ITPP1/443-298/12/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-298/12/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 25 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest partnerem w projekcie, którego liderem jest Fundacja. Projekt został złożony i zakwalifikowany do dofinansowania przez Urząd Marszałkowski Województwa jako Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013. W latach 2005-2009 dzierżawcą obiektu było Stowarzyszenie, które w 2006 r. rozpoczęło inwestycję. Koszty poniesione w tym czasie zostały uznane przez Urząd Marszałkowski Województwa za koszty kwalifikowane. Od dnia 1 lipca 2009 r. nastąpiła formalna zmiana dzierżawcy Domu na Fundację (podmiot utworzony w 2006 r.). Jednocześnie kontynuowane było partnerstwo między oboma podmiotami. Zakres finansowy wykonanej inwestycji przez Stowarzyszenie to:

* Nadzór budowlany;

* Opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej i technicznej;

* Adaptacja zachowanego na działce zespołu obiektów dawnego domu pogrzebowego i tzw. Domu O. na Centrum (rekonstrukcja mozaiki i prace konserwatorskie sali).

Wszystkie wyżej wymienione wydatki zostały poniesione zgodnie z zasadą konkurencyjności, gdyż Stowarzyszenie jest wyłączone z obowiązku stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o finansach publicznych.

Całkowite koszty brutto projektu wg wniosku o dofinansowanie wynoszą 2.071.325,08 zł, w tym wartość dofinansowania 1.449.927,53 zł.

Stowarzyszenie jest podmiotem, który posiada możliwość odzyskania poniesionego podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności wydawniczej. Jednocześnie Stowarzyszenie nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania podatku naliczonego w ramach realizacji ww. projektu, gdyż nie dotyczy on działalności opodatkowanej. Wkład finansowy Stowarzyszenia w realizacji projektu zakończył się z dniem 1 lipca 2009 r., w momencie formalnego przejęcia dzierżawy przez Fundację. Realizatorem projektu, a więc podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie robót oraz finansowe i merytoryczne rozliczenie projektu jest Fundacja. Budynki i cmentarz nie stanowią własności Fundacji. Teren wraz z budynkiem jest dzierżawiony do 2039 r. od Fundacji O. Powstałe w ramach inwestycji Centrum pozostanie własnością Fundacji i nie zostanie przekazane do 2039 r. innemu podmiotowi. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W uzupełnieniu do wniosku doprecyzowano okoliczności przedstawione we wniosku, wskazując, iż koszty poniesione przez Stowarzyszenie dotyczyły okresu od dnia 2 sierpnia 2007 r. do dnia 22 kwietnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, które jest partnerem w realizacji zadania publicznego w zakresie rozwoju restrukturyzacji i rewitalizacji miast w temacie Integrowane Projekty na Rzecz Rewitalizacji Obszarów Wiejskich i Miejskich może odliczyć podatek naliczone od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które jest partnerem w realizacji ww. projektu nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonanie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 12 obowiązującego od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 12 tego rozporządzenia.

Powyższa kwestia została uregulowana w analogiczny sposób w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) w rozdziale 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest partnerem w projekcie. W związku z realizacją inwestycji Stowarzyszenie poniosło wydatki w okresie od dnia 2 sierpnia 2007 r. do dnia 22 kwietnia 2010 r. z tytułu wykonania nadzoru budowlanego, opracowania niezbędnej dokumentacji projektowej i technicznej, adaptacji zespołu obiektów na Centrum. Jak wskazano we wniosku poniesione wydatki w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem powstała inwestycja, tj. Centrum, nie zostanie przekazana innemu podmiotowi do 2039 r., lecz pozostanie własnością obecnego dzierżawcy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że o ile przedmiotowy projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w latach 2007-2010 w związku z realizacją projektu. Stowarzyszeniu nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl