ITPP1/443-308/13/JJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-308/13/JJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie utworzone na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest:
* rozwój edukacyjny i kulturowy dzieci i młodzieży oraz działanie na rzecz mieszkańców,
* wzbogacanie osobowości młodych ludzi,
* działania na rzecz zwiększania szans życiowych młodych ludzi,
* promocja aktywnego trybu życia, sportu i turystyki,
* kształtowanie postaw odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia,
* wspieranie działań na rzecz rozwoju umiejętności interpersonalnych, samoorganizacji społecznej i samodoskonalenia się młodzieży,
* ochrona środowiska i zasobów naturalnych, edukacja ekologiczna i edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturalne,
* przeciwdziałanie przemocy w środowisku młodzieżowym, nietolerancji i patologiom społecznym,
* przygotowanie i wystawianie koncertów, organizowanie przedsięwzięć kulturalnych na rzecz mieszkańców,
* nauka gry i śpiewu, zagospodarowanie czasu wolnego.
Dotacja przyznana na realizację zadania objętego PROW na lata 2007-2013 przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa obejmuje następujące działania:
Studio - mobilne studio nagrań obejmujące zakup: PreSonus Studio Live 16.4.2, PreSonus FireStudio, Mikrofonu Audio-Technica MB/Dk7, Subwoofera Mackie HD 1801 3749, drukarki HP Color, komputera przenośnego z oprogramowaniem, Case - na 12 mikrofonów, Case do presonus.
Wydanie płyty zespołu ".......", w tym projekt i wydruk okładki płyty, zakup płytek CD z pudełkami, konkurs na tekst piosenki na płytę, nagrody.
Kordynowanie projektem, tj. nagrania materiału muzycznego, obróbka materiału do nagrania na płytę, wypożyczenie sprzętu do nagrania płyty, nagranie materiału płytowego.
Wszystkie działania (wykonane w ramach projektu materiały) udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie. Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:
* towary: PreSonus Studio Live 16.4.2, PreSonus RreStudio,Mikrofon Audio-Technica MB/Dk7, Subwoofera Mackie HD, 1801 3749, drukarka HP Color, komputer przenośny z oprogramowaniem, Case na 12 mikrofonów, Case do presonus,
* usługi: usługi studia nagrań, koordynowanie projektem, obróbka materiału na płytę, (realizowane są nieodpłatnie).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji dotacji finansowej w ramach osi IV PROW z działania "Małe Projekty", której wydatki dotyczą zakupów związanych z realizacją projektu.
Wnioskodawca uważa, iż w związku z "nieprowadzeniem działalności gospodarczej i czynności sprzedaży" podmiot nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług, w związku z czym nie ma możliwości odzyskania podatku zapłaconego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem VAT, zrealizowało projekt, objęty PROW na lata 2007-2013. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro zrealizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną Stowarzyszenia, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu, niezarejestrowanemu jako podatnik VAT czynny, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.