ITPP1/443-305B/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-305B/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 27 marca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 i 24 czerwca o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania oraz opodatkowania świadczonych usług na rzecz kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania oraz opodatkowania świadczonych usług na rzecz kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zawarła ze sprzedawcą umowę o współpracy handlowej w zakresie nabywania i dalszej odsprzedaży produktów oferowanych przez sprzedawcę. Strony ustaliły w przedmiotowej umowie warunki nabywania prawa do wynagrodzenia przez Spółkę. Spółce przysługuje wynagrodzenie za usługę realizowania obrotów w określonym czasie i określonej wysokości pod warunkiem spełnienia określonych warunków w umowie, które zobowiązują kupującego m.in. do terminowego regulowania zobowiązań wobec sprzedającego, realizowania sprzedaży produktów zgodnie z prowadzoną strategią handlową, czynnego udziału w promocjach organizowanych przez sprzedającego, zapewnienia klientom należytego dostępu do przekazanych wraz z produktami materiałów informacyjnych i instruktażowych (wzorniki, katalogi itp.), przestrzegania zasad rzetelności kupieckiej, właściwego eksponowania produktów (w miejscach widocznych dla klientów), zapewnienia w miarę posiadanych możliwości utrzymania ciągłej sprzedaży produktów, udziału w co najmniej #189; ilości szkoleń organizowanych przez strony, preferowania przez kupującego produktów w jego ofercie handlowej. Strony postanowiły, że wynagrodzenie za usługę, należne kupującemu stanowi kwotę naliczoną według wskaźnika określonego w tabeli od wartości obrotu netto oraz, że wynagrodzenie za usługę przysługujące kupującemu w żadnym wypadku nie stanowi obniżenia ceny sprzedaży. Ponadto jak wynika z uzupełnienia do wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. zarówno spółka jak i jej kontrahent są podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w przedstawionym wyżej zdarzeniu może obciążyć dostawcę fakturą VAT oraz czy kwota podatku wskazana na fakturze będzie stanowiła dla Spółki podatek należny, o którym mowa w przepisach prawa dotyczących podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka może obciążyć dostawcę fakturą VAT, a kwota podatku od towarów i usług wskazana na powyższej fakturze VAT będzie stanowiła dla Wnioskodawcy podatek należny, o którym mowa w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Zauważyć należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Jednocześnie należy wskazać, iż według zapisu ust. 3 wskazanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, w związku z umową zawartą z dostawcą będzie otrzymywać wynagrodzenie uzależnione od poziomu osiągniętych obrotów za świadczenie usług polegających, m.in. na terminowym regulowaniu zobowiązań wobec sprzedającego, realizowaniu sprzedaży produktów zgodnie z prowadzoną strategią handlową, czynnego udziału w promocjach organizowanych przez sprzedającego, zapewnieniu klientom należytego dostępu do przekazanych wraz z produktami materiałów informacyjnych i instruktażowych (wzorniki, katalogi itp.), przestrzeganiu zasad rzetelności kupieckiej, właściwym eksponowaniu produktów (w miejscach widocznych dla klientów), zapewnieniu w miarę posiadanych możliwości utrzymania ciągłej sprzedaży produktów, udziału w co najmniej #189; ilości szkoleń organizowanych przez strony, preferowania przez kupującego produktów w jego ofercie handlowej.

W tym przypadku wskazać należy, że działania Spółki, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, oraz spełnieniu warunków wynikających z umowy mają bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką gratyfikację, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że tak określone czynności stanowią świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Takie działanie należy odpowiednio udokumentować.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wymienione przepisy wskazują, iż otrzymujący wynagrodzenie jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

A zatem mając na uwadze powyższe Spółka zobowiązana jest obciążyć dostawcę fakturą VAT, a kwota podatku wskazana na fakturze będzie stanowiła dla Spółki podatek należny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl