ITPP1/443-35/07/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich na terenie Gminy R.".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-35/07/AW Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich na terenie Gminy R.".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2007 r. (data wpływu 18 lipca 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 lipca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich na terenie Gminy R." w systemie VAT i poza nim-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R." w systemie VAT i poza nim.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o dofinansowanie z Funduszu Strukturalnego projektu pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R". W budynkach świetlic wiejskich zostaną wykonane następujące prace: wymiana okien, drzwi wejściowych, malowanie ścian i sufitów, wymiana podłogi oraz zainstalowanie grzejników elektrycznych. Wartość projektu kształtuje się na poziomie 99.526,65 zł i zostanie sfinansowana z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz ze środków własnych Gminy. Kwota obejmuje wszystkie koszty kwalifikowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R." w systemie VAT i poza nim.

Zdaniem wnioskodawcy realizacja ww. inwestycji jest działalnością statutową Gminy jako organu władzy publicznej. W związku z powyższym realizując przedmiotową inwestycję nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Gmina, powołując wskazane przepisy prawa podatkowego, uważa z tytułu realizacji opisanej inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie. Odwołując się do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wnioskodawca wywodzi, że art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Gmina - na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, gdyż w tym zakresie nie prowadzi sprzedaży towarów i usług opodatkowanych. Wspomniany art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Gmina nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, traktuje go, w myśl przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jako koszty kwalifikowane przy ubieganiu się o środki finansowe z funduszy strukturalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku Gminy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Jak wynika ze złożonego wniosku, realizacja projektu pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R." jest zadaniem statutowym Gminy, a zatem w tym zakresie Gmina będzie występować w charakterze organu władzy publicznej, działając na podstawie przepisów prawa nakładających na nią, jako na jednostkę samorządu terytorialnego, określone zadania. W przypadku gdy organ władzy publicznej wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - z wyłączeniem przypadków gdy zadania te realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - w zakresie tym nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R.", gdyż nie występuje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei treść dyspozycji art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina jako pomiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do inwestycji pod nazwą "Modernizacja świetlic wiejskich w miejscowościach na terenie Gminy R." Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl