ITPP1/443-310/08/MM - Sprzedaż towaru z rabatem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-310/08/MM Sprzedaż towaru z rabatem.

"(...) Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż hurtowa rowerów i motorowerów. W celu promocji tych towarów oraz osiągnięcia lepszych wyników sprzedaży zamierza Pan zawrzeć ze swoimi kontrahentami (sprzedawcami detalicznymi i hurtowymi) umowy, w których wprowadzony zostanie mechanizm sprzedaży premiowej. Będzie on polegał na tym, że kontrahent, po zakupie określonej ilości towarów według standardowych cen, będzie uprawniony do zakupu jednej sztuki w cenie uwzględniającej wysoki rabat, czyli w cenie obniżonej do 1 zł netto za sztukę. Sprzedaż premiowa nie będzie kierowana do osób, z którymi łączą Pana powiązania kapitałowe lub rodzinne.

(...) Czy opisana sprzedaż premiowa towaru z dużym rabatem spowoduje u Pana obowiązek opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług ponad tę cenę, tzn. od standardowej ceny towaru?

(...) Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z zapisu art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obrót zmniejsza się - według zapisu ust. 4 cytowanego artykułu - o kwoty dokumentowanych, i prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992), rabat - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; skonto - to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; opust - to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); bonifikata - to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy wypłacony rabat (zgodnie z umową handlową) związany jest z konkretną dostawą, to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, czyli obrotu (rabat pieniężny zatem udzielany z tytułu zrealizowania konkretnej dostawy ma bezpośredni wpływ na wartość tej transakcji i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny i tym samym obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3)

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z treści ust. 2 tegoż artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., wynika, że związek o którym mowa w ust. 1 istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne, zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się - w świetle ust. 3 ww. artykułu - małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Natomiast przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem (art. 32 ust. 4).

Ponadto, w ust. 5 cyt. artykułu postanowiono, iż przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż sprzedaż przez Pana dodatkowego towaru w cenie promocyjnej 1 zł/szt., po zrealizowaniu przez kontrahenta warunku, polegającego na zakupie określonej ilości asortymentu, stanowi rabat określony w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów usług. Powyższy rabat (udzielany przy dokonanej sprzedaży) nosi cechy rabatu transakcyjnego, w związku z czym dokonywany jest w momencie wystawienia faktury, tym samym ma Pan obowiązek zmniejszyć obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o kwotę udzielonego rabatu. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/9/23-25