ITPP1/443-302/10/AJ - Opodatkowanie usług zakwaterowania i wyżywienia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-302/10/AJ Opodatkowanie usług zakwaterowania i wyżywienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), uzupełniony w dniu 22 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 22 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bursa realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty jak również w rozporządzeniach szczegółowych m.in. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 467 z późn. zm.), Bursa Szkolna jest placówką publiczną, koedukacyjną, zapewniająca opiekę, wychowanie i wyżywienie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Zapewnia opiekę i wychowanie uczniom uczęszczającym do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w tym uczniom wymagającym specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych do 24 lat. Zadaniem Bursy jest w szczególności zapewnienie całodobowej opieki, zakwaterowania i wyżywienia. Bursa jest jednostką budżetową, stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane ze statutową działalnością Bursy.

Bursa świadczy usługi na rzecz młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej oraz studentom. Nie mogą oni wykupić samej usługi zakwaterowania bez wyżywienia i odwrotnie wyżywienia bez zakwaterowania. Zgodnie ze statutem, Bursa może również kwaterować inne osoby za odpłatnością. Bursa ma prawo kwaterowania za odpłatnością nauczycieli dokształcających się, wycieczki szkolne, studentów studiujących na studiach zaocznych, dzieci i młodzież uczestniczącą w zawodach sportowych, olimpiadach szkolnych itp. Ww. grupy i osoby mogą korzystać z zakwaterowania i wyżywienia lub tylko z zakwaterowania bądź tylko z wyżywienia. Z usług stołówki korzystają również pracownicy Bursy (zatrudnieni na umowę o pracę - wychowawcy, pracownicy administracji i obsługi). Z usług stołówki korzystają także osoby niezamieszkujące w Bursie - nauczyciele szkół, młodzież ucząca się w szkołach na terenie miasta. Bursa Szkolna wynajmuje wolne pomieszczenia - sale (świetlicę), powierzchnię pod garaże. Posiada również mieszkania, które wynajmuje dla pracowników pedagogicznych pracujących w placówkach oświatowych na terenie miasta. Wynajem mieszkania następuje na podstawie umowy. Za wynajem mieszkania naliczany jest czynsz, płatny z góry. Bursa Szkolna dokumentuje powyższe czynności w następujący sposób:

*

wpłaty za zakwaterowanie i wyżywienie od własnych wychowanków oraz za wyżywienie od pracowników Bursy dokonywane są na podstawie kwitariusza przychodowego (jest to druk ścisłego zarachowania); Fakturę VAT wystawia się tylko na prośbę zainteresowanej osoby;

*

wpłaty za zakwaterowanie osób z zewnątrz dokonywane są na podstawie druku k.p.; Fakturę VAT wystawia się tylko na prośbę zainteresowanej osoby;

*

wpłaty za sprzedaż posiłków osobom dochodzącym z zewnątrz dokonywane są na podstawie kwitariusza przychodowego (jest to druk ścisłego zarachowania);

*

wpłaty za wynajem sal, świetlicy, powierzchni pod garaże dokonywane są na podstawie wystawionej faktury VAT;

*

wpłaty za czynsz mieszkalny dokonywane są na podstawie k.p.

W związku z powyższym zadano pytanie, doprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 17 czerwca 2010 r.:

Jaką stawkę podatku Bursa powinna zastosować do:

a.

usługi zakwaterowania i wyżywienia własnych wychowanków Bursy,

b.

usługi wyżywienia pracowników Bursy,

c.

zakwaterowania i wyżywienia grup przyjezdnych zorganizowanych,

d.

zakwaterowania osób z zewnątrz,

e.

sprzedaży posiłków osobom dochodzącym niezamieszkujacym Bursy - nauczycielom i uczniom niezamieszkujacym,

f.

sprzedaży posiłków osobom dochodzącym - pozostałym,

g.

wynajmu sal, świetlicy, powierzchni pod garaż,

h.

czynszu mieszkalnego.

Zdaniem Bursy, usługi zakwaterowania i wyżywienia własnych wychowanków, sklasyfikowane w PKWiU 55.23.15-00.00 podlegają zwolnieniu od podatku.

Usługi wyżywienia pracowników Bursy, sklasyfikowane w PKWiU 55.23.15-00.00, podlegają opodatkowaniu według stawki podatku 7 %.

Usługi zakwaterowania i wyżywienia grup przyjezdnych zorganizowanych oraz usługi zakwaterowania osób z zewnątrz, sklasyfikowane według PKWiU 55.23.13.-00.00, podlegają opodatkowaniu stawką podatku 7 %.

Sprzedaż posiłków osobom dochodzącym niezamieszkującym w bursie, sklasyfikowana w PKWiU 55.51.10.-00.00, podlega opodatkowaniu według stawki podatku 7 %.

Wynajem sal, świetlicy, powierzchni pod garaż podlega opodatkowaniu stawką 22 %, natomiast czynsz mieszkalny (PKWiU 70.20.11) jest zwolniony od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 stawka podatku wynosi 7 %. Pod pozycją 140 tego załącznika wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 55.2, tj. "usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich" (PKWiU ex 55.23.15).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w pozycji 1 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 55.23.15 "usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich", zaś w pozycji 4 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 70.20.11 "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe".

Ponadto w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 21 tego załącznika wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

*

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

*

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że obniżona stawka lub zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Bursa Szkolna świadczy usługi zakwaterowania i wyżywienia zarówno dla własnych wychowanków i pracowników, jak i osób z zewnątrz. Ponadto Bursa wynajmuje mieszkania oraz sale, świetlice, powierzchnie pod garaż. W złożonym wniosku wskazano, iż wykonywane czynności zakwaterowania i wyżywienia własnych wychowanków są sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 53.23.15-00.00, usługi wyżywienia pracowników Bursy, sprzedaż posiłków osobom dochodzącym niezamieszkującym Bursy - nauczycielom i uczniom niezamieszkującym oraz sprzedaż posiłków osobom dochodzącym - pozostałym, sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 55.51.10-00.00, usługi zakwaterowania i wyżywienia grup przyjezdnych zorganizowanych, zakwaterowania osób z zewnątrz sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 55.23.13-00.00, natomiast usługi wynajmu sal, świetlicy, powierzchni pod garaż oraz usługi wynajmu mieszkań według PKWiU są sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.11-00.00.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że:

*

usługi zakwaterowania i wyżywienia własnych wychowanków Bursy (a), sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 53.23.15-00.00 jako "usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich", zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają zwolnieniu od podatku;

*

usługi wyżywienia pracowników Bursy (b), sprzedaż posiłków osobom dochodzącym niezamieszkującym Bursy - nauczycielom i uczniom niezamieszkującym (e) oraz sprzedaż posiłków osobom dochodzącym - pozostałym (f), sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 55.51.10-00.00 jako "usługi stołówkowe", podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług 7 % na podstawie cytowanego § 6 ust. 1 w powiązaniu z poz. 21 załącznika nr 1 do powołanego rozporządzenia;

*

usługi zakwaterowania i wyżywienia grup przyjezdnych zorganizowanych (c), zakwaterowania osób z zewnątrz (d), sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 55.23.13-00.00 jako "usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich" podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług 7 % na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy;

*

usługi wynajmu sal, świetlicy, powierzchni pod garaż (g), podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawką podstawową 22 %,

*

usługi wynajmu mieszkań (h), sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 70.22.11-00.00 jako "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek", na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy podlegają zwolnieniu od podatku.

Należy wskazać, iż powyższe stawki i zwolnienia mają zastosowanie przy założeniu, że podane w opisie stanu faktycznego klasyfikacje statystyczne są prawidłowe. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl