ITPP1/443-323/14/MS - Prawo państwowej osoby prawnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-323/14/MS Prawo państwowej osoby prawnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw - od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz stał się podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa. Wnioskodawca (zwany dalej: P.) planuje w latach 2014-2015 realizować projekt ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska pn: "T.". W ramach realizowanego projektu przewidziano termomodernizację następujących elementów budynku:

1.

ocieplenie poddasza w tym: ocieplenie stropodachu, roboty dodatkowe niezbędne dla zachowania termicznych właściwości izolacji, remont dachu (roboty niezbędne do wykonania ocieplenia poddasza), wykonanie instalacji odgromowej (roboty niezbędne do wykonania ocieplenia poddasza),

2.

montaż pompy ciepła z oprzyrządowaniem, pionowe wymienniki zewnętrzne, gruntowe, system zabezpieczający odpowiednią temperaturę powrotu czynnika i instalacją grzewczą, wymiana grzejników, zaworów, regulacją wraz z adaptacją pomieszczeń kotłowni w piwnicy, dostosowanie instalacji elektrycznej w kotłowni do potrzeb nowych urządzeń, instalacja centralnego ogrzewania, system zabezpieczający odpowiednią temperaturę powrotu czynnika do istniejącego kotła olejowego oraz adaptacja budowlana pomieszczeń kotłowni w piwnicy, dostosowanie instalacji elektrycznej w kotłowni do potrzeb nowych urządzeń.

3.

projekt budowlany,

4.

nadzór budowlany.

Termomodernizacja uwzględniająca aspekty środowiskowe i społeczne umożliwi osiągnięcie następujących korzyści:

* podwyższenie standardu technicznego i obniżenie kosztów eksploatacji i konserwacji budynku, w tym także poprzez zastosowanie energii odnawialnej,

* podwyższenie standardu użytkowego - uzyskanie lepszego mikroklimatu dla całego obiektu,

* zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska (dwutlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu), wynikające ze zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło,

* polepszenie ogólnego postrzegania Wnioskodawcy, jako dbającego o środowisko i majątek Skarbu Państwa,

* edukacja w zakresie poszerzania wiedzy na temat pożytków z ograniczenia zużycia zasobów i wykorzystania energii odnawialnej: pompa ciepła,

* podwyższenie wartości budynku we własności Skarbu Państwa,

* ochrona dziedzictwa kulturowego.

W związku z realizacją ww. działań Park nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ w ramach otrzymanego dofinansowania nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza. W siedzibie Wnioskodawcy oprócz pomieszczeń biurowych jego pracowników znajduje się salka wystawowa-ekspozycja przyrodniczo etnograficzna do której wstęp jest bezpłatny.

Żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej, w związku z realizacją projektu pn: "T", finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wydatki te nie są związane ze sprzedażą usług i dostaw, którą prowadzi Wnioskodawca. Ponieważ żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę, do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu "T".

Zgodnie z art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem - w ocenie Wnioskodawcy - nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarowi usług związanych z realizacją opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile zakupy - dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu - nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl