ITPP1/443-323/14/MS - Prawo państwowej osoby prawnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-323/14/MS Prawo państwowej osoby prawnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Na mocy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw - od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz stał się podatnikiem podatku od towarów i usług.
Od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa. Wnioskodawca (zwany dalej: P.) planuje w latach 2014-2015 realizować projekt ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska pn: "T.". W ramach realizowanego projektu przewidziano termomodernizację następujących elementów budynku:
ocieplenie poddasza w tym: ocieplenie stropodachu, roboty dodatkowe niezbędne dla zachowania termicznych właściwości izolacji, remont dachu (roboty niezbędne do wykonania ocieplenia poddasza), wykonanie instalacji odgromowej (roboty niezbędne do wykonania ocieplenia poddasza),
montaż pompy ciepła z oprzyrządowaniem, pionowe wymienniki zewnętrzne, gruntowe, system zabezpieczający odpowiednią temperaturę powrotu czynnika i instalacją grzewczą, wymiana grzejników, zaworów, regulacją wraz z adaptacją pomieszczeń kotłowni w piwnicy, dostosowanie instalacji elektrycznej w kotłowni do potrzeb nowych urządzeń, instalacja centralnego ogrzewania, system zabezpieczający odpowiednią temperaturę powrotu czynnika do istniejącego kotła olejowego oraz adaptacja budowlana pomieszczeń kotłowni w piwnicy, dostosowanie instalacji elektrycznej w kotłowni do potrzeb nowych urządzeń.
projekt budowlany,
nadzór budowlany.
Termomodernizacja uwzględniająca aspekty środowiskowe i społeczne umożliwi osiągnięcie następujących korzyści:
* podwyższenie standardu technicznego i obniżenie kosztów eksploatacji i konserwacji budynku, w tym także poprzez zastosowanie energii odnawialnej,
* podwyższenie standardu użytkowego - uzyskanie lepszego mikroklimatu dla całego obiektu,
* zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska (dwutlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu), wynikające ze zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło,
* polepszenie ogólnego postrzegania Wnioskodawcy, jako dbającego o środowisko i majątek Skarbu Państwa,
* edukacja w zakresie poszerzania wiedzy na temat pożytków z ograniczenia zużycia zasobów i wykorzystania energii odnawialnej: pompa ciepła,
* podwyższenie wartości budynku we własności Skarbu Państwa,
* ochrona dziedzictwa kulturowego.
W związku z realizacją ww. działań Park nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ w ramach otrzymanego dofinansowania nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza. W siedzibie Wnioskodawcy oprócz pomieszczeń biurowych jego pracowników znajduje się salka wystawowa-ekspozycja przyrodniczo etnograficzna do której wstęp jest bezpłatny.
Żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy, posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej, w związku z realizacją projektu pn: "T", finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie.
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wydatki te nie są związane ze sprzedażą usług i dostaw, którą prowadzi Wnioskodawca. Ponieważ żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę, do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu "T".
Zgodnie z art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem - w ocenie Wnioskodawcy - nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarowi usług związanych z realizacją opisanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile zakupy - dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu - nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń