ITPP1/443-298/10/BK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej: Zespołu Szkół, Urzędu Gminy, Ośrodka Kultury, Przedszkola w celu ograniczenia strat ciepła oraz podniesienia jakości powietrza atmosferycznego”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-298/10/BK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej: Zespołu Szkół, Urzędu Gminy, Ośrodka Kultury, Przedszkola w celu ograniczenia strat ciepła oraz podniesienia jakości powietrza atmosferycznego”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina od marca do listopada bieżącego roku będzie realizowała zadanie pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej: Zespołu Szkół, Urzędu Gminy, Ośrodka Kultury, Przedszkola w celu ograniczenia strat ciepła oraz podniesienia jakości powietrza atmosferycznego". Zadanie będzie finansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach działania 2.3. "Rozwój infrastruktury w zakresie ochrony powietrza w kategorii: efektywność energetyczna, produkcja skojarzona, zarządzanie energią". Zadanie będzie polegało na termomodernizacji 4 budynków użyteczności publicznej: Zespołu Szkół, Urzędu Gminy, Ośrodka Kultury, Przedszkola. Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w będzie polegała na wymianie zużytej stolarki okiennej na stolarkę PCV oraz na dociepleniu ścian wewnętrznych budynku. Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy będzie polegała na wymianie zużytej stolarki okiennej na nową PCV, stolarki drzwiowej zewnętrznej na nową oraz na docieplaniu ścian zewnętrznych. Termomodernizacja budynku Ośrodka Kultury polegała będzie na wymianie zużytej stolarki okiennej i drzwiowej, dociepleniu ścian. Ocieplony pozostanie dach budynku poprzez wymianę pokrycia dachu z eternitu na blachodachówkę. Na termomodernizację budynku Przedszkola składać się będą: wymiana stolarki okiennej na stolarkę drewnianą zespoloną oszkloną o wzorze i wymiarach identycznych jak istniejąca z charakterystycznymi łukami wraz z wymianą parapetów wewnętrznych. Ocieplony zostanie dach budynku poprzez wymianę pokrycia dachu z eternitu na blachodachówkę. Właścicielem budynku Ośrodka Kultury jest Gmina. Natomiast OK ma wydzieloną odrębną księgowość. W budynku tym znajduje się sala widowiskowa, która jest odpłatnie wynajmowana. Jednostka za usługę wystawia rachunki uproszczone. Budynek Zespołu Szkół został przekazany decyzją Burmistrza w zarząd Zespołowi Szkół. Szkoła nie ma wyodrębnionej księgowości, prowadzona jest przez Urząd Gminy. W budynku szkoły znajdują się sale, które wynajmowane są grupom zorganizowanym. Za ww. usługi faktury wystawia Urząd Gminy. Wnioskodawca planuje w najbliższej przyszłości wyodrębnić księgowość szkoły. W związku z tym faktury za usługi wykonywane przez szkołę wystawiać będzie Zespół Szkół. Budynkiem, w którym znajduje się Przedszkole zarządza Dyrektor Zespołu Szkół. Właścicielem budynku jest Gmina. Przedszkole pobiera opłatę stała za usługi świadczone w zakresie nauczania i wychowania wykraczającego poza podstawy programowe wychowania przedszkolnego. Dla Gminy realizowana inwestycja nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od zakupów towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów w ramach przedmiotowego projektu, ponieważ opłaty pobierane za wynajmowanie sal będą pobierane przez organy podległe Gminie, które prowadzą lub będą prowadziły wyodrębnioną księgowość. Dla Gminy realizowana inwestycja nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach realizowanego projektu będzie realizowała inwestycję, polegającą na termomodernizacji 4 budynków użyteczności publicznej: Zespołu Szkół, Urzędu Gminy, Ośrodka Kultury, Przedszkola. Jak wskazano, dla Gminy realizowana inwestycja nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, przy założeniu, że jak wskazano we wniosku wykonana inwestycja nigdy nie posłuży czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy nabyciu towarów i usług, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto prawidłowości rejestracji Urzędu Gminy w zakresie podatku od towarów i usług, ani Gminy, gdyż nie było to przedmiotem pisemnego zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl