ITPP1/443-3/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-3/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Program wyrównywania różnic między regionami na adaptację budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. dla potrzeb osób niepełnosprawnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Program wyrównywania różnic między regionami na adaptację budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. dla potrzeb osób niepełnosprawnych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w ramach projektu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami na adaptację budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. dla potrzeb osób niepełnosprawnych". W ramach zadania zostały wykonane roboty budowlane związane z budową pochylni dla wózków inwalidzkich tj. przemurowanie schodów zewnętrznych, wymiana drzwi, zadaszenie nad wejściem oraz dojście do budynku, umożliwiające osobom niepełnosprawnym dostęp do budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Budynek ten stanowi mienie komunalne Gminy i jest jednostką organizacyjną Gminy prowadzącą działalność w zakresie opieki zdrowotnej.

Pismem z dnia 2 marca 2009 r. Gmina poinformowała, że w budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej nie prowadzono innej działalności niezwiązanej ze świadczeniem usług zdrowotnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług związanego z inwestycją w budynku opieki zdrowotnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w piśmie z dnia 2 marca 2009 r., Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami na adaptację budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. dla potrzeb osób niepełnosprawnych", ponieważ jest on związany z usługami w zakresie ochrony zdrowia, które są zwolnione od tego podatku (poz. 9 zał. nr 4 do ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).).

W myśl powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach realizacji przez Gminę inwestycji pn. "Program wyrównywania różnic między regionami na adaptację budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. dla potrzeb osób niepełnosprawnych" wykonano roboty budowlane związane z budową pochylni dla wózków inwalidzkich, przemurowaniem schodów zewnętrznych, wymianą drzwi, zadaszeniem nad wejściem oraz dojściem do budynku, umożliwiające osobom niepełnosprawnym dostęp do budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny oraz powołany stan prawny stwierdzić należy, iż skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl