ITPP1/443-324B/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-324B/08/MS

INTERPRETACJA INDWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 4 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i montażu rolet aluminiowych zewnętrznych przez ich producenta w obiekcie budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i montażu rolet aluminiowych zewnętrznych przez ich producenta w obiekcie budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" Spółka Jawna jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność obejmującą:

* produkcję osłon okiennych (rolety aluminiowe zewnętrzne, żaluzje poziome, rolety tkaninowe wewnętrzne, żaluzje pionowe) oraz komponentów z tworzyw sztucznych i metali do ich wyrobu,

* handel hurtowy i detaliczny materiałami do produkcji osłon okiennych i niektórymi osłonami okiennymi innych producentów,

* usługi w zakresie wykonywania pozostałych robót budowlanych wykończeniowych oraz zakładania stolarki budowlanej.

Spółka w dniu 4 stycznia 2008 r. zawarła umowę obejmującą dostawę i montaż kompletnych osłon okiennych wraz z dostawą i montażem oraz przeprowadzeniem wymaganych prób ich uruchomienia w budynku mieszkalnym wielorodzinnym sklasyfikowanym, zgodnie z Klasyfikacja obiektów Budowlanych PKOB 112. Przy realizacji robót będących przedmiotem umowy Spółka jako wykonawca zapewnia robociznę, całość materiałów, osprzętu i urządzeń, transport oraz narzędzia niezbędne do zrealizowania usługi. Szczegółowy zakres rzeczowy przedmiotu umowy obejmuje:

* wykonanie usługi obejmującej dostawę i montaż kompletnych rolet aluminiowych zewnętrznych produkowanych przez Spółkę, które to usługi Spółka zaklasyfikowała do grupowania 28.12.90-00.00 "usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do opisanych usług świadczonych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanym wg PKOB 112.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 28.12.90-00.00 będą w całości opodatkowane wg stawki 22%. Obrotem podatnika jest kwota uzgodniona za wykonanie określonej usługi budowlanej, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.), to wyliczenie co składa się na daną usługę nie ma znaczenia podatkowego. Z kosztorysu zawierającego wszystkie wcześniej wymienione elementy wchodzące w skład usługi budowlano-montażowej, nie można wyłączyć i opodatkować podatkiem od towarów i usług odrębnie materiałów, odrębnie robocizny. Dlatego w tym przypadku usługa z wszystkimi elementami wchodzącymi w jej skład będzie podlegała opodatkowaniu jedną stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Dla rozstrzygnięcia jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, istotne jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z dostawą materiałów budowlanych - opodatkowanych 22% stawką podatku od towarów i usług, czy też usługą budowlano-montażową lub remontową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną 7% stawką tego podatku (obejmujących również materiały).

Zarówno towary, jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki) identyfikowane są w oparciu o przepisy o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż działalność prowadzona przez Spółkę obejmuje m.in. produkcję osłon okiennych a w szczególności rolet aluminiowych zewnętrznych. Rolety te Spółka montuje w budynku mieszkalnym. Wnioskodawca zakwalifikował prowadzoną działalność do grupowania statystycznego - PKWiU 28.12.90-00.00 "usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia".

Wskazać należy, iż stosownie do § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU uregulowanymi w pkt 5.3.4 powyższego przepisu, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu.

Wobec powyższego, montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta nie stanowi usługi lecz dostawę towarów. Oznacza to, że montaż przez producenta elementów budowlanych, takich jak rolety aluminiowe, dotyczących nawet obiektów budownictwa mieszkaniowego, opodatkowane są stawką podatku przyporządkowaną dla danego wyrobu.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest producentem rolet aluminiowych zewnętrznych, produkcja oraz usługa ich montażu podlega opodatkowaniu wg stawki podatku właściwej dla dostawy przedmiotowych rolet, czyli stawką VAT w wysokości 22%.

Należy wskazać, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania statystycznego w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym. Za prawidłową klasyfikację towaru lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru, bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl