ITPP1/443-332/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-332/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla dostawy preparatu biobójczego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla dostawy preparatu biobójczego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą XXX i jest producentem preparatu:XXX. Jest to produkt dezynfekcyjny, biobójczy, zgodnie z kat. I, gr. 2 wg rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2003 r. w sprawie kategorii i grup produktów biobójczych (Dz. U. Nr 16, poz. 150) przeznaczony do dezynfekcji pieczarkarni, do odkażania gleby, podłoży, magazynów i przechowalni, parapetów, szkła i folii, powierzchni betonowych, przejść, mat, naczyń, narzędzi i maszyn ogrodniczych oraz do zwalczania glonów, mchów i wątrobowców w produkcji roślinnej. Substancjami czynnymi preparatu jest kwas nadoctowy, CAS 79-21-0 (zaw. 10%). Posiada on właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze. Wnioskodawca, jako producent wprowadza preparat do obrotu wyłącznie z przeznaczeniem do wykorzystania jako środek odkażający (dezynfekcyjny) nie przewidując innych zastosowań. Preparat zalicza się do grupy środków biobójczych i jest zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Posiada również pozwolenie Ministra Zdrowia nr (...) na obrót produktem biobójczym. Wnioskodawca klasyfikuje produkt do symbolu PKWiU z 2008 r.: 20.20.14.0 środki odkażające.

Drugi produkt, którego Wnioskodawca jest producentem to: XXX, który jest produktem dezynfekcyjnym biobójczym, zgodnie z kat. 1, gr. 3 wg cyt. w rozporządzenia Ministra Zdrowia, przeznaczony do dezynfekcji powierzchni i sprzętów w hodowli wszystkich gatunków zwierząt. Substancjami czynnymi preparatu jest kwas nadoctowy, CAS 79-21-0 (zaw. 5%j). Posiada on właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze. Wnioskodawca wprowadza preparat do obrotu wyłącznie z przeznaczeniem do wykorzystania jako środek odkażający (dezynfekcyjny) nie przewidując innych zastosowań. Preparat zalicza się do grupy środków biobójczych i jest zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Wnioskodawca posiada pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót produktem biobójczym i klasyfikuje produkt do symbolu PKWiU z 2008 r.: 20.20.14.0 środki odkażające.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznika nr 3 do ustawy, Wnioskodawca może przy sprzedaży preparatu: XXX i XXX stosować 8% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz załącznika nr 3 do ustawy, preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia wpisane do rejestru produktów biobójczych są objęte 8% stawką VAT. Preparat XXX i XXX spełnia powyższe warunki, co jest opisane w poz. 68 formularza ORD-IN. Dla takiego stwierdzenia kluczowy jest fakt, że preparat XXX i XXX jest produkowany i dostarczany wyłącznie z przeznaczeniem do wykorzystania jako środek odkażający - w konsekwencji ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, co jest wykazane poniżej. Z braku odrębnej definicji, ochrony zdrowia w ustawie, przy jej interpretacji stosuje się znaczenie literalne tego terminu - "ochrona zdrowia" obejmuje zdrowie wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj oraz bez względu miejsce zastosowania środka. Tak więc zastosowanie "wyłącznie w ochronie zdrowia" nie jest zastosowaniem wyłącznie w ochronie zdrowia ludzi w instytucjach opieki zdrowotnej, lecz w ochronie zdrowia ludzi, zwierząt, roślin i innych organizmów tam, gdzie działanie odkażające środka chroni te organizmy przed utratą lub uszczerbkiem na zdrowiu. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przytoczonych przepisów ww. ustaw przy sprzedaży preparatu XXX i XXX W może stosować 8% stawkę podatku VAT. Stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego znak ITPP2/443-18b/09/RS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz znak ILPP1/443-318/11-2/NS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji nr 83 załącznika nr 3 do ustawy wskazano "Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych" - PKWiU ex 20.20.14.0.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (...).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r.)"ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś złym, niekorzystnym, niebezpiecznym, strzeżenie kogoś, czegoś, obrona, opieka".

Z kolei przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć "stan prawidłowo funkcjonującego, niedotkniętego chorobą, żywego organizmu".

Wobec powyższego analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem "ochrona" ta dotyczy wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobóczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), produkt biobójczy stanowi substancję czynną lub preparat zawierający co najmniej jedną substancję czynną, w postaciach, w jakich są dostarczone użytkownikowi, przeznaczony do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania, zapobiegania działaniu lub kontrolowania w jakikolwiek inny sposób organizmów szkodliwych przez działanie chemiczne lub biologiczne.

W myśl pkt 2 ww. artykułu, produkt biobójczy niskiego ryzyka to produkt biobójczy, który łącznie spełnia następujące warunki:

a.

zawiera jako substancje czynne jedną lub więcej substancji czynnych zamieszczonych w załączniku IA do Dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych (Dz. Urz. WE L 123 z 24 kwietnia 1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE, Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 23, str. 3), zwanej dalej "Dyrektywą 98/8/WE",

b.

nie zawiera substancji potencjalnie niebezpiecznej,

c.

w warunkach użytkowania stwarza tylko niewielkie ryzyko dla ludzi, zwierząt lub środowiska;

Stosownie do art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru"

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 powołanej ustawy, pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od daty pierwszego albo kolejnego włączenia substancji czynnej do załącznika I lub IA do Dyrektywy 98/8/WE, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych załącznikach.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, wnioski o wydanie pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru podmiot odpowiedzialny składa do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwanego dalej "Prezesem Urzędu".

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest producentem produktuXXX, który jest produktem dezynfekcyjnym, biobójczym, przeznaczonym do dezynfekcji pieczarkarni, do odkażania gleby, podłoży, magazynów i przechowalni, parapetów, szkła i folii, powierzchni betonowych, przejść, mat, naczyń, narzędzi i maszyn ogrodniczych oraz do zwalczania glonów, mchów i wątrobowców w produkcji roślinnej, służący do utrzymania higieny i dezynfekcji urządzeń udojowych i chłodniczych. Wnioskodawca jest również producentem produktuXXX, który jest produktem dezynfekcyjnym biobójczym, przeznaczonym do dezynfekcji powierzchni i sprzętów w hodowli wszystkich gatunków zwierząt. Preparat posiada właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze. Wnioskodawca otrzymał pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót ww. preparatami jako produktami biobójczymi. Ponadto Wnioskodawca powyższe preparaty klasyfikuje do PKWiU 20.20.14.0 jako "Środki odkażające".

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż skoro - jak wynika z treści wniosku - przedmiotowe preparaty sklasyfikowane są wg PKWiU 20.20.14.0 jako środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych i grzybobójczych, dla którego Wnioskodawca uzyskał pozwolenia na obrót produktami biobójczymi, wydane przez Ministra Zdrowia, to ma prawo do zastosowania przy ich sprzedaży stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazuje się, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów wydaje interpretację indywidualną wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a nie dołączonych do niego dokumentów. W związku z powyższym załączone do wniosku kserokopie dokumentów nie były przedmiotem merytorycznej oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl