ITPP1/443-323/13/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego udostępniania samochodu służbowego na przejazd z domu do pracy i z powrotem w celu umożliwienia natychmiastowego dojazdu do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-323/13/MN Podatek od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego udostępniania samochodu służbowego na przejazd z domu do pracy i z powrotem w celu umożliwienia natychmiastowego dojazdu do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego udostępniania samochodu służbowego na przejazd z domu do pracy i z powrotem w celu umożliwienia natychmiastowego dojazdu do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego udostępniania samochodu służbowego na przejazd z domu do pracy i z powrotem w celu umożliwienia natychmiastowego dojazdu do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka budżetowa samorządu terytorialnego Z. wykonuje zadania własne Gminy, m.in. prowadzi gospodarkę leśną w oparciu o ustawę o lasach i przepisy wykonawcze do tej ustawy, które regulują między innymi szczegółowe zasady zabezpieczania przeciwpożarowego lasów. W celu właściwego wykonania tego zadania Wnioskodawca corocznie organizuje w okresie od miesiąca kwietnia do miesiąca października dyżury przeciwpożarowe zawierając umowy cywilnoprawne z własnymi pracownikami, opodatkowane i oskładkowane składkami ZUS. Oprócz tego Wnioskodawca zawiera umowę z kierownikiem działu leśnictwa, w której oddaje do używania samochód służbowy, którym kierownik dojeżdża z pracy do miejsca zamieszkania i z powrotem, co umożliwia szybkie reagowanie i natychmiastowy dojazd do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru). Do obowiązków nałożonych przedmiotową umową należy m.in. używanie samochodu w sposób odpowiadający jego przeznaczeniu i właściwościom, używanie samochodu tylko w celach służbowych, z wyłączeniem możliwości użytkowania do celów prywatnych, należyte zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, zwrotu pojazdu w stanie niepogorszonym po rozwiązaniu umowy. Zgodnie także z umową pracownik może garażować samochód w miejscu zamieszkania.

Zawarcie takiej umowy ma ścisły związek z prowadzoną działalnością przez Wnioskodawcę, ponieważ umożliwia kierownikowi natychmiastowe przemieszczanie się na miejsce zdarzenia w przypadku, gdy z jakichkolwiek przyczyn dojdzie do pożaru lasu - nie są to prywatne cele pracownika. Wnioskodawca podkreśla, że wszelkie koszty związane z utrzymaniem samochodu są pokrywane ze środków jednostki, która jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych i jest podatnikiem podatku VAT.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy fakt korzystania przez pracownika z samochodu służbowego w celu przejazdu z domu do pracy i z powrotem będzie stanowił podstawę do opodatkowania podatkiem VAT (...), jeśli działanie takie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie przez pracownika kadry zarządzającej z samochodu służbowego do przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i z powrotem w celu umożliwienia szybkiego reagowania w przypadkach powstania ognisk pożarowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ma ścisły związek z prowadzoną działalnością przez Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według regulacji art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania zarówno użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika, jak również usług świadczonych nieodpłatnie, do celów związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca zawiera umowę z kierownikiem działu leśnictwa, w której oddaje do używania samochód służbowy, którym kierownik dojeżdża z pracy do miejsca zamieszkania i z powrotem, co umożliwia szybkie reagowanie i natychmiastowy dojazd do miejsca ewentualnego zdarzenia (pożaru). Do obowiązków nałożonych przedmiotową umową należy m.in. używanie samochodu w sposób odpowiadający jego przeznaczeniu i właściwościom, używanie samochodu tylko w celach służbowych, z wyłączeniem możliwości użytkowania do celów prywatnych, należyte zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, zwrotu pojazdu w stanie niepogorszonym po rozwiązaniu umowy.

Zawarcie takiej umowy ma ścisły związek z prowadzoną działalnością przez Wnioskodawcę, ponieważ umożliwia kierownikowi natychmiastowe przemieszczanie się na miejsce zdarzenia w przypadku, gdy z jakichkolwiek przyczyn dojdzie do pożaru lasu - nie są to prywatne cele pracownika.

Analiza opisanych we wniosku okoliczności na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, zatem ww. nieodpłatne świadczenia, o ile faktycznie nie służą celom prywatnym pracownika, w tym konkretnym przypadku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl