ITPP1/443-318/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-318/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 3 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wraz z gruntem oraz określenia dostawcy na fakturze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIIE

W dniu 3 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości wraz z gruntem oraz określenia dostawcy na fakturze.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą aptekę oraz wynajem pomieszczeń na cele inne niż mieszkalne. W 2000 r. nabyła Pani wraz z mężem od Urzędu Miasta zabytkowy budynek, w którym prowadzona jest przedmiotowa działalność gospodarcza. Budynek ten wykorzystuje Pani jako czynny podatnik VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyta nieruchomość stanowi środek trwały w Pani firmie. Wartość początkowa budynku wynosiła 581.614 zł. Powyższe nabycie w zakresie dostawy budynku zostało udokumentowane fakturą wystawiona przez Urząd Miasta, jako sprzedaż zwolniona. Natomiast w zakresie dostawy gruntu nie wystąpiło dokumentowanie fakturą, gdyż w chwili nabycia grunty były wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pomimo tego, że z punktu widzenia prawa cywilnego, przedmiotowe nabycie własności dotyczyło obojga małżonków, faktura dokumentująca dostawę budynku została wystawiona na Wnioskodawcę, który jako jedyny z małżonków jest czynnym podatnikiem VAT. Ponieważ transakcja dotyczyła sprzedaży zwolnionej, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. W toku prowadzonej działalności gospodarczej poniosła Pani nakłady na nieruchomości w łącznej kwocie 98.000 zł (wymiana dachu, położenie nowej elewacji, wymiana okien), od których odliczono podatek naliczony. W części przedmiotowego budynku działalność gospodarczą prowadzi spółka cywilna, której wspólnikiem jest Pani mąż. Prawo do udziału w nieruchomości małżonka nie stanowiło wkładu do spółki cywilnej. Małżonek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wraz z gruntem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

2.

Który z małżonków będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej dostawę nieruchomości wraz z gruntem na rzecz nabywcy.

Pani zdaniem dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia podatku od towarów usług, ponieważ przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieruchomość wykorzystywano do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. W związku z powyższym uważa Pani, iż kwestia poniesionych nakładów jako wydatków w rozumieniu art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług oraz ich wysokość nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie. Dostawa gruntu na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług również będzie korzystała ze zwolnienia z podatku.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej dokumentacji przedmiotowej transakcji zbycia nieruchomości wraz z gruntem stoi Pani na stanowisku, że małżonkowie pozostający we wspólności majątkowej nie są "łącznie" podatnikami podatku od towarów usług. Jedynie Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i to na nim będzie spoczywał obowiązek udokumentowania powyższej transakcji fakturą VAT, pomimo że w akcie notarialnym, który zostanie sporządzony przy ewentualnej sprzedaży nieruchomości, jako sprzedający występować będą obydwoje małżonkowie. Faktu tego nie zmienia okoliczność, ze w przedmiotowym budynku działalność gospodarczą prowadzi spółka cywilna, której wspólnikiem jest drugi z małżonków. Małżonek ten nie wniósł praw z tytułu współwłasności nieruchomości wkładem do powyższej spółki. Współmałżonek nie jest także podatnikiem podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z godnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 tejże ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków albo budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, w przypadku budynków i budowli lub ich części, zgodnie z zapisem ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

W myśl art. 43 ust. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego dostawa budynku, budowli lub ich części, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli od końca roku, w którym zakończono jego budowę upłynęło 5 lat, nakłady poniesione na budynki lub budowle nie przekroczyły 30% w okresie użytkowania krótszym niż 5 lat i podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy jego nabyciu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku, a od zakończenia budowy budynku minęło 5 lat. Zatem jest on towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, korzystającym przy dostawie ze zwolnienia przedmiotowego. Bez znaczenia pozostaje fakt poniesienia dodatkowych nakładów na modernizację przy których Jednostka skorzystała z odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem użytkowała ten budynek w okresie dłuższym niż 5 lat.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług przy zbyciu gruntu należy odpowiednio zastosować zasady opodatkowania jak przy dostawie budynku, czyli w tym przypadku zwolnienie od podatku.

Odnosząc się natomiast do kwestii dokumentowania przedmiotowej transakcji fakturą VAT tut. organ stwierdza, iż, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10, art. 120 ust. 16.

W § 9 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 3 kwietnia 2008 r. wynika, iż zamierza Pani dokonać dostawy nieruchomości zabudowanej wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym, ze względu na ustawową wspólność majątkową, akt notarialny na okoliczność powyższej sprzedaży zostanie sporządzony na imię obojga małżonków.

Dostawa nieruchomości przez podatnika pozostającego we wspólności małżeńskiej dokumentowana jest stosownie do obowiązujących wymogów cywilistycznych aktem notarialnym, w którym jako sprzedający występują oboje małżonkowie, nawet w sytuacji, gdy tylko jeden z nich jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże z uwagi na to, że ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości zostało udokumentowane fakturą wystawioną na Panią jako podatnika podatku od towarów i usług, a nieruchomość wykorzystywana była na potrzeby prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej i została wprowadzona do ewidencji środków trwałych stwierdzić należy, iż na gruncie prawa podatkowego rzeczywistym dostawcą będzie Pani jako podatnik podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dokonując dostawy opisanej nieruchomości, będącej środkiem trwałym w prowadzonej działalności gospodarczej jako prawidłowe należy uznać udokumentowanie przedmiotowej transakcji fakturą, wystawioną na Pani nazwisko tj. podmiotu mającego status podatnika podatku od towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl