ITPP1/443-327b/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-327b/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresi zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, jako kancelaria prawna, sklasyfikowaną w PKD 74.11.Z. Przedmiotem działalności Spółki jest występowanie w imieniu poszkodowanych o odszkodowanie do podmiotu odpowiedzialnego za szkodę. Co do zasady uzyskane w sprawie odszkodowanie wpływa na rachunek bankowy Spółki w kilku transzach w odstępach kilku, kilkunastotygodniowych. Wynagrodzenie Spółki stanowi prowizja od uzyskanego odszkodowania. Wysokość wynagrodzenia zależy zatem od uzyskanej dla klienta kwoty odszkodowania oraz od ustalonej z klientem prowizji. W umowie z klientem jest zapis o następującej treści "zleceniobiorca naliczy należne mu wynagrodzenie, z chwilą otrzymania odszkodowania na rachunek bankowy, nie później niż z chwilą zidentyfikowania odszkodowania albo z chwilą powzięcia wiadomości o wypłacie odszkodowania bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy". Na bieżąco Spółka obsługuje około 800 klientów. Przelewy, jakie Spółka otrzymuje od podmiotu odpowiedzialnego za szkodę (w 95% tymi podmiotami są zakłady ubezpieczeń) co do zasady zawierają informacje pozwalające na przypisanie odszkodowania, wpływającego na rachunek Spółki, do konkretnego klienta. Zdarza się jednak, że w tytule przelewu dotyczącego odszkodowania, nie ma informacji co do imienia i nazwiska klienta Spółki, nie ma numeru akt Spółki. Jest natomiast numer szkody zakładu ubezpieczeń, który nic nie mówi, gdyż korespondencja dotycząca wypłaconego odszkodowania trafia do Spółki kilka dni później niż przelew z odszkodowaniem. W takim przypadku Spółka czeka na pisemną informację o wpłacie odszkodowania (zazwyczaj jest to decyzja przesyłana tradycyjną pocztą) oraz na własną rękę telefonicznie próbuje ustalić jakiego klienta dotyczy przelew (często z negatywnym skutkiem). Problem niezidentyfikowanych przelewów dotyczy głównie pierwszego przelewu w sprawie dotyczącej konkretnego klienta, bowiem następne przelewy pomimo, że nie zawierają numeru akt Spółki, ani imienia i nazwiska klienta, Spółka rozpoznaje po numerze szkody podmiotu odpowiedzialnego za naprawienie szkody, gdyż w bazie Spółki został on już przypisany danemu klientowi przy wpłacie pierwszej transzy odszkodowania i przesłanej na tę okoliczność decyzji. W działalności Spółki wynagrodzeniem jest prowizyjna część uzyskanego odszkodowania, które wpływa w 99% na rachunek bankowy Spółki. W sytuacji, gdy odszkodowanie zostanie przekazane bezpośrednio do klienta, klient przekazuje Spółce tylko prowizję przelewem, czy gotówką. Przelewy z odszkodowaniem od podmiotu odpowiedzialnego za naprawienie szkody wpływają na rachunek bankowy Spółki nawet po godz. 18.00, podczas, gdy Spółka pracuje do godz. 17.00. Powyższe zagadnienie dotyczy klientów nieprowadzących działalności oraz będących rolnikami ryczałtowymi. Odnośnie zakresu świadczonych usług, Spółka wskazała, ze zgodnie z zapisem umownym zleceniobiorca (Spółka) zobowiązuje się do wykonywania wszelkich usług mających na celu wyegzekwowanie na rzecz zleceniodawcy (klienta) odszkodowania. Świadczone przez Spółkę czynności stanowią usługi prawne, które zgodnie z PKWiU z 2008 r. sklasyfikowane zostały w grupowaniu 69.10.14.0 "Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa cywilnego", natomiast wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 74.11.12-00.00 "Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu sądowym w innych dziedzinach prawa". W zakresie terminu wykonania (zakończenia) usługi Spółka wskazała, że umowa zawarta zostaje na czas wyegzekwowania całości odszkodowania i obejmuje również etap sprawy sądowej oraz postępowania egzekucyjnego. W przypadku, gdy Spółka nie uzyska dla klienta odszkodowania - nie ma prawa do wynagrodzenia. Klientem Spółki może być każdy podmiot (np. osoby prawne prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej czy też osoby fizyczne prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy odszkodowanie wpływa na rachunek bankowy Spółki, Spółka ma obowiązek zarejestrować ten fakt za pomocą kasy rejestrującej - w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo będących rolnikami ryczałtowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy wynagrodzenie Spółki jest częścią odszkodowania jakie wpływa na rachunek bankowy Spółki, nie ma obowiązku dokonania rejestracji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zgodnie z zapisem § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, w którym w poz. 17 wymieniono usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

Zgodnie z objaśnieniem 1) do załącznika, zastosowana symbolika PKWiU odpowiada Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z objaśnieniem 1) do tego załącznika, zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W załączniku tym nie zostały wymienione usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) tego rozporządzenia wynika natomiast, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W świetle powyższego, do dnia 30 kwietnia 2011 r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia m.in. usług prawniczych, jako niewymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Ponadto w części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadząca działalność w ramach kancelarii prawnej, świadczy usługi sklasyfikowane wg PKWiU z 2007 r. w grupowaniu 74.11.12-00.00 "Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu sądowym w innych dziedzinach prawach", natomiast wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 69.10.14.0 "Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa cywilnego". Z tytułu świadczonych usług, Spółka pobiera wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od uzyskanej dla klienta kwoty odszkodowania. Wynagrodzenie "jest częścią odszkodowania" jakie wpływa co do zasady na rachunek bankowy Spółki. A zatem zapłata za wykonane usługi dokonywana jest na rachunek bankowy Spółki, lecz nie bezpośrednio przez nabywcę (klienta), ale przez podmiot trzeci.

Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy prawa, wskazać należy, że o ile świadczone przez Spółkę czynności sklasyfikowane były w grupowaniu PKWiU 74.11.12-00.00, do dnia 30 kwietnia 2011 r. objęte były zwolnieniem z przedmiotowego obowiązku na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia. Z uwagi natomiast na to, że w załączniku do rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. nie zostały ujęte świadczone przez Spółkę usługi (sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 69.10.14), czynności te co do zasady podlegają ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia 1 maja 2011 r. Przy czym zauważyć należy, iż po tej dacie, Spółka nadal będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile zapłata za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie w całości, każdorazowo następowała na rachunek bankowy Spółki (a zatem nie będą występowały sytuacje zapłaty gotówkowej), a z prowadzonej ewidencji - łącznie z dowodami dokumentującymi transakcje - będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Wskazać jednakże należy, że jednoznaczność przyporządkowania transakcji nie powinna wynikać z dodatkowych czynności wyjaśniających prowadzonych w tej sprawie przez Spółkę lecz wprost z dowodów dokumentujących transakcje.

Końcowo informuje się, iż kwestie związane z określeniem momentu obowiązku podatkowego i fakturowaniem zostały zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl