępny projekt wodno-kanalizacyjny.

Istotnym elementem w aspekcie opodatkowania powyższej czynności jest fakt, że przedmiotowy grunt został zakupiony przez Pana dla celów prowadzonego gospodarstwa rolnego. Rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż sprzedaż przedmiotowych nieruchomości dokonywana będzie przez osobę fizyczną, poza prowadzoną działalnością gospodarczą oraz, że działki te zostały zakupione do majątku osobistego.

Od początku, a więc od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości nie przyświecał Panu cel związany z zaspokojeniem potrzeb osobistych. Dlatego też nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że planowana transakcja zbycia gruntu, wcześniej zorganizowana poprzez wykonanie projektu wodno-kanalizacyjnego i przygotowana do sprzedaży dla inwestycji polegającej na budowie 21 budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej, to sprzedaż majątku osobistego. W złożonym wniosku nie wskazano, aby nieruchomość ta miała służyć do zaspokajania Pana osobistych potrzeb.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że dokonany zakup nieruchomości z zamiarem wykorzystania jej w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego, a następnie przekształconej w działki przeznaczone pod zabudowę, jest czynnością nadającą Panu status podatnika w tym zakresie.

W efekcie planowaną przez Pana dostawę przedmiotowych działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a planowaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy). Planowana sprzedaż gruntu rolniczego przekształconego na działki budowlane, nie może zatem korzystać z tego zwolnienia.

Reasumując stwierdzić należy, że planowana przez Pana, dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy zdarzenia przyszłego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl