ITPP1/443-308/13/JJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-308/13/JJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie utworzone na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest:

* rozwój edukacyjny i kulturowy dzieci i młodzieży oraz działanie na rzecz mieszkańców,

* wzbogacanie osobowości młodych ludzi,

* działania na rzecz zwiększania szans życiowych młodych ludzi,

* promocja aktywnego trybu życia, sportu i turystyki,

* kształtowanie postaw odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia,

* wspieranie działań na rzecz rozwoju umiejętności interpersonalnych, samoorganizacji społecznej i samodoskonalenia się młodzieży,

* ochrona środowiska i zasobów naturalnych, edukacja ekologiczna i edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturalne,

* przeciwdziałanie przemocy w środowisku młodzieżowym, nietolerancji i patologiom społecznym,

* przygotowanie i wystawianie koncertów, organizowanie przedsięwzięć kulturalnych na rzecz mieszkańców,

* nauka gry i śpiewu, zagospodarowanie czasu wolnego.

Dotacja przyznana na realizację zadania objętego PROW na lata 2007-2013 przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa obejmuje następujące działania:

1.

Studio - mobilne studio nagrań obejmujące zakup: PreSonus Studio Live 16.4.2, PreSonus FireStudio, Mikrofonu Audio-Technica MB/Dk7, Subwoofera Mackie HD 1801 3749, drukarki HP Color, komputera przenośnego z oprogramowaniem, Case - na 12 mikrofonów, Case do presonus.

2.

Wydanie płyty zespołu ".......", w tym projekt i wydruk okładki płyty, zakup płytek CD z pudełkami, konkurs na tekst piosenki na płytę, nagrody.

3.

Kordynowanie projektem, tj. nagrania materiału muzycznego, obróbka materiału do nagrania na płytę, wypożyczenie sprzętu do nagrania płyty, nagranie materiału płytowego.

Wszystkie działania (wykonane w ramach projektu materiały) udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie. Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:

* towary: PreSonus Studio Live 16.4.2, PreSonus RreStudio,Mikrofon Audio-Technica MB/Dk7, Subwoofera Mackie HD, 1801 3749, drukarka HP Color, komputer przenośny z oprogramowaniem, Case na 12 mikrofonów, Case do presonus,

* usługi: usługi studia nagrań, koordynowanie projektem, obróbka materiału na płytę, (realizowane są nieodpłatnie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji dotacji finansowej w ramach osi IV PROW z działania "Małe Projekty", której wydatki dotyczą zakupów związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca uważa, iż w związku z "nieprowadzeniem działalności gospodarczej i czynności sprzedaży" podmiot nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług, w związku z czym nie ma możliwości odzyskania podatku zapłaconego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem VAT, zrealizowało projekt, objęty PROW na lata 2007-2013. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro zrealizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną Stowarzyszenia, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu, niezarejestrowanemu jako podatnik VAT czynny, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl