ITPP1/443-318a/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-318a/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 9 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 9 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

W złożonym wniosku, jak również jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Teatr jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Księgi Rejestrowej Instytucji Kultury. Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań Teatru należy:

1.

realizacja spektakli teatralnych w oparciu o umowy kontraktowe z twórcami (reżyserami, scenografami, muzykami, aktorami),

2.

organizowanie spektakli, koncertów, recitali itp. w oparciu o gotowe produkcje teatrów i indywidualnych wykonawców,

3.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką na terenie miasta,

4.

promowanie przy współpracy zainteresowanych instytucji i stowarzyszeń edukacji teatralnej dzieci i młodzieży,

5.

wspieranie i promowanie amatorskich zespołów teatralnych poprzez organizację spotkań warsztatowych, konsultacji, festiwali i przeglądów,

6.

opieka merytoryczna nad zespołami lub spektaklami amatorskich zespołów teatralnych,

7.

promowanie i formowanie wszelkich form wymiany i współpracy z zagranicą w zakresie kultury teatralnej,

8.

świadczenie poradnictwa w dziedzinie teatralnej,

9.

realizowanie zadań zleconych przez mecenat i innych sponsorów w zakresie działalności kulturalnej.

Teatr nie zatrudnia zawodowych aktorów, swoją podstawową działalność opiera na nabywanych gotowych produkcjach od innych teatrów i agencji artystycznych. Przy Teatrze istnieją dwa teatry amatorskie: Teatr Skene skupiający dzieci i młodzież do lat 18 oraz Teatr Ludzi Upartych obejmujący młodzież i osoby dorosłe. W ciągu sezonu każdy teatr amatorski przeciętnie przygotowuje dwa przedstawienia, które stanowią około 30% pozycji repertuarowych Teatru w sezonie. Aktorzy amatorzy wyłonieni w ramach castingu nie otrzymują wynagrodzenia, ani nie ponoszą wpłat za udział w próbach i spektaklach. Przedstawienia - najczęściej bajki i lektury szkolne wystawiane są dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz dla mieszkańców miasta i okolic. Wstęp na spektakle odbywa się na podstawie zakupionych biletów. Teatry amatorskie nie są odrębnymi podmiotami gospodarczymi. Wchodzą w zakres działalności Wnioskodawcy i stanowią jedno z jego zadań statutowych - pkt 3 statutu "Tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką na terenie miasta". Kwoty uzyskane ze sprzedaży biletów na spektakle teatrów amatorskich przypadają dla Teatru (Wnioskodawcy), jako wpływy z działalności statutowej. Czynności świadczone przez Teatr, to przede wszystkim realizacja spektakli teatralnych, zarówno gotowych produkcji, jak i teatrów amatorskich, organizacja koncertów i recitali. W związku z tym nabywane jest wiele materiałów i usług. Są to przede wszystkim materiały niezbędne do wykonania scenografii, materiały na kostiumy oraz ich uszycie bądź gotowe kostiumy, zostają wykonane plakaty, prowadzona jest reklama, materiały biurowe i środki czystości, usługi pocztowe, energia elektryczna, cieplna i inne media. Podczas wystawiania spektakli i realizacji innych imprez kulturalnych świadczona jest usługa zabezpieczenia p.poż. i ochrona fizyczna osób. Nabywane są zatem wszystkie usługi i materiały, niezbędne do wyprodukowania spektaklu teatru amatorskiego lub zrealizowania innej imprezy kulturalnej, ewentualnie zakupionej gotowej produkcji. Działalność zwolniona to wynajem sali na spektakle i inne imprezy kulturalne różnym podmiotom, w tym teatrom i agencjom artystycznym. Teatr nie jest w stanie ustalić, jaka ilość zakupów jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej, a jaka do zwolnionej. Chodzi przede wszystkim o zużycie energii elektrycznej i innych mediów np. wody czy odprowadzenie ścieków podczas działalności zwolnionej. Dlatego Teatr przyjął rozliczanie podatku naliczonego na podstawie proporcji, która w 2011 r. wynosi 86%. Dodatkowo Teatr wskazuje, że przed zmianą ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącą zwolnienia dla usług kulturalnych, Wnioskodawca zgodnie z posiadaną interpretacją indywidualną znak ITPP2/443-765/08/IK kwalifikował wynajem sali na imprezy kulturalne, jako usługi zwolnione. Po zmianie ustawy Teatr w dniu 29 kwietnia 2011 r. złożył wniosek o interpretacje, w której stwierdził, że usługi wynajmu sali na imprezy kulturalne nie mieszczą się w art. 42 ust. 1 pkt 33 ustawy i powinny być objęte stawką podstawową w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy udział aktorów amatorów w próbach i gra podczas spektakli teatrów amatorskich jest dla teatru częścią działalności odpłatnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku udział aktorów amatorów w próbach i ich gra na scenie podczas spektakli jest integralną częścią spektakli i dlatego należy ją zaliczyć do działalności odpłatnej Teatru. Wstęp na spektakle teatrów amatorskich jest odpłatny, zaś sprzedaż biletów objęta jest stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 182 ustawy o podatku od towarów i usług. Teatr wskazuje, że na przygotowanie spektaklu teatru amatorskiego składa się praca wielu ludzi i czynników bezpośrednio i pośrednio ze sobą powiązanych. Wyprodukowanie spektaklu teatru amatorskiego rozpoczyna się od przeprowadzenia castingu, nabywane są różne niezbędne materiały, trwają próby. Całość prac obejmuje okres około 3 miesięcy. Teatr chcąc zrealizować przedstawienie nie ma możliwości rozdzielenia go na poszczególne części: próby, zakup materiałów, uszycie kostiumów, wykonanie scenografii, reklamę, występy aktorów podczas spektakli, media i inne. Wszystkie te elementy i czynniki scalone w całość tworzą dopiero gotowy produkt przeznaczony na sprzedaż. Podsumowując Teatr stwierdza, że udział aktorów amatorów w próbach i ich gra na scenie podczas spektakli teatrów amatorskich jest jednym z elementów spektaklu, w związku z tym wchodzi w skład działalności odpłatnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powyższego wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Ponadto podmioty te nie mogą osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 3 cyt. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Z objaśnienia " 1 " do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Oznacza to, że od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz wstępy do obiektów kulturalnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do podstawowych zadań Teatru należy m.in. realizacja i organizowanie spektakli, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, wspieranie i promowanie amatorskich zespołów teatralnych poprzez organizację spotkań warsztatowych, czy też opieka merytoryczna nad zespołami lub spektaklami amatorskich zespołów teatralnych. Teatr nie zatrudnia zawodowych aktorów, działalność opiera na gotowych produkcjach od innych teatrów i agencji artystycznych. Ponadto przy Teatrze istnieją dwa teatry amatorskie, które nie są odrębnymi podmiotami gospodarczymi, lecz wchodzą w zakres działalności Teatru. Wstęp na wystawiane spektakle przygotowane przez teatry amatorskie jest odpłatny, zaś wszelkie wpływy ze sprzedaży biletów przypadają dla Teatru.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy w pierwszej kolejności, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, jak również zrównane z nią, określone przez ustawodawcę czynności nieodpłatne. A zatem opodatkowaniu podlega wykonywanie świadczeń na zewnątrz, nie zaś ich otrzymanie, nawet nieodpłatne. Z tych też względów również postawa opodatkowania ustalana zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, określana jest w stosunku do wykonanych (nie otrzymanych) przez podatnika czynności.

Zauważyć należy, że działalnością Teatru, zgodnie ze statutem, jest m.in. tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, wspieranie i promowanie amatorskich zespołów teatralnych poprzez organizację spotkań warsztatowych, czy też opieka merytoryczna nad zespołami lub spektaklami amatorskich zespołów teatralnych. Z uwagi na to, że dwa teatry amatorskie, nie stanowią odrębnych podmiotów gospodarczych, a działają w strukturach Teatru, na jego potrzeby związane z realizacją i wystawianiem spektakli, za które Teatr pobiera opłaty za wstęp, a więc działają jako "podmiot wewnętrzny" Teatru, udziału tych teatrów nie należy - w zakresie podatku od towarów i usług - rozpatrywać w kwestii czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestia udziału amatorskich zespołów teatralnych w przedstawieniu, pozostaje bez wpływu na opodatkowanie przez Teatr sprzedaży biletów wstępu na to przedstawienie. Bez względu zatem na to kto bierze udział w przedstawieniu, wstęp ("na podstawie zakupionych biletów") podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skoro realizacja przedstawienia wymaga przeprowadzenia prób, czy też zapewnienia odpowiednich kostiumów, scenografii, a jak wskazano we wniosku "wszystkie te elementy i czynniki scalone w całość tworzą dopiero gotowy produkt przeznaczony na sprzedaż", to w tych kategoriach należy rozpatrywać sprzedaż "gotowego produktu", jakim jest wystawiany spektakl realizowany przy udziale teatrów amatorskich. Teatr dokonuje bowiem sprzedaży usług - realizuje przedstawienia przy udziale aktorów amatorów - za które pobierana jest odpłatność, która to czynność jako odpłatna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według preferencyjnej, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl