ITPP1/443-346/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-346/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt "P.". Na inwestycje pozyskane zostały środki z regionalnego Programu Operacyjnego.... Planowane zakończenie inwestycji przewidziano na dzień 30 października 2012 r. Celem głównym projektu jest wzrost potencjału turystycznego poprzez rozwój infrastruktury kultury. Cele pośrednie to: odpowiednie zagospodarowanie miejsca znanego w regionie, kraju i za granicą dla wzbogacenia oferty turystycznej regionu, ugruntowanie marki M... poprzez dbałość o jakość przedsięwzięć związanych z kulturą współczesną, pielęgnowanie tradycji i troska o harmonię z otoczeniem przyrodniczym. Przedmiotem inwestycji jest projekt przebudowy amfiteatru wraz z zapleczem socjalnym, infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu. Scena została zaprojektowana na planie elipsy. Pod sceną umieszczone zostanie zaplecze sceny z garderobami, pomieszczeniami technicznymi, pomieszczeniami higieniczno-sanitarnymi oraz pomieszczeniami małej gastronomii. Zaprojektowano przebudowę istniejącej widowni w postaci uformowania charakterystycznej formy amfiteatru. Liczba miejsc na widowni przewidziana jest na ok. 5000 osób. Widownię podzielono na cztery główne sektory. W części centralnej widowni zaprojektowano reżyserkę. Od strony wschodniej w centralnym miejscu pomiędzy wejściami na teren amfiteatru zaprojektowano budynek kas. W części północnej powstanie budynek toalet. Teren inwestycji znajduje się w M...i jest zgodny z miejscowym planem Zagospodarowania Przestrzennego terenów usług turystycznych. Oprócz kosztów dotyczących przebudowy infrastruktury amfiteatru, we wniosku o dofinansowanie znajdują się również inne kategorie kosztów:

Po stronie wydatków kwalifikowanych:

* koszt wykonanej dokumentacji technicznej,

* koszt wykonania robót budowlanych,

* koszt audytu zewnętrznego,

* koszt promocji projektu,

* koszt opracowania studium wykonalności,

* wynagrodzenie inspektora nadzoru budowlanego,

A po stronie wydatków niekwalifikowanych:

* koszt usług doradczych,

* koszt nadzoru autorskiego,

* koszt wydania opinii w sprawie interpretacji sformułowania użytego w SWIZ dot. przetargu,

* koszt wykonania kopii mapy ewidencyjnej.

Właścicielem wytworzonej infrastruktury pozostaje Gmina Miasto. Właściciel z tytułu udostępniania infrastruktury nie będzie pobierał żadnych opłat, co oznacza, że zrealizowana w ramach projektu inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej (ani żadnej opodatkowanej). Zatem właściciel nie będzie miał żadnych podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych. Ponadto dopuszczenie do rozważań roli operatora wybranego w otwartym postępowaniu świadczy o tym, ze projekt nie musi być objęty pomocą publiczną, w takim przypadku - rzeczywiście nie ma ona zastosowania. Po zakończonej realizacji projektu, zarządzać wytworzonym majątkiem będzie operator wybrany w oparciu o otwartą procedurę przetargową. Nakłady na wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem inwestycji pokrywane będą z budżetu Gminy Miasto.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 maja 2012 r. Gmina poinformowała, że niniejsza inwestycja dotyczy przebudowy a nie budowy nowej infrastruktury, a więc przeznaczenie powstałej infrastruktury nie zostanie zmienione. W dalszym ciągu będą odbywać się tam imprezy kulturalno-widowiskowe. Jednak Gminie, która pozostanie właścicielem powstałej infrastruktury, nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego, nad podatkiem naliczonym, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwrot podatku bądź obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt techniczny dopuszcza prowadzenie działalności opodatkowanej na powstałej infrastrukturze, jednak Gmina nie będzie prowadzić na powstałym majątku takiej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest stanowisko dotyczące braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach prowadzonej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego nad podatkiem naliczonym, gdy w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwrot podatku bądź obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "P.". Właścicielem wytworzonej infrastruktury pozostanie Gmina Miasto. Po przebudowie w dalszym ciągu odbywać się tam będą imprezy kulturalno-widowiskowe. Projekt techniczny dopuszcza prowadzenie działalności opodatkowanej na powstałej infrastrukturze, jednak Gmina nie będzie prowadzić na powstałym majątku takiej działalności. Z tytułu udostępniania infrastruktury Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Zatem zrealizowana w ramach projektu inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej (ani żadnej opodatkowanej).

Zatem przy założeniu, że faktycznie Gmina nie będzie dokonywała w związku z powstałym majątkiem sprzedaży opodatkowanej (w tym z tytułu np. udostępniania, powstałej w wyniku realizowanego projektu infrastruktury, nie będzie pobierała żadnych opłat), to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z realizowanym projektem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl