ITPP1/443-317a/13/JJ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-317a/13/JJ Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt, w ramach decyzji z dnia 8 listopada 2011 r. finansowanego ze środków Europejskiego Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 4. Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informacyjne. Finansowanie projektu przedstawia się w proporcjach: 85% środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% środki własne partnerów. Projekt polega na wdrożeniu systemu nowoczesnych usług informatycznych w sferze ochrony zdrowia w województwie podlaskim, umożliwiającym komunikację m.in. na płaszczyznach:

* pacjent - zakład opieki zdrowotnej (ZOZ),

* zakład opieki zdrowotnej (ZOZ) - zakład opieki zdrowotnej (ZOZ),

* zakład opieki zdrowotnej (ZOZ) - organ założycielski,

* oraz informatyzacji zakładów opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla funkcjonowania systemu.

Celami nadrzędnymi projektu są:

* upowszechnianie stosowania technik ICT oraz zwiększenie dostępu do usług elektronicznych poprzez rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej zakładów opieki zdrowotnej,

* poprawa jakości i dostępności do publicznej służby zdrowia dla ludności województwa poprzez przeprowadzenie procesu informatyzacji zakładów opieki zdrowotnej oraz stworzenie usług elektronicznych związanych z.......

Zakres rzeczowy projektu podzielono na 8 zadań inwestycyjnych:

* dostosowanie pomieszczeń pod serwerownie oraz uzupełnienie sieci LAN;

* dostawa sprzętu (stacje robocze, platformy dostępowe A-D, infrastruktura sieciowa, sprzęt EOD);

* dostawa platformy serwerowej dla Systemu Zarządzania............;

* dostawa platformy serwerowej dla Systemu Kontrolno Zarządczego;

* dostawa platformy serwerowej dla Systemu Elektronicznej Dokumentacji.......;

* stworzenie i wdrożenie Systemu Kontrolno-Zarządczego;

* stworzenie i wdrożenie Systemu Zarządzania...........;

* stworzenie i wdrożenie Systemu Elektronicznej Dokumentacji...........

W projekcie uczestniczy 39 podmiotów, w tym:

* Województwo. jako Lider partnerstwa,

* 10 powiatów Województwa.,

* 27 zakładów opieki zdrowotnej,

* spółka prawa handlowego.

Opisywane działanie będzie realizowane w ramach IV Osi priorytetowej "Społeczeństwo informacyjne" (projekty dotyczące narzędzi TIK do obsługi pacjenta w ramach systemu ochrony zdrowia) RPOWP. W ramach tej Osi przewiduje się wspieranie projektów koncentrujących się na poprawie warunków dostępu do Internetu oraz innych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), a w szczególności na wyrównywaniu dysproporcji w regionie, rozwoju usług elektronicznych (e-usług): e-business, e-government, e-edukacja, e-zdrowie, e-bezpieczeństwo, ze szczególnym uwzględnieniem wyrównywania dysproporcji w dostępie do sieci i usług na obszarach wiejskich i w małych miastach. System będący przedmiotem projektu jest nowoczesną technologią. Aktualnie w Polsce jedynie dwa podmioty lecznicze wdrożyły lub wdrażają tego typu system. Inwestycja ma na celu uruchomienie publicznych usług z zakresu ochrony zdrowia świadczonych drogą elektroniczną, służących poprawie jakości opieki zdrowotnej, wspomagając tym samym rozwój regionu, który uzależniony jest między innymi od dostępności cyfrowej oraz zdolności do wykorzystania technologii ICT również w ochronie zdrowia. Przedmiotowy projekt podniesie konkurencyjność Wnioskodawcy na poziomie krajowym co w pewnym stopniu wpłynie również na konkurencyjność regionu. Zgodnie z treścią Statutu Wnioskodawcy stanowiącym Załącznik do uchwały Sejmiku Województwa.........................y, zwany dalej "Zakładem" jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej" (§ 1 ust. 1 Statutu). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że z § 4 Statutu wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654),

2.

ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.),

3.

ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),

4.

ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),

5.

innych przepisów regulujących działalność samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

§ 5 Statutu stanowi:

1.

Celem działania Zakładu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia.

2.

Do zadań Zakładu należy:

1.

udzielanie świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie neurologii,

2.

udzielanie świadczeń w rodzaju rehabilitacja lecznicza w zakresie rehabilitacja neurologiczna,

3.

udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień,

4.

udzielanie świadczeń w zakresie opieki pośredniej w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień w trybie oddziałów dziennych oraz opieki domowej i leczenia środowiskowego,

5.

udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.

6.

udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu medycyny pracy,

7.

udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej,

8.

udzielanie świadczeń w zakresie diagnostyki-wykonywanie badań na rzecz leczonych chorych, oraz dla pacjentów kierowanych na badania z innych ośrodków.

3.

Zakład realizuje zadania związane z wykorzystaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa.

4.

Zakład realizuje zadania związane ze szkoleniem personelu medycznego, psychologicznego i terapeutycznego.

5.

Zakład realizuje zadania związane z:

2.

orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia psychicznego,

3.

promocją zdrowia, w tym psychicznego.

6.

Zakład współuczestniczy w organizowaniu pomocy społecznej dla osób leczonych w Zakładzie.

7.

Zakład może także wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

1.

usług diagnostycznych,

2.

wynajmu i dzierżawy pomieszczeń i gruntów,

3.

odpłatnej działalności leczniczej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,

4.

prowadzenie badań klinicznych produktów leczniczych,

5.

prowadzenie szkolenia innym podmiotom na podstawie odrębnych przepisów,

6.

usług technicznych,

7.

produkcji i usług gastronomicznych,

pod warunkiem, że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia.

Należy wyjaśnić, że Wnioskodawca przesłał do Lidera Projektu pismo (potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia pisma w załączeniu) zawierające opis faktycznie prowadzonej i opodatkowanej działalności, którą prowadzi. Wnioskodawca zwraca się o wydanie indywidualnej interpretacji ze względu na konieczność załączenia jej do dokumentacji projektu w celu prawidłowego jego rozliczania. Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT załączane do każdego wniosku o płatność (które każdorazowo podpisywane jest przez Dyrektora) nie jest dokumentem wystarczającym, tzn. nie zaspokaja w pełni oczekiwań Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa dotyczących możliwości odzyskania podatku VAT, która wymaga dokumentu organu właściwego do wydania interpretacji w przedmiotowej kwestii. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (potwierdzone za zgodność kopie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7D za 2012 r. w załączeniu do niniejszego zapytania). Faktury dotyczące realizowanych przedsięwzięć w ramach projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Informuje się również, że dwie Faktury VAT wystawione przez Inżyniera Kontraktu za III i IV kwartał 2012 r. zostały ujęte w pierwszym i drugim wniosku o płatność w całości jako koszt kwalifikowany (z uwzględnieniem całej wartości podatku VAT jako koszt kwalifikowany). Następnie Partner złożył poprawiony wniosek o płatność, a w dalszej kolejności Partnerzy Projektu wraz z Inżynierem Kontraktu oraz z Liderem Projektu uzgodnili jednolite stanowisko, że otrzymywane faktury w tym również dotychczas otrzymane, będą kwalifikowały się do dofinansowania jedynie w części wartości netto faktury VAT. Planowane do otrzymania faktury do momentu otrzymania indywidualnej interpretacji będą w podobny sposób kwalifikowane, czyli jedynie w części netto. Wartość podatku VAT będzie kwalifikowana u Partnera dopiero od momentu otrzymania indywidualnej interpretacji. Po otrzymaniu interpretacji dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT, wartość podatku VAT do kwalifikowalności będzie pomniejszona o procent podatku VAT, który Partner będzie mógł odzyskać.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż wydatki związane z projektem "w niewielkiej części będą dotyczyły czynności nieopodatkowanych" (działalność podstawowa Wnioskodawcy) i opodatkowanych (kwalifikujących się do częściowego odliczenia podatku VAT). Zakupy w całości dotyczące podstawowej działalności podstawowej Wnioskodawcy (czynności zwolnione od podatku) będą rozliczane w całości jako koszt kwalifikowany (z uwzględnieniem podatku VAT w całości jako wartości kwalifikowanej). Wobec zakupów kwalifikujących się do częściowego odliczenia podatku VAT będzie stosowane rozliczenie podatku VAT według współczynnika struktury sprzedaży (proporcja) zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w odniesieniu do projektu., realizowanego w ramach decyzji z dnia 8 listopada 2011 r., finansowanego ze środków Europejskiego Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 4, Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji jednostka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Celami projektu jest zbudowanie zintegrowanego systemu informacyjnego. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT ze względu na to, iż zakup towarów lub usług będzie związany z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, nawet gdyby towary lub usługi zakupione w ramach realizowanego projektu byłyby w części wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, a przy obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT proporcji, która za 2012 r. wyniosła......%, Wnioskodawca przyjął (zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT), iż proporcja ta wynosi 0%. Wartość usług netto zwolnionych z podatku VAT w 2012 r. wynosiła.......... zł, natomiast wartość usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wynosiła.......... zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję - w myśl ust. 4 - określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja; proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% (art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy).

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania (art. 91 ust. 2 ustawy).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu., finansowanego ze środków Europejskiego Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 4. Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informacyjne. Projekt polega na wdrożeniu systemu nowoczesnych usług informatycznych w sferze ochrony zdrowia w województwie podlaskim, umożliwiającym komunikację. W ramach realizacji projektu ponoszone były wydatki w całości związane z podstawową działalnością Wnioskodawcy zwolnioną od podatku oraz w niewielkiej części związane z tzw. działalnością mieszaną (zwolnioną i opodatkowaną), których Wnioskodawca nie jest w stanie zaliczyć odpowiednio do jednego lub drugiego rodzaju działalności. Stąd zastosował metodę tzw. proporcji, która za 2012 r. wyniosła...... i jednocześnie przy zastosowaniu możliwości wynikającej z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy przyjął, że proporcja ta wynosi 0%.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż skoro wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego projektu mają związek przede wszystkim z działalnością zwolnioną od podatku, a w części z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, przy czym na podstawie wyliczonej proporcji, na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, za 2012 r. nie przekraczającej 2% przyjął, że wynosi ona 0%, to w tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. W związku z realizacją przedmiotowego zadania Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Zaznaczyć trzeba, że powyższe rozstrzygnięcie dotyczy oceny stanowiska Wnioskodawcy, co do możliwości odliczenia podatku na etapie ponoszenia wydatków związanych z realizowanym projektem. Wskazać jednak należy, iż w przypadku wystąpienia w kolejnych latach sytuacji przekroczenia wskaźnika 2% proporcji, Wnioskodawca będzie obowiązany dokonać korekty podatku, na zasadach przewidzianych w art. 91 ust. 1 i 2 ustawy, o ile nabywane w ramach przedmiotowego projektu wydatki są towarami bądź usługami wymienionymi w tym przepisie.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl