ITPP1/443-347a/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-347a/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 30 czerwca i 2 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu inwestycji do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 30 czerwca i 2 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania aportu inwestycji do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. W art. 7 ust. 1 wskazano, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Z tytułu wykonania tych zadań Gmina jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), gdzie w § 12 ust. 1 pkt 12 określono, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina zrealizowała następujące zadania inwestycyjne, z zamiarem przekazania ich w drodze aportu do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o.:

* "Budowa kanalizacji sanitarnej w ulicach: G., Ś., D. i K. w C.- II etap budowy kanalizacji sanitarnej na oś. P. w C."; rozpoczęcie inwestycji na podstawie umowy z wykonawcą zawartej w dniu 28 lipca 2009 r. (protokół przekazania placu budowy z dnia 28 lipca 2009 r.);

* "Budowa kanalizacji sanitarnej w ul. A. i ul. J. w C."; rozpoczęcie inwestycji na podstawie umowy z wykonawcą zawartej w dniu 6 lipca 2009 r. (protokół przekazania placu budowy z dnia 6 lipca 2009 r.).

Obie wymienione inwestycje były wykonywane z zamiarem wniesienia/przekazania zakończonych inwestycji aportem do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. Inwestycje te zostały odebrane protokołem odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji odpowiednio w dniu 20 listopada 2009 r. i w dniu 18 września 2009 r. Zgodnie z warunkami umowy, wykonawcy po zakończeniu robót i odbiorze końcowym wykonanej kanalizacji wystawili faktury VAT za wykonane roboty, które następnie w terminie wynikającym z umowy zostały przez Urząd Miejski opłacone. Od dnia odbioru wykonane kanalizacje sanitarne znajdowały się na stanie Urzędu Miejskiego i podlegały amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym czasie ani Gmina ani obsługujący ją Urząd nie korzystał z wybudowanej kanalizacji, nie zawierano umów z mieszkańcami osiedla, a tym samym nie wykorzystywano na cele czynności opodatkowanych. Po zakończeniu inwestycji zostały one na podstawie umowy użyczenia przekazane do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. Umowy były zawarte na okres od dnia następującego po dniu odbioru końcowego wykonanych kanalizacji do dnia wniesienia aportu.

Gmina w marcu 2010 r. przekazała aportem wybudowane kanalizacje sanitarne dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o., której Gmina jest jedynym wspólnikiem-udziałowcem (posiada 100% udziałów). Opóźnienie w przekazaniu do zakończonych inwestycji podyktowane było koniecznością przygotowania niezbędnej dokumentacji do podpisania aktu notarialnego oraz oczekiwania na jego podpisanie. Przekazanie nastąpiło, zgodnie z przepisami Uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania zasad wnoszenia i zbywania udziałów lub akcji spółek prawa handlowego przez Burmistrza, w formie aktu notarialnego jako wkład rzeczowy na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Wartość netto inwestycji przeliczona została na udziały (wartość jednego udziału wynosi 500 zł) i o tyle podwyższony został kapitał zakładowy Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. Natomiast pozostała kwota została pokryta wkładem pieniężnym w równowartości podatku VAT należnego od wniesionego wkładu niepieniężnego. Należy zaznaczyć, iż zarówno Gmina, jak i obsługujący ją organ - Urząd Miejski nie wykorzystują wykonanej kanalizacji na cele czynności opodatkowanych, a jedynym podmiotem, który wykorzystuje kanalizację sanitarną na te cele jest Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Wniesienie aportu zostało udokumentowane wystawieniem faktury VAT na kwotę brutto wniesionego aportu wg stawki podatku 22%. Następnie, zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 i 13 Urząd Miejski dokonał stosownych korekt deklaracji VAT (począwszy od deklaracji za miesiąc kiedy wpłynęła faktura od wykonawcy kanalizacji). Korekty miały na celu odliczenie od kwoty podatku należnego (od wniesionego aportu) podatku naliczonego (który zapłacono wykonawcy kanalizacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę aportu w postaci wybudowanej kanalizacji sanitarnej do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to wg jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność polegająca na wniesieniu aportu do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT wg stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22, zgodnie z którym ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotowym towarem jak właściciel.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. wkłady niepieniężne (aporty) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), przez "obiekt budowlany" należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Stosownie do definicji zawartej w art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast budowla, to w myśl art. 3 ust. 3 powołanej ustawy, każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in.: przepusty, sieci techniczne, budowle ziemne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, sieci uzbrojenia terenu, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolnieniem od podatku objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powołanych przepisów wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły dwa lata.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w od dnia odbioru, wykonane kanalizacje sanitarne podlegały amortyzacji, a następnie zostały przekazane aportem do spółki kapitałowej.

Powyższe wskazuje, iż wniesienie aportem przedmiotowych składników majątkowych pierwszemu nabywcy po ich wybudowaniu tj. spółce kapitałowej, będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, co powoduje wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwolnieniem objęta jest dostawa budynków, budowli, lub ich części dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z wniesieniem zrealizowanych inwestycji w formie aportu do spółki kapitałowej, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków, o czym przesądzono w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-347c/10/AJ.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wniesienie aportem wybudowanej i oddanej do użytkowania infrastruktury kanalizacyjnej do spółki kapitałowej będzie podlegało opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl